ZWR - Das Deutsche Zahnärzteblatt 2011; 120(12): 634-641
DOI: 10.1055/s-0031-1301076
Fortbildung
Kieferorthopädie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Anwendung von Antiphlogistika in der Kieferorthopädie: lokale Wirkung und Einfluss auf die Zahnbewegung

Antiphlogistic Treatment in Orthodontics: Local Effects and Influence on Tooth Movement
M Wiesner
,
O Gomille
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 December 2011 (online)

Das Ziel dieser Arbeit war es, mithilfe eines Literaturvergleichs eine Empfehlung für Antiphlogistika während einer kieferorthopädischen Behandlung abzugeben, welche die Geschwindigkeit der Zahnbewegung während der Regulierung nicht negativ beeinflussen. Es wurden 12 Studien bearbeitet, die sich anhand von Tiermodellen mit diesem Thema beschäftigten. Dabei wurden unterschiedliche Tiere mit kieferorthopädischen Geräten behandelt, um einen oder mehrere Zähne zu verschieben. Am Ende der Experimente wurde das Ausmaß der Zahnbewegung sowohl in den Therapiegruppen, die Antiphlogistika erhielten, als auch in den Plazebogruppen gemessen. Es wurden 9 unterschiedliche Antiphlogistika (NSARs und Acetaminophen) in den Studien verwendet. Zum jetzigen Zeitpunkt kann eine vorsichtige Empfehlung für Acetaminophen (Paracetamol) während einer kieferorthopädischen Behandlung gegeben werden, da es bei der Verabreichung dieses Medikaments in allen vier analysierten Studien zu keinem statistisch signifikanten Rückgang der Zahnbewegung in den Versuchsgruppen gegenüber den Kontrollgruppen kam. Bei allen anderen verwendeten Antiphlogistika war zumindest eine Studie vorhanden, die einen statistisch signifikanten Rückgang der Zahnbewegung in der Versuchsgruppe gegenüber der Kontrollgruppe zu verzeichnen hatte. Um seriöse Empfehlungen abgeben zu können sind weitere Untersuchungen notwendig.

This systemic literature review investigates the influence of antiphlogistic therapy on dental movement during orthodontic treatment. The purpose of this study was to recommend antiphlogistics during an orthodontic treatment, which do not decrease the rate of tooth movement. A total of 12 studies (all of them animal studies) were included in this review. Thereby different animals had an orthodontic treatment – one or more teeth were moved. At the end of the study the extent of tooth movement was compared between the experimental groups, receiving antiphlogistic therapy, and the placebo group. Altogether 9 different antiphlogistics (NSAIDs and paracetamol) were used in the studies. At this time it is possible to give a cautious recommendation for acetaminophen (paracetamol), because four studies evaluating this drug showed no statistical significant decrease in dental movement, when applied during orthodontic treatment. All other antiphlogistics showed in at least one study a reduced dental movement. Further studies are necessary to strengthen the data on antiphlogistic influence on dental movement, as it has an enormous practical meaning in orthodontics.

 
  • Literatur

  • 1 Potat O, Karaman AI. Pain control during fixed orthodontic appliance therapy. Angle Orthod 2005; 75: 214-219
  • 2 Gameiro GH, Nouer DF, Pereira Neto JS et al. Effects of short- and longterm celecoxib on orthodontic tooth movement. Angle Orthod 2008; 78: 860-865
  • 3 Krishnan V, Davidovitch Z. The effect of drugs on orthodontic tooth movement. Orthod Craniofac Res 2006; 9: 163-171
  • 4 Gameiro GH, Pereira-Neto JS, Magnani MB et al. The influence of drugs and systemic factors on orthodontic tooth movement. J Clin Orthod 2007; 41: 73-78
  • 5 Leone S, Ottani A, Bertolini A. Dual acting anti-inflammatory drugs. Curr Top Med Chem 2007; 7: 265-275
  • 6 De Carlos F, Cobo J, Perillan C et al. Orthodontic tooth movement after different coxib therapies. Eur J Orthod 2007; 29: 596-599
  • 7 Yamasaki K, Shibata Y, Fukuhara T. The effect of prostaglandins on experimental tooth movement in monkeys (Macaca fuscata). J Dent Res 1982; 61: 1444-1446
  • 8 Yamasaki K, Shibata Y, Iai S et al. Clinical application of prostaglandinE1 (PGE1) upon orthodontic tooth movement. Am J Orthod 1984; 85: 508-518
  • 9 Smith WL, Dewitt DL. Prostaglandin endoperoxide H synthases-1 and -2. Adv Immunol 1996; 62: 167-215
  • 10 Meade EA, Smith WL, DeWitt DL. Differential inhibition of prostaglandin endoperoxide synthase (cyclooxygenase) isoenzym by aspirin and other non-steroidal antiinflammatory drugs. Journal of Biological Chemistry 1993; 268: 6610-6614
  • 11 Katzung BG ed. Basic and clinical pharmacology. 5th edition. Connecticut: Appleton and Lange; 1992
  • 12 Lüllmann H, Mohr M, Wehling K. Pharmakologie und Toxikologie. Auflage. 2006. 16. Stuttgart:
  • 13 Arias OA, Marquez-Orozco MC. Aspirin, acetaminophen and ibuprofen: Their effects on orthodontic tooth movement. Am J Orthod and Dentof Orthop 2006; 130: 364-370
  • 14 Roche JJ, Cisneros GJ, Acs G. The effect of acetaminophen on tooth movement in rabbits. Angle Orthod 1997; 67: 231-236
  • 15 Kehoe MJ, Cohen SM, Zarrinnia K. The effect actaminophen, ibuprofen and misoprostol on prostaglandin E2 synthesis and the degree and rate of orthodontic tooth movement. Angle Orthod 1996; 66: 339-350
  • 16 Wong A, Reynolds EC, West VC. The effect of acetylsalicylic acid on orthodontic tooth movement in the guinea pig. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1992; 102: 360-365
  • 17 Kleber B-M, Kögel A, Kögel J. Zur Beeinflussung des mechanisch belasteten Parodonts während orthodontisch induzierter Zahnbewegung mit nichtsteroidalen Antiphlogistika im Tierexperiment. Fort Kieferorthop 1991; 52: 204-211
  • 18 John J, Brunson T, Takeoka G et al. Celebrex offers a small protection from root resorpation associated with orthodontic movement. CDA Journal 2005; 33: 1-1
  • 19 De Carlos F, Cobo J, Diaz-Esnal B et al. Orthodontic tooth movement after inhibition of cyclooxygenase-2. Am J Orthod and Dentof Orthop 2006; 129: 402-406
  • 20 Zhou D, Hughes B, King GJ. Histomorphometric and biochemical study of osteoclasts at orthodontic compression sites in the rat during indomethacin inhibition. Archs oral Biol 1997; 42: 717-726
  • 21 Chumbley AB, Tunacay OC. The effects of indomethacin (an aspirin-like drug) on the rate of orthodontic tooth movement. Am J Orthod 1986; 89: 312-314
  • 22 Gonzales C, Hotokezaka H, Matsuo K et al. Effects of steroidal and nonsteroidal drugs on tooth movement and root resorption on the rat molar. Angle Orthod 2009; 79: 715-726
  • 23 Wiesner M, Gomille O. Anwendung von Antiphlogistika. Inf Orthod Kieferorthop 2009; 41: 265-272