Arzneimittelforschung 2001; 51(7): 613-617
DOI: 10.1055/s-0031-1300089
Biotechnology in Drug Research
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Pharmacokinetics of Human Growth Hormone Administered Subcutaneously with two Different Injection Systems

Stephan de la Motte
a   Harrison Clinical Research, Munich, Germany
,
Joachim Klinger
a   Harrison Clinical Research, Munich, Germany
,
Gunther Kefer
a   Harrison Clinical Research, Munich, Germany
,
Toby King
b   Weston Medical, Stradbroke, Suffolk, United Kingdom
,
Francisco Harrison
a   Harrison Clinical Research, Munich, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 December 2011 (online)

Summary

The bioavailability of recombinant human growth hormone (somatropin, CAS 12629-01-5) was compared between a transcutaneous jet injection device and subcutaneous cannula injection. Thirteen healthy male subjects received 8.64 IU somatropin once with jet and once with cannula injection in a randomized cross-over study. Baseline-corrected somatropin serum concentrations were evaluated with non-compartmental and compartmental methods. The 90 % confidence intervals with two one-sided t-tests around the ratios of injection devices were 91–120 % for maximum concentration, 94–110 % for area-under-curve until 14 h, and 92–103 % for area-under-curve to infinity. Somatropin has a known metabolic half-life of ca. 20–30 min while the observed terminal half-lives were 2–4 h. Absorption and elimination rate constants were similar. Times of maximum concentrations, terminal half-lives and lag times to start of absorption appeared to be shorter and the absorption rate constant appeared to be larger for jet than for cannula injection. In conclusion, the kinetics of somatropin from subcutaneous tissue had a “flip-flop” characteristic. Bioavailability of somatropin after jet injection was equivalent to cannula injection.

Zusammenfassung

Pharmakokinetik von menschlichem Wachstumshormon nach subkutaner Injektion mit zwei verschiedenen Systemen

Es wurde die Bioverfügbarkeit von re-kombinantem, menschlichem Wachstumshormon (Somatropin, CAS 12629-01-5) nach Verabreichung mit einem transkutanen Hochdrucksystem und sub-kutaner Kanülen-Injektion verglichen. Dreizehn gesunde männliche Probanden erhielten im randomisierten Crossover 8,64 IE Somatropin je einmal mit dem ochdrucksystem bzw. der Kanüle. Die Somatropin-Serumkonzentrationen wurden um den Ausgangswert korrigiert und kompartment-frei und mittels Kompartment-Modellierung ausgewertet. Die 90 %-Konfidenz-Intervalle (zwei einsei-tige t-Tests) um den Quotient der Mittelwerte der Injektionen waren 91–120 % für die maximale Konzentration, 94–110 % für die Fläche unter der Kurve bis 14 h, und 92–103 % für die Fläche unter der Kurve bis Unendlich. Somatropin hat eine bekannte, metabolische Halbwert-zeit von ca. 20–30 min, die beobachteten Halbwertzeiten waren 2–4 h. Absorptions- und Eliminationskonstante waren ähnlich. Bei der Hochdruck-Injektion erschienen die Zeit bis zur maximalen Konzentration, die Halbwertzeit und die Verzögerung bis zum Beginn der Absorption kürzer, und die Absorptionskonstante größer zu sein als bei Kanülen-Injektion. Schlußfolgernd besaß die Kinetik von subkutanem Somatropin eine „Flip-flop”-Charakteristik. Die Bioverfügbarkeit war beim Hochdrucksystem äquivalent zur Kanüle.