Arzneimittelforschung 2001; 51(1): 2-6
DOI: 10.1055/s-0031-1299995
CNS-active Drugs · Hypnotics · Psychotropics · Sedatives
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Bioavailability and Pharmacokinetic Profile of Dihydroergotoxine from a Tablet and from an Oral Solution Formulation

Ivo Setnikar
a   Scientific Department, Rotta Research Laboratorium, Monza, Italy
,
Karl Schmid
b   Medical Department, Opfermann Arzneimittel GmbH, Wiehl, Germany
,
Lucio C. Rovati
c   Department of Clinical Pharmacology, Rotta Research Laboratorium, Monza, Italy
,
Bernhard Vens-Cappell
d   Phoenix Int. Mc Knight, Hamburg, Germany
,
Dago Mazur
d   Phoenix Int. Mc Knight, Hamburg, Germany
,
Ivan Kozak
d   Phoenix Int. Mc Knight, Hamburg, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 December 2011 (online)

Summary

Dihydroergotoxine mesylate (DHETM, CAS 8067\24-1), the combination of the mesylates of four dihydrogenated ergot alkaloid derivatives (dihydroergocornine, dihydroergocristine, α-dihydroergocryp tine and β-dihydroergocryptine), is used mainly for age - related cognitive impairment. The bioavailability of DHETM was investigated in a cross-over study on 20 male healthy volunteers to whom two single doses of 9 mg DHETM were administered either in tablets (Orphol® spezial) or in oral solution (Orphol® forte). DHETM was assayed in serum with a double radioimmunoassay method displaying a satisfactory cross-reactivity with the principal components of DHETM.

After administration of tablets the peak of DHETM was (mean ± SE) 124 ± 16 pg/ml, the tmax 1.15 ± 0.21 h, the AUC 790 ± 93 pg/ml× h and the terminal elimination half-life 7.54 ± 1.23× h. After oral solution the peak of DHETM was 176 ± 16 pg/ml, the tmax 0.50 ± 0.04 h, the AUC 779 ± 94 pg/ml h and the terminal elimination half life 6.13 ± 0.76 h. The bioavailability of DHETM from tablets vs. that from oral solution differed only by a retard related to the dissolution time of DHETM from the tablets, but not for other pharmacokinetic parameters.

The relatively high two single doses of 9 mg DHETM administered to the 20 subjects were well tolerated, causing only known and expected adverse reactions to DHETM (tiredness, headache and vertigo) that did not require discontinuation of the study.

Zusammenfassung

Bioverfügbarkeit und pharmakokinetisches Profil von Dihydroergotoxin aus Tabletten und einer oralen Lösung

Dihydroergotoxinmesilat (DHETM, CAS 8067-24-1), ein Gemisch der vier dihydrierten Ergotalkaloide Dihydroergocornin, Dihydroergocristin, α-Dihydroer gocryptin und β-Dihydroergocryptin, wird hauptsächlich zur Behandlung altersbedingter Beeinträchtigungen der kognitiven Fähigkeiten eingesetzt. Die relative Bioverfügbarkeit einer DHETM - Tabletten Formulierung (Orphol® spezial) wurde im Vergleich zu einer oralen Lösung (Orphol® forte) an 20 gesunden jungen Männern untersucht, welchen cross - over zwei Einzeldosen von jeweils 9 mg DHETM-verabreicht wurden. Die DHETM Konzentrationen im Serum wurden mit einer Radioimmunoassay Methode bestimmt, welche eine optimale Kreuzreaktion mit den Hauptkomponenten von DHETM aufwies.

Nach Verabreichung der Tabletten erreichten die DHETM Konzentrationen ein Cmax von 124 ± 16 pg/ml (arithmetisches Mittel ± SE) beieinem tmax von 1.15 ± 0.21 h. Die mittlere AUC betrug 790 ± 93 pg/ml × h und die terminale Eliminationshalbwertszeit 7.54 ± 1.23 h. Nach Gabe der oralen Lösung betrugen Cmax 176 ± 16 pg/ml, tmax 0.50 ± 0.04 h, die AUC 779 ± 94 pg/ml × h und die terminale Eliminationshalbwertszeit 6.13 ± 0.76 h. Die Bioverfügbarkeit von DHETM nach Tabletteneinnahme unterschied sich von der nach der oralen Lösung nur durch eine Retardierung und Erniedrigung von Cmax, die durch die Dissolutionszeit von DHETM aus den Tabletten bedingt waren.

Die mit 9 mg DHETM relativ hohe Dosis wurde gut vertragen und verursachte nur bekannte und erwartete unerwünschte Arzneimittelwirkungen wie Müdigkeit, Kopfschmerzen und Schwindel, welche in keinem Fall zu einem Abbruch der Studie führten.