Arzneimittelforschung 2002; 52(12): 890-895
DOI: 10.1055/s-0031-1299986
Antiemetics · Gastrointestinal Drugs · Urologic Drugs · Uricosuric Drugs
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Effect of Tolterodine on the Anticoagulant Actions and Pharmacokinetics of Single-dose Warfarin in Healthy Volunteers

Mohamad Rahimy
a   Department of Clinical Pharmacology, Pharmacia Corporation, Kalamazoo, Michigan, USA
,
Bengt Hallén
b   Pharmacia AB, Uppsala, Sweden
*   Present address:, Clinical Development, Biovitrum AB, Stockholm, Sweden
,
Prem Narang
a   Department of Clinical Pharmacology, Pharmacia Corporation, Kalamazoo, Michigan, USA
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 December 2011 (online)

Summary

This randomized, double-blind, crossover study investigated the potential effects of tolterodine ((R)-N,N-diisopropyl-3-(2-hydroxy-5-methyl-phenyl) -3-phenylpropanamine, CAS 124937-51-5), an antimuscarinic agent for the treatment of the overactive bladder, on the anticoagulant actions and pharmacokinetics of single-dose warfarin (CAS 81-81-2) in 20 healthy male volunteers. In terms of study design, volunteers randomly received oral tolterodine L-tartrate (2 mg twice daily) or matching placebo for 7 days, with a single oral dose of warfarin (25 mg) administered on day 4 of each treatment period. R-(+)- and S-(-)-warfarin pharmacokinetics were estimated from plasma levels measured up to 96 h post-dose, in conjunction with assessment of prothrombin time and factor VII activity. Pharmacokinetics of tolterodine and its active 5-hydroxymethyl metabolite ((R)-N,N-diisopropyl-3-(2-hydroxy-5-hydroxymethyl-phenyl)-3-phenylpropanamine; 5-HM), in the presence and absence of warfarin, were also determined. Relative to placebo, tolterodine had no discernible effect on the anticoagulant actions of warfarin. Point estimates of the tolterodine:placebo ratios for prothrombin time and factor VII activity were 1.00 (90 % confidence interval [CI]: 0.91-1.10) and 0.91 (90 % CI: 0.83-0.99), respectively, consistent with equivalence. No clinically significant changes in the pharmacokinetics of R-(+)- and S-(-)-warfarin were noted. Serum concentration-time profiles and the pharmacokinetics of tolterodine and 5-HM were similar in the presence and absence of warfarin. There were no safety concerns. These findings indicate that co-administration of tolterodine and warfarin is safe and well tolerated, with no clinically significant pharmacodynamic or kinetic interaction in healthy volunteers.

Zusammenfassung

Einfluß von Tolterodin auf die gerinnungshemmende Wirkung und Pharmakokinetik einer Einzeldosis Warfarin bei gesunden Probanden

Diese randomisierte, doppelblinde Crossover-Studie untersuchte bei 20 gesunden männlichen Probanden den potentiellen Einfluß von Tolterodin ((R)-N,N-Diisopropyl-3-(2-hydroxy-5-methyl-phenyl)-3-phenylpropanamin, CAS 124937-51-5), einer antimuskarinergen Substanz zur Behandlung der hyperaktiven Blase, auf die gerinnungshemmende Wirkung und Pharmakokinetik einer Einzeldosis Warfarin (CAS 81-81-2). Gemäß dem Studiendesign erhielten die Probanden randomisiert über 7 Tage oral Tolterodin-L-Tartrat (2 mg zweimal täglich) oder Plazebo und am 4. Tag jeder Behandlungsperiode eine orale Einzeldosis Warfarin (25 mg). Die Pharmakokinetik von R-(+)- und S-(-)-Warfarin wurde anhand der bis 96 h nach verabreichter Dosis gemessenen Plasmaspiegel in Verbindung mit der Prothrombinzeit und der Faktor VII-Aktivität geschätzt. Außerdem wurde die Pharmakokinetik von Tolterodin und seinem aktiven 5-Hydroxyme-thylmetaboliten ((R)-N,N-Diisopropyl-3-(2-hydroxy-5-hydroxymethyl-phenyl)-3-phenylpropanamin; 5-HM) in An- und Abwesenheit von Warfarin bestimmt. Im Verhältnis zu Plazebo hatte Tolterodin keinen erkennbaren Einfluß auf die gerinnungshemmende Wirkung von Warfarin. Punktschätzungen von Tolterodin: Plazebo-Quotienten für die Prothrombinzeit und die Faktor VII-Aktivität lagen bei 1,00 (90 % Konfidenzintervall [CI]: 0,91-1,10) beziehungsweise 0,91 (90 % CI: 0,83-0,99), übereinstimmend mit dem Äquivalent. Es wurden keine klinisch signifikanten Veränderungen der Pharmakokinetik von R-(+)- und S-(-)-Warfarin beobachtet. Serumkonzentra-tions-Zeit-Profile und Pharmakokinetik von Tolterodin und 5-HM waren in An-und Abwesenheit von Warfarin ähnlich. Hinsichtlich der Sicherheit gab es keine Bedenken. Die Ergebnisse legen nahe, daß die gleichzeitige Verabreichung von Tolterodin und Warfarin bei gesunden Probanden sicher und gut verträglich und ohne klinisch signifikante pharmakodynamische oder -kinetische Wechselwirkungen ist.