Klin Monbl Augenheilkd 2012; 229(8): 794-797
DOI: 10.1055/s-0031-1299520
Klinische Studie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ursache von Austausch und Explantation von Intraokularlinsen

Reasons for Exchange and Explantation of Intraocular Lenses
I. Neuhann
Praxis Prof. Neuhann & Kollegen, München
,
F. Fleischer
Praxis Prof. Neuhann & Kollegen, München
,
T. Neuhann
Praxis Prof. Neuhann & Kollegen, München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

25 August 2011

13 March 2012

Publication Date:
13 August 2012 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Hintergrund der vorliegenden Studie war es, Ursachen für die Explantation/den Austausch von Intraokularlinsen (IOL), welche zur Aphakiekorrektur im Rahmen der Kataraktoperation eingesetzt werden, zu untersuchen.

Material und Methoden: Im Zeitraum von 1/2008 – 12/2009 in einem Zentrum durchgeführte IOL-Explantationen wurden retrospektiv ausgewertet.

Ergebnisse: Insgesamt gingen 105 Augen von 100 Patienten in die Studie ein. Der Median für das Zeitintervall zwischen Implantation und Explantation der IOL lag bei 5,9 Jahren (Min. 0, Max. 29,6). Die häufigste Ursache für den Eingriff war in 55,2 % der Fälle eine Subluxation/Dislokation der IOL, dies beinhaltet 21 % wegen Subluxation mitsamt dem Kapselack bei Pseudoexfoliation. Weitere Ursachen waren Probleme der optischen Wirkung/Fehlrefraktion (21 %), Kalzifizierung hydrophiler IOL (7,6 %), Hornhautdekompensation bei Vorderkammerlinse (4,8 %), sowie nicht weiter gruppierbare Einzelfälle.

Schlussfolgerung: Die vorgestellten Ursachen decken sich mit anderen Serien in der Literatur. Explantationen wegen Optikproblemen/Fehlrefraktion könnten in der Zukunft aufgrund zunehmender refraktiver Eingriffe sowie steigender Ansprüche weiter zunehmen.

Abstract

Background: This study was performed to analyse the reasons for explantation/exchange of intraocular lenses (IOL), which had originally been implanted for the correction of aphakia during cataract extraction.

Material and Methods: All cases with IOL explantation, which had been performed at one institution between 1/2008 and 12/2009 were analysed retrospectively.

Results: A total of 105 eyes of 100 patients were analysed. The median time interval between implantation and explantation of the IOL was 5.9 years (min. 0, max. 29.6). The most frequent cause for the intervention was subluxation/dislocation of the implant in 55.2 % of cases. This group comprised 21 % of cases with subluxation within the capsular bag in pseudoexfoliation syndrome. Other reasons were optical problems/incorrect IOL power (21 %), calcification of hydrophilic acrylic IOL (7.6 %), corneal decompensation associated with an anterior chamber lens (4.8 %), and single cases with varying problems.

Conclusion: The reasons for IOL exchange presented in this study are comparable to those of other series in the literature. Explantations due to optical problems may gain weight in the future due to a rise in refractive procedures and demands.

 
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