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DOI: 10.1055/s-0031-1296995
Clinical Study on the Effects of Nizatidine on Gastric Motility and Cardiac Autonomic Function
Investigations using electrogastrography and spectral analysis of heart rate variabilityPublication History
Publication Date:
25 December 2011 (online)

Summary
Nizatidine (CAS 76963-41-2, Acinon®), an H2 receptor antagonist, not only inhibits acid secretion but also improves gastrointestinal motility. However, autonomic nervous function has not been studied in detail using electrogastrography (EGG). In the present study, two protocols were adopted to study nizatidine’s effects on cardiac autonomic function and gastric motility. Protocol I - Acute: “Group C-I”:
10 healthy volunteers received a single oral dose of nizatidine 150 mg. Protocol
II - Chronic: “Group DM without N”: 15 patients with diabetes mellitus (DM) were observed prior to administration of nizatidine. “Group DM with N”: The same 15 patients with DM received nizatidine 300 mg/day for more than 30 days. “Group C-II”: This control group was composed of 15 healthy volunteers not receiving nizatidine. In all groups, EGGs were recorded before and after a meal, and autonomic nervous function and QT interval of ECG dispersions were simultaneously evaluated.
In Group C-I, nizatidine significantly increased the peak power amplitude of 3 cycles/min (cpm) frequency, but did not significantly change the dominant frequency of the 3-cpm waves. In Group DM with N, nizatidine administration significantly increased the peak power amplitude from 2.4 cpm or a lower frequency (bradygastria) to 3 cpm. Prior to nizatidine administration but after eating a meal, the peak power amplitude on
EGG was not increased in Group DM without N. In Group DM with N, however, the EGG peak power amplitude increased to levels similar to those of the healthy subjects (Group C-II).
Neither the single nor the chronic administration of nizatidine significantly prolonged the QT interval or increased the QT dispersion. A spectral analysis of heart rate variability showed that nizatidine administration, whether acute or chronic, did not significantly change the indices of autonomic nervous activity. Nizatidine may promote gastric emptying by inhibiting acetylcholine esterase, thus increasing cholinergic activity, and by acting directly on gastric smooth muscle.
The results indicate that because nizatidine increases gastric motility without exerting a negative influence on the autonomic nerves, it may be a useful drug in patients with diabetic neuropathy.
Zusammenfassung
Klinische Studie zu den Wirkungen von Nizatidin auf die Magenmotilität und die autonome Herzfunktion / Untersuchungen mit Elektrogastrographie und Spektralanalyse der Variabilität der Herzfrequenz
Nizatidin (CAS 76963-41-2, Acinon®), ein H2-Rezeptorantagonist, hemmt nicht nur die Säuresekretion, sondern verbessert auch die Magenmotilität. Allerdings wurde die Funktion des autonomen Nervensystems dabei noch nicht mittels Elektrogastrographie (EGG) studiert. In der vorliegenden Studie wurden zwei Protokolle verwendet, um die Wirkungen von Nizatidin auf die autonome kardiale Funktion und die Magenmotilität zu untersuchen. Protokoll I - Akut: „Gruppe C-I”: Zehn gesunde Probanden erhielten eine 150 mg Einzeldosis Nizatidin per os. Protokoll II - Chronisch: „Gruppe DM ohne N”: 15 Patienten mit Diabetes mellitus (DM) wurden vor der Behandlung mit Nizatidin beobachtet. „Gruppe DM mit N”: Die gleichen 15 Patienten mit DM erhielten 300 mg/Tag Nizatidin für mehr als 30 Tage. „Gruppe C-II”: Die Kontrollgruppe bestand aus 15 gesunden Probanden, die nicht mit Nizatidin behandelt wurden. Die EGGs wurden in allen Gruppen vor und nach Mahlzeiten aufgezeichnet und dabei gleichzeitig die autonome Nervenfunktion und die Streuung der QT-Intervalle im EKG beurteilt
In der C-I-Gruppe führte Nizatidin zu einer Zunahme der Spitzenamplitude der Kraft bei 3 Zyklen/min (cpm), jedoch nicht zu wesentlichen Veränderungen der dominanten Wellen mit einer Frequenz von 3 cpm. In der DM-Gruppe erhöhte sich die Spitzenamplitude nach Behandlung mit Nizatidine (DM-Gruppe mit Nizatidin) von einer Frequenz von 2,4 cpm oder darunter (Bradygastrie) bis auf 3 cpm. Die Spitzenamplitude der Kraft bei Bradygastrie war vor der Behandlung mit Nizatidin aber nach Mahzeiten in der DM-Gruppe, nicht aber in der Nizatidin-Gruppe erhöht. In der DM-mit Nizatidin-Gruppe (C-II Gruppe) nahme die Spitzenamplitude der Kraft der EGG dabei derart zu, daß sie sich den Werten bei Gesunden Versuchspersonen annäherte.
Weder Einzeldosen noch chronische orale Behandlung mit Nizatidin verlängerte die QT-Intervalle oder die QT-Streuung wesentlich. Eine Spektralanalyse der Veränderlichkeit der Herzfrequenz zeigte, daß die Behandlung mit Nizatidin nicht zu wesentlichen Veränderungen der Indizes der autonomen Nervenaktivität führte. Nizatidin kann die Magenentleerung durch Hemmung der Acetylcholinesterase fördern, wodurch die cholinerge Aktivität und damit eine direkte Einwirkung auf die glatte Muskulatur des Magens erhöht wird.
Diese Ergebnisse deuten darauf hin, daß Nizatidin die Magenmotilität erhöht, ohne dabei einen negativen Einfluß auf die Funktion des autonomen Nervensystems auszuüben und daher ein nützliches Medikament für Patienten mit diabetischer Neuropathie sein kann.