Arzneimittelforschung 2005; 55(1): 23-29
DOI: 10.1055/s-0031-1296821
Antivertiginous Drugs
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Treatment of Vertigo with a Homeopathic Complex Remedy Compared with Usual Treatments

A meta-analysis of clinical trials
Berthold Schneider
a   Institut für Biometrie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
Peter Klein
b   d.s.h. statistical services, Rohrbach, Germany
,
Michael Weiser
c   Institut für Antihomotoxische Medizin und Grundregulation, Baden-Baden, Germany
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
23 December 2011 (online)

Summary

The increasing interest in alternative medical practices has led to a number of controlled studies on herbal and homeopathic agents. This paper presents the results of a meta-analysis of four recent clinical trials evaluating the homeopathic preparation Vertigoheell (VH) compared with usual therapies (be-tahistine, Ginkgo biloba extract, di-menhydrinate) for vertigo in a total of 1388 patients. Two trials were observational studies and the other two were randomised double-blind controlled trials. The duration of treatment (6–8 weeks) and dosage were comparable in all studies. Treatments were evaluated for the variables “number of vertigo episodes”, “intensity of episodes” and “duration of episodes”. As the studies differed in the age of patients and in the baseline values of vertigo, the individual reductions of number, intensity and duration of episodes were adjusted on equal age and baseline values (total means). An analysis of variance (with studies as random effects) showed no relevant influence of studies on the adjusted reductions and no relevant interaction between studies and treatment effects. The meta-analysis of all four trials showed equivalent reductions with VH and with control treatment: mean reduction of the number of daily episodes 4.0 for VH and 3.9 for control (standard error 0.11 for both groups); mean reduction of the duration (on a scale 0–4) for VH 1.1 and for the control 1.0 (standard error 0.03 for both groups); mean reduction of the intensity (on a scale 0–4) for VH 1.8 and for the control 1.8 (standard error 0.03 for both groups). In the non-inferiority analysis from all trials, VH was non-inferior in all variables. The results show the applicability of meta-analyses on the data from studies with homeopathic drugs and support the results from the individual studies indicating good efficacy and tolerability of VH in patients with vertigo.

Zusammenfassung

Behandlung des Schwindels mit einem homöopathischen Komplexpräparat im Vergleich mit anderen Therapieformen / Eine Meta-Analyse klinischer Studien

Es werden die Ergebnisse einer MetaAnalyse von vier klinischen Studien dargestellt, in denen die Wirksamkeit und Verträglichkeit des homöopathischen Arzneimittels Vertigoheell (VH) bei der Behandlung des Schwindels mit der von anderen gebräuchlichen Arzneistoffen (Betahistin, Ginkgo biloba Extrakt, Dimenhydrinat) bei insgesamt 1388 Patienten verglichen werden. Zwei dieser Studien waren randomisierte, doppelblinde, kontrollierte Studien, die beiden anderen offene Beobachtungsstudien. Primäre Zielgrößen der Wirksamkeit waren in allen Studien die Verbesserung der Anzahl, Intensität und Dauer der täglichen Schwindelattacken. Die Behandlungsdauer (6–8 Wochen) und Dosierung kann bei allen Studien als vergleichbar angesehen werden. Die Studien unterscheiden sich im Alter der Patienten und der Ausgangslage (Zahl der täglichen Attacken). Um diese Unterschiede auszugleichen, wurden in der Meta-Analyse die individuellen Änderungen von Anzahl, Intensität und Dauer der Attacken auf gleiches Alter und gleiche Ausgangslage (Gesamtmittel) adjustiert. Eine Varianzanalyse (mit den Studien als Zufallsfaktor) ergab für die adjustierten Änderungen keinen bedeutsamen Studieneinfluß und auch keine Wechselwirkung zwischen Studien-und Behandlungseinfluβ. Die Ergebnisse der vier Studien konnten somit zusam-mengefaßt werden. Dabei ergab sich für alle drei Zielgröβen eine äquivalente Besserung unter VH und der jeweiligen Kontrollbehandlung: Reduktion der mittleren Zahl der Episoden bei VH 4,0 und bei der Kontrolle 3,9 (Standardfehler 0,11); Reduktion der mittleren Dauer (Score- wert auf einer Skala von 0–4) bei VH 1,1 und bei der Kontrolle 1,0 (Standardfehler 0,03); Reduktion der mittleren Intensität (Scorewert auf einer Skala von 0–4) bei VH 1,8 und bei der Kontrolle 1,8 (Standardfehler 0,03). Die Hypothese der Nichtunterlegenheit von VH konnte bei allen Studien und in der Meta-Analyse mit einer Wahrscheinlichkeit von 97.5 % angenommen werden. Die Analyse bestätigt somit die Ergebnisse der einzelnen Studien, die eine klinisch relevante Wirksamkeit und Verträglichkeit von VH bei Patienten mit Schwindel gezeigt haben.