Arzneimittelforschung 2006; 56(7): 535-540
DOI: 10.1055/s-0031-1296748
Antihypertensives
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Effects of Ascorbic Acid on Ambulatory Blood Pressure in Elderly Patients with Refractory Hypertension

Koichi Sato
1   Division of Clinical Research of Hypertension, Department of Internal Medicine, Nagoya City Johoku Hospital, Nagoya, Japan
,
Yasuaki Dohi
2   Division of Hypertension and Vascular Research, Internal Medicine and Molecular Science, Graduate School of Medical Sciences, Nagoya City University, Nagoya, Japan
,
Masayoshi Kojima
2   Division of Hypertension and Vascular Research, Internal Medicine and Molecular Science, Graduate School of Medical Sciences, Nagoya City University, Nagoya, Japan
,
Koichi Miyagawa
2   Division of Hypertension and Vascular Research, Internal Medicine and Molecular Science, Graduate School of Medical Sciences, Nagoya City University, Nagoya, Japan
,
Hiroyuki Takase
2   Division of Hypertension and Vascular Research, Internal Medicine and Molecular Science, Graduate School of Medical Sciences, Nagoya City University, Nagoya, Japan
,
Eiichi Katada
3   Department of Neurology, Tsushima City Hospital, Tsushima, Japan
,
Shin Suzuki
1   Division of Clinical Research of Hypertension, Department of Internal Medicine, Nagoya City Johoku Hospital, Nagoya, Japan
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
22 December 2011 (online)

Summary

The increased production of reactive oxygen species plays a role in the etiology of hypertension, but the effects of antioxidants on blood pressure are controversial. However, antioxidants possibly lower blood pressure in elderly patients with hypertension, because vascular aging is also closely related to oxidative stress. Effects of chronic treatment with ascorbic acid (CAS 50-81-7; 600 mg/day for 6 months) on blood pressure and levels of C-reactive protein, 8-isoprostane, and malondialdehyde-modified low-density lipoproteins were examined in elderly patients (n = 12, six males/six females, age 78.3 ± 5.0 years, mean ± SD [range, 67 to 84 years]; elderly group) and adult patients (n = 12, five males/seven females, age 54.6 ± 6.7 years [range, 39 to 62]; adult group) with refractory hypertension. Chronic treatment with ascorbic acid markedly reduced systolic blood pressure and pulse pressure in ambulatory blood pressure monitoring in the elderly group (from 154.9 ± 21.6 to 134.8 ± 19.7 mmHg, p < 0.001; and from 79.1 ± 22.1 to 63.4 ± 18.7, p < 0.05; respectively), which was accompanied by an increase in the serum levels of ascorbic acid and decreases in the levels of C-reactive protein, 8-isoprostane, and malon-dialdehyde-modified low-density lipoproteins. In contrast, ascorbic acid did not affect blood pressure in the adult group. These results suggest that ascorbic acid is useful for controlling blood pressure in elderly patients with refractory hypertension.

Zusammenfassung

Wirkung von Ascorbinsäure auf die ambulante Langzeitblutdruckmessung beiälteren Patienten mit refraktärer Hypertonie

Die erhöhte Produktion reaktiver Sauerstoffspezies spielt eine Rolle in der Ätiologie des Bluthochdrucks, aber die Wirkungen von Antioxidantien auf den Blutdruck sind umstritten. Antioxidantien verringern jedoch möglicherweise den Blutdruck bei hypertonen älteren Patienten, weil das Altern der Gefäße eng mit Oxidationsstreß korreliert. Der Einfluß einer chronischen Behandlung mit Ascorbinsäure (CAS 50-81-7; 600 mg/Tag für 6 Monate) auf den Blutdruck und den Spiegel von C-reaktivem Protei, 8-Isoprostan und der durch Malondialdehyd modifizierten Lipoproteine geringer Dichte wurde an älteren Patienten mit refraktärem Bluthochdruck untersucht (n = 12, sechs Männer und sechs Frauen, Alter 78.3 ± 5. Jahre, MW ± SD [zwischen 67 bis 84 Jahre alt]; ältere Gruppe) und erwachsenen Patienten (n = 12, fünf Männer und sieben Frauen, Alter 54.6 ± 6.7 [zwischen 39 bis 62 Jahre alt]; Erwachsenengruppe). Chronische Behandlung mit Ascorbinsäure verringerte deutlich den durch ambulante Langzeitblutdruckmessung ermittelten systolischen Blutdruck und den Pulsdruck (von 154.9 ± 21.6 auf 134.8 ± 19.7 mmHg, p < 0.001 bzw. von 79.1 ± 22.1 auf 63.4 ± 18.7, p < 0.05), und diese Abnahme ging mit einer Zunahme des Serumspiegels der Ascorbinsäure sowie einer Abnahme des Spiegels von C-reaktivem Protein, 8-Isoprostan und der durch Malondialdehyd modifizierten Lipoproteine geringer Dichte einher. Dagegen beeinflußte Ascorbinsäure nicht den Blutdruck in der Erwachsenengruppe. Diese Resultate deuten darauf hin, daß Ascorbinsäure bei der Kontrolle des Blutdruckes älterer Patienten mit refraktärer Hypertonie nützlich ist.