Arzneimittelforschung 2006; 56(4): 288-294
DOI: 10.1055/s-0031-1296723
Antidiabetics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Effect of Troglitazone on Serum γ-Glutamyltransferase Activity and Plasma t-PA/PAI-1 Complex in Type 2 Diabetic Patients

Hideki Koh
1   Division of Diabetes and Metabolism, Department of Internal Medicine, Mita Hospital, International University of Health and Welfare, Tokyo, Japan
,
Yoshitaka Akiyama
1   Division of Diabetes and Metabolism, Department of Internal Medicine, Mita Hospital, International University of Health and Welfare, Tokyo, Japan
,
Katsumasa Yui
1   Division of Diabetes and Metabolism, Department of Internal Medicine, Mita Hospital, International University of Health and Welfare, Tokyo, Japan
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 December 2011 (online)

Summary

Background: This study was conducted to determine whether troglitazone (CAS 97322-87-7, Noscal®), a thiazolidinedione with a-tocopherol in the side chain, had an antioxidant effect in patients with Type 2 diabetes.

Methods: In 46 Type 2 diabetic outpatients aged 64 ± 7 years (male/female: 33/13), with a body mass index of 23.4 ± 2.8 kg/m2, a 2-year prospective study was performed. Patients were given troglitazone tablet (200 mg) twice a day. After treatment for 4 months, troglitazone was withheld for one month (washout period). Then troglitazone was resumed for a further 19 months.

Results: The study was completed in 28 patients. In 18 patients, it was not completed because of side effects in 4 female patients and because of withdrawal of troglitazone from the Japanese market in 14 patients. Fasting plasma glucose was decreased by troglitazone treatment from 170.2 ± 38.2 mg/dl to 151.6 ± 34.5 mg/dl (ANOVA: F = 8.054, p < 0.001). Washout caused it to return to the pre-treatment level (170.9 ± 38.0 mg/dl), but it decreased again to 145.4 ± 33.4 mg/dl with the resumption of treatment (F = 3.845, p < 0.001). Glycated hemoglobin was decreased by treatment from 8.2 ± 1.6 % to 7.9 ± 1.6 % (F = 7.558, p < 0.001). Washout caused it to return to the pre-treatment level (8.0 ± 1.6 %), but it decreased again to 7.6 ± 1.2 % with the resumption of treatment (F = 1.985, p = 0.041).

Fasting serum immunoreactive insulin was decreased by treatment from 5.5 ± 3.4 µU/ml to 4.0 ± 2.2 µU/ml (F = 9.098, p < 0.001). Washout caused it to return to near the pre-treatment level (4.6 ± 2.4 µU/ml). After resumption of treatment, it remained unchanged. Serum γ-glutamyltransferase (γ-GT) activity was decreased by treatment from 37.5 ± 25.7 U/l to 25.6 ± 12.3 U/l (F = 19.406, p < 0.001). Washout caused it to return to the pre-treatment level (36.5 ± 25.1 U/l), but it decreased again to 24.2 ± 10.1 U/l with the resumption of treatment (F = 7.931, p < 0.001). Plasma tissue plasminogen activator(t-PA)/plasminogen activator inhibitor-1 (PAI-1) complex was decreased by treatment from 21.7 ± 8.6 ng/ml to 19.0 ± 6.6 ng/ml (F = 8.784, p < 0.001). Washout caused it to return to the pre-treatment level (21.9 ± 7.4 ng/ml), but it decreased again to 14.3 ± 4.3 ng/ml after the resumption of treatment (F = 12.341, p < 0.001).

Conclusion: Decreases in serum γ-GT activity and plasma t-PA/PAI-1 complex were closely related with antioxidant action of troglitazone.

Zusammenfassung

Einfluß von Troglitazon auf die Serum-γ-Glutamyltransferase-Aktivität und den Plasma-g-PA/PAI-1-Komplex bei Patienten mit Diabetes Typ 2

Hintergrund: Die vorliegende Studie wurde durchgeführt, um festzustellen, ob Troglitazon (CAS 97322-87-7, Noscal®), ein Thiazolidindion mit a-Tocopherol in der Seitenkette, als Antioxidans bei Typ-2-Diabetes nützlich ist.

Methodik: 46 ambulante Patienten mit Typ-2-Diabetes im Alter von 64 ± 7 Jahren (Männer:Frauen 33:13) und einem Körpermassenindex von 23,4 ± 2,8 kg/m2 wurden in die zweijährige prospektive Studie aufgenommen. Den Patienten wurde zweimal täglich eine 200 mg-Tablette Troglitazon verabreicht. Nach Ablauf der 4monatigen Behandlung wurde Troglitazon für einen Monat ausgesetzt (Auswaschphase). Danach wurde die Behandlung mit Troglitazon bis zum Ende der Studie für weitere 19 Monate wieder aufgenommen.

Ergebnisse: Die Studie wurde bei 28 Patienten vollständig durchgeführt und abgeschlossen. Bei 18 Patienten wurde sie jedoch nicht abgeschlossen, bei 4 Patienten wegen Nebenwirkungen und bei 14 Patienten, weil Troglitazon vom japanischen Markt zurückgezogen wurde. Die Plasma-Glukose im nüchternen Zustand war durch die Behandlung mit Troglitazon von 170,2 ± 38,2 mg/dl auf 151,6 ± 34,5 mg/dl vermindert (ANOVA: F = 8,054, p < 0,001). Durch Auswaschung kehrte diese auf den vor der Behandlung gemessenen Spiegel (170,9 ± 38,0 mg/dl) zurück, aber bei Wiederaufnahme der Behandlung verminderte sie sich wieder auf 145,4 ± 33,4 mg/dl (F = 3,845, p < 0,001). Glykoliertes Hämoglobin wurde durch die Behandlung von 8,2 ± 1,6 % auf 7,9 ± 1,6 % (F = 7,558, p < 0,001) herabgesetzt. Durch Auswaschung kehrte es auf den vor der Behandlung gemessenen Spiegel zurück (8,0 ± 1,6 %), aber bei Wiederaufnahme der Behandlung verminderte es sich wieder auf 7,6 ± 1,2 % (F = 1,985, p = 0,041). Serum-immunreaktives Insulin im nüchternen Zustand verminderte sich durch die Behandlung von 5,5 ± 3,4 µU/ml auf 4,0 ± 2,2 µU/ml (F = 9,098, p < 0,001). Nach der Auswaschphase war es auf den vor der Behandlung gemessenen Spiegel zurückgekehrt (4,6 ± 2,4 µU/ml). Nach Wiederaufnahme der Behandlung blieb es unverändert. Die Aktivität der Serum-γ-Glutamyltransferase (γ-GT) verminderte sich durch die Behandlung von 37,5 ± 25,7 U/l auf 25,6 ± 12,3 U/l (F = 19,406, p < 0,001). Während der Auswaschphase kehrte sie aufden vor der Behandlung gemessenen Spiegel zurück (36,5 ± 25,1 U/l), aber bei Wiederaufnahme der Behandlung war sie wieder vermindert auf 24,2 ± 10,1 U/l (F = 7,931, p < 0,001). Plasma-Gewebe-Plasminogenaktivator (g-PA)/Plasminogenaktivator-Inhibitor-1(PAI-1)-Komplex verminderte sich durch die Behandlung von 21,7 ± 8,6 ng/ml auf 19,0 ± 6,6 ng/ml (F = 8,784, p < 0,001). Durch Auswaschung kehrte er auf den vor der Behandlung gemessenen Spiegel (21,9 ± 7,4 ng/ml) zurück, aber bei Wiederaufnahme der Behandlung verminderte er sich erneut auf 14,3 ± 4,3 ng/ml (F = 12,341, p < 0,001).

Schlußfolgerung: Die Verminderung der Serum γ-GT-Aktivität und des Plasma-g-PA-PAI-1-Komplexes zeigten eine enge Verbindung mit der antioxidativen Wirkung von Troglitazon.