Klin Padiatr 2011; 223(06): 332-334
DOI: 10.1055/s-0031-1287839
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stem Cell Transplantation in 6 Children with Parvovirus B19- Induced Severe Aplastic Anaemia or Myelodysplastic Syndrome

Stammzelltransplantation bei 6 Kindern mit Parvovirus-B19 induzierter schwerer aplastischer Anämie oder myelodysplastischem Syndrom
C. Urban
1  Division of Pediatric Haematology and Oncology, Medical University of Graz, Austria
,
H. Lackner
1  Division of Pediatric Haematology and Oncology, Medical University of Graz, Austria
,
E. Müller
1  Division of Pediatric Haematology and Oncology, Medical University of Graz, Austria
,
M. Benesch
1  Division of Pediatric Haematology and Oncology, Medical University of Graz, Austria
,
V. Strenger
1  Division of Pediatric Haematology and Oncology, Medical University of Graz, Austria
,
P. Sovinz
1  Division of Pediatric Haematology and Oncology, Medical University of Graz, Austria
,
W. Schwinger
1  Division of Pediatric Haematology and Oncology, Medical University of Graz, Austria
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Publication Date:
03 November 2011 (online)

Abstract

Parvovirus B19 (PVB19) induced severe aplastic anaemia (SAA) or myelodysplastic syndrome (MDS) is rare, and haematopoietic stem cell transplantation (HSCT) in this condition has not been reported so far. 6 children with SAA (n=4) or MDS (n=2) caused by acute PVB19 infection underwent HSCT under the protection of intravenous immunoglobulines. The 4 children with SAA received matched HLA bone marrow from a sibling (n=3) or peripheral unrelated blood stem cells (n=1). 1 patient had delayed erythrocyte engraftment, whereas 3 patients had an uneventful transplantation course. HSCT in one of the 2 children with MDS was complicated by poor graft function, the other patient engrafted without complications. In conclusion, HSCT in children with PVB19 induced SAA or MDS is feasible, even though some patients may develop delayed engraftment or prolonged poor graft function.

Zusammenfassung

Parvovirus-B19(PVB19)-induzierte aplastische Anämien (SAA) oder myelodysplastische Syndrome (MDS) sind selten. Bei 6 Kindern (SAA: n=4; MDS: n=2) wurde unter i.v. IgG-Schutz eine HSCT durchgeführt. 4 Kinder mit SAA erhielten Knochenmark HLA-identer Geschwister (n=3) oder unverwandte periphere Blutstammzellen (n=1); bei 1 Patient kam es zu einem verzögerten Erythrozytenengraftment. Bei einem der beiden Kinder mit MDS zeigte sich nach HSCT aufgrund einer schlechten Transplantatfunktion ein komplizierter Verlauf, bei dem zweiten Patienten kam es zu einem komplikationslosen Engraftment. Zusammenfassend ist eine HSCT bei Kindern mit PVB19 induzierter SAA oder MSD durchführbar, auch wenn es in manchen Fällen zu einem verzögerten Engraftment oder schlechter Transplantatfunktion kommen kann.