Klin Padiatr 2011; 223(06): 356-359
DOI: 10.1055/s-0031-1287824
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Plasmapheresis Prior to Omalizumab Administration in a 15-Year-Old Boy with Severe Asthma and Very High IgE Levels: Sustained Effect Over 2 Years

Plasmapherese vor Omalizumab-Gabe ermöglicht eine Anti-IgE-Therapie trotz sehr hoher IgE-Serumspiegel bei einem 15-jährigen Jungen
S. Kerzel
1  Department of Pediatrics, Philipps-University, Marburg, Germany
,
M. Zemlin
1  Department of Pediatrics, Philipps-University, Marburg, Germany
,
T. Rogosch
1  Department of Pediatrics, Philipps-University, Marburg, Germany
,
M. Ollert
2  , Clinical Research Division of Molecular and Clinical Allergotoxicology, Department of Dermatology and Allergy, Technical University Muenchen, Germany
,
H. Renz
3  Department of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, Philipps-University, Marburg, Germany
,
G. Klaus
1  Department of Pediatrics, Philipps-University, Marburg, Germany
,
R. F. Maier
1  Department of Pediatrics, Philipps-University, Marburg, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 October 2011 (eFirst)

Abstract

Background:

Anti-IgE therapy with omalizumab is an innovative therapy option in patients with severe allergic asthma. However, many patients are excluded from this treatment due to very high serum IgE levels which lie above the weight-dependent cut-off for a reasonable omalizumab administration (700 kU/l).

Objective:

We sought to evaluate whether a preceding plasma exchange is suitable to establish the starting basis for a subsequent anti-IgE therapy in a 15 year-old boy with steroid-resistant unstable allergic asthma whose pretreatment serum IgE levels ranged between 3 000 and 8 000 kU/l.

Methods:

Our aim was to create a period with relatively low IgE serum concentrations, which could be overridden by a high dose of omalizumab. 3 sessions of plasmapheresis were performed and 3×3 000 ml plasma were exchanged against albumin solution.

Results:

We removed an absolute amount of 8 650 kU total IgE. During plasmapheresis, serum IgE levels markedly declined and fell below 500 kU/l. Immediately after the third plasma exchange, we started omalizumab therapy. As expected, total IgE levels began to rise again upon cessation of plasmapheresis, and after 2 months the pre-treatment values were reached. In contrast, serum concentrations of free IgE remained stable on a level of about 80 kU/l during the whole observation period. During this period, the boy displayed a considerable improvement of asthma control and an increase in quality of life. In addition, his previously poor lung function normalized.

Conclusions:

Plasmapheresis prior to omalizumab administration is suitable to temporarily reduce grossly elevated serum IgE levels and might facilitate anti-IgE therapy in selected patients previously considered not suitable for this therapy.

Zusammenfassung

Hintergrund:

Die Gabe von Anti-IgE-Antikörpern (Omalizumab) ist eine innovative Therapieoption bei Patienten mit schwerem allergischem Asthma. Vielen Patienten bleibt diese Therapie jedoch verwehrt, da sie sehr hohe IgE-Spiegel haben, welche über dem oberen Grenzwert für eine Omalizumab-Therapie liegen.

Fragestellung und Methoden:

Die Fragestellung unseres Heilversuchs war daher, ob durch eine vorausgehende Plasmapherese der IgE-Serumspiegel bei einem 15-jährigen Jungen mit schwerem steroidresistentem Asthma und mit sehr hohen IgE-Spiegeln (bis 8 000 kU/l) derart gesenkt werden kann, dass eine erfolgversprechende Ausgangsbasis für eine Anti-IgE-Therapie geschaffen wird.

Ergebnisse:

Im Rahmen von 3 Plasmapheresen tauschten wir insgesamt 9 000 ml Plasma aus und entfernten dabei 8 650 kU IgE (absolut). Hierdurch sanken die IgE-Spiegel stark ab und fielen auf Werte unter 500 kU/l. In dieser Phase der niedrigsten IgE-Spiegel begannen wir eine Omalizumab-Therapie. Während die Serumspiegel an Gesamt-IgE erwartungsgemäß wieder stiegen, blieben die Spiegel an freiem IgE (= nicht an Omalizumab komplexiert) während der gesamten Beobachtungsperiode auf einem bemerkenswert niedrigen Niveau von 80 kU/l. Parallel zu den laborchemischen Veränderungen zeigte sich eine deutliche klinische Besserung der Asthmasymptomatik.

Schlussfolgerungen:

Die Plasmapherese vor Omalizumab-Therapie ist somit geeignet, IgE-Serumspiegel signifikant zu reduzieren. Sie könnte ein zusätzlicher Therapiebaustein bei ausgewählten Patienten sein, bei denen sehr hohe IgE-Spiegel einer Erfolg versprechenden Anti-IgE-Therapie im Wege stehen.