Abstract
Chronic hepatitis C due to HCV genotype 5 and 6 infection is infrequently reported
and patients are usually not included in trials. As boceprevir and telaprevir are
not approved for these genotypes, pegylated interferon plus ribavirin will remain
the treatment of choice for the coming years. Patients infected with HCV genotype
5 or 6 were identified by data base search from an ongoing observational cohort study
in Germany. Of the total 23 893 patients, 39 patients (0.2 %) carried a HCV genotype
5 and 39 patients a HCV genotype 6 (0.2 %). Compared to other genotypes patients with
genotype 5 were older and more often had a history of blood transfusion. Patients
with genotype 6 were more often Asian and showed higher baseline alanine transaminase.
Therapy with pegylated interferon alfa-2a and ribavirin was initiated in 24 patients
with HCV genotype 5 and 27 patients with HCV genotype 6. After completion of 48 weeks
of therapy an end of treatment response was achieved in 79 % and 81 % of treated patients,
respectively. Sustained virological response was achieved in 58 % of patients with
genotype 5 and in 59 % genotype 6 patients. HCV genotype 5 and 6 infections are rare
in Germany. Our findings suggest that most HCV genotype 6 infections are seen in migrants
from Asia, whereas HCV genotype 5 infections seem more due to spontaneous local infections.
Sustained virological response seems to be better than for patients with genotype
1 or 4 with similar treatment duration.
Zusammenfassung
Infektionen mit den HCV-Genotypen 5 oder 6 sind selten und die Behandlung zumeist
nicht Gegenstand kontrollierter Studien. Die Therapie dieser HCV-Genotypen wird auch
in naher Zukunft auf pegyliertem Interferon und Ribavirin beruhen, da neuere Medikamente
wie Boceprevir oder Telaprevir für diese Infektion nicht zugelassen sind. Für die
vorliegende Arbeit wurden die Ergebnisse einer Kohortenstudie aus Deutschland ausgewertet.
Die Kohorte besteht aus 23 893 Patienten. Davon waren 39 Patienten mit dem HCV Genotyp
5 (0,2 %) und 39 Patienten mit dem HCV Genotyp 6 (0,2 %) infiziert. Im Vergleich zu
anderen Patienten waren Patienten mit dem HCV-Genotyp 5 älter und hatten häufiger
eine Bluttransfusionen in der Anamnese. Patienten mit dem HCV-Genotyp 6 waren häufiger
Asiaten und hatten höhere Werte der Alanin-Aminotransferase. Eine Therapie mit pegyliertem
Interferon alpha-2a und Ribavirin begannen 24 Patienten mit dem HCV-Genotyp 5 und
27 Patienten mit dem HCV-Genotyp 6. Zum Ende der 48 Wochen Therapie war das Virus
bei 79 % der Patienten mit Genotyp 5 und in 81 % Genotyp 6 Patienten nicht nachweisbar.
Eine dauerhafte Elimination der Viren (sustained virologic response) erfolgte bei
58 % der Patienten mit Genotyp 5 und bei 59 % der Genotyp 6-Patienten. Zusammenfassend
gilt, dass Infektionen mit den HCV-Genotypen 5 oder 6 in Deutschland selten sind.
Infektionen mit Genotyp 6 wurden meist bei Migranten aus Asien diagnostiziert, die
Infektionen mit Genotyp 5 traten meist spontan und lokal begrenzt auf. Das Therapieansprechen
für Patienten mit HCV Genotyp 5 oder 6 ist besser als für Patienten mit den Genotypen
1 oder 4 bei gleicher Therapiedauer.
Key words
viral hepatitis - hepatitis C - HCV genotype 5 - HCV genotype 6 - HCV therapy
Schlüsselwörter
Virushepatitis - Hepatitis C - HCV Genotyp 5 - HCV Genotype 6 - HCV Therapie