Geburtshilfe Frauenheilkd 2012; 72(4): 305-310
DOI: 10.1055/s-0031-1280428
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Differences in the Incidence of Gestational Diabetes between Women of Turkish and German Origin: An Analysis of Health Insurance Data From a Statutory Health Insurance in Berlin, Germany (AOK), 2005–2007

Unterschiede in der Gestationsdiabetesinzidenz im Vergleich zwischen türkischstämmigen und deutschen Frauen: Eine Analyse von Abrechnungsdaten der AOK Berlin, 2005–2007
A. Reeske
1   BIPS – Institute for Epidemiology and Prevention Research, Dept. of Prevention and Evaluation, Unit Social Epidemiology, Bremen
,
H. Zeeb
1   BIPS – Institute for Epidemiology and Prevention Research, Dept. of Prevention and Evaluation, Unit Social Epidemiology, Bremen
,
O. Razum
2   University of Bielefeld, School of Public Health, Dept. of Epidemiology & International Public Health, Bielefeld
,
J. Spallek
1   BIPS – Institute for Epidemiology and Prevention Research, Dept. of Prevention and Evaluation, Unit Social Epidemiology, Bremen
2   University of Bielefeld, School of Public Health, Dept. of Epidemiology & International Public Health, Bielefeld
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Publication History

received 24 October 2011
revised 02 November 2011

accepted 13 November 2011

Publication Date:
02 May 2012 (online)

Abstract

Background: Gestational diabetes increases the risk of maternal and infant complications and long-term health effects. A study of differences in the incidence of gestational diabetes between women of Turkish and German origin can identify high risk groups and may indicate the need for culturally sensitive diabetes information and treatment during pregnancy. Method: We analysed all pregnancy related health insurance data from the AOK Berlin (a statutory health insurance in Berlin) based on data from 2005 to 2007, using a name algorithm to identify cases with Turkish migrant background. A group of German women insured with the AOK Berlin served as a comparison group. Results: After exclusion of miscarriages and multiple births the data set comprised 3338 pregnancies in total. The incidence of gestational diabetes was significantly higher in women of Turkish origin with 183 per 1000 pregnancies than in German women (138 per 1000 pregnancies). Regression analyses showed that women of Turkish origin with obesity were at the highest risk of gestational diabetes (OR = 2.67; 95 % confidence interval 1.97–3.60). Conclusion: Obesity is an important factor in explaining the higher incidence of gestational diabetes in women of Turkish origin, especially among young Turkish women. These findings should stimulate discussion as to whether or not information about risk factors such as diabetes within the scope of prenatal care adequately addresses the needs of migrant women. Further research is needed to identify potential differences in undetected and primarily in insufficiently treated gestational diabetes between Turkish and German women.

Zusammenfassung

Hintergrund: Gestationsdiabetes erhöht das mütterliche und kindliche Risiko für Komplikationen und nachhaltige Gesundheitsschäden. Eine Untersuchung von Unterschieden in der Inzidenz von Gestationsdiabetes zwischen türkischstämmigen und deutschen Frauen kann Risikogruppen identifizieren und auf einen erhöhten Bedarf an kultursensibler Diabetesaufklärung und -versorgung im Rahmen der Schwangerschaft hinweisen. Methode: Ausgewertet wurden alle schwangerschaftsbezogenen Abrechnungsdaten von bei der AOK Berlin versicherten türkischstämmigen Frauen für den Zeitraum 2005–2007, die durch Anwendung eines Namensalgorithmus identifiziert wurden. Als Vergleichsgruppe diente eine Zufallsauswahl von bei der AOK Berlin versicherten deutschen Frauen. Ergebnisse: Nach Ausschluss von Aborten und Mehrlingsgeburten wurden die Datensätze von insgesamt 3338 Schwangerschaften ausgewertet. Türkischstämmige Frauen hatten mit 183 pro 1000 Schwangerschaften eine signifikant höhere Gestationsdiabetesinzidenz als deutsche Frauen (138 pro 1000 Schwangerschaften). Regressionsanalysen zeigen, dass türkischstämmige Frauen mit Adipositas das höchste Risiko für Gestationsdiabetes hatten (OR = 2,67; 95 %-Konfidenzintervall 1,97–3,60). Schlussfolgerung: Adipositas spielt eine wichtige Rolle in der Erklärung einer höheren Inzidenz von Gestationsdiabetes, besonders bei jüngeren türkischen Frauen. Diese Ergebnisse sollten eine Diskussion darüber anregen, ob die Aufklärung über Risikofaktoren wie Diabetes im Rahmen der Schwangerenvorsorge ausreichend auf die Bedürfnisse von Migrantinnen ausgerichtet ist. Weitere Forschung ist nötig, um mögliche Unterschiede im unerkannten und vor allem im unzureichend behandelten Gestationsdiabetes zwischen türkischen und deutschen Frauen zu untersuchen.

 
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