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DOI: 10.1055/s-0031-1272507
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Koronare Herzkrankheit – Was ist wichtig nach der Koronarintervention?
Coronary heart disease – what is of importance after coronary intervention?Publication History
Publication Date:
26 January 2011 (online)

Zusammenfassung
Zur medikamentösen Behandlung nach einer Koronarintervention hat Ticagrelor in der EU als weiterer P2Y12-Rezeptorantagonist neben Clopidogrel und Prasugrel die Zulassung erhalten. Eine duale antithrombotische Therapie muss für 4 Wochen nach elektiver Implantation von unbeschichteten Stents bzw. für mindestens 6 Monate nach Implantation medikamentenfreisetzender Stents mit ASS und Clopidogrel erfolgen. Nach einem akuten Koronarsyndrom müssen ASS und Clopidogrel (oder Prasugrel oder Ticagrelor) für 12 Monaten gegeben werden. Bei Patienten mit Notwendigkeit einer oralen Antikoagulation sollte eine Triple-Therapie möglichst über einen kurzen Zeitraum gegeben werden. Prasugrel und Ticagrelor können zum Schutz vor gastroduodenalen Blutungen ohne Einschränkung mit einem Protonenpumpeninhibitor kombiniert werden. Ein perioperatives Gerinnungsmanagement ist für Patienten mit dualer Thrombozytenaggregationshemmung essentiell, vorzeitiges Absetzen der Medikation sollte nach Möglichkeit vermieden werden.
Abstract
In the European Union Ticagrelor has recently been approved, as another P2Y12-receptor antagonist in addition to clopidogrel and prasugrel, in the drug treatment after coronary intervention. Dual antithrombotic treatment must be given for 4 weeks after elective implantation of bare-metal stents, or for at least 6 months with acetylsalicylic acid (ASA) plus clopidogrel after implantation of a drug-eluting stent. After an acute coronary syndrome ASA and clopidogrel (or prasugrel or ticagrelor) must be given for 12 months. In patients requiring urgent oral anticoagulation essential triple-drug treatment should be given over as short a space of time as possible. Prasugrel and ticagrelor may, to protect against gastroduodenal bleeding, be given without restriction together with a proton-pump inhibitor. Preoperative coagulation management is essential for patients who have been on dual platelet-aggregation inhibitors, but premature withdrawal of this medication should be avoided.
Schlüsselwörter
koronare Herzerkrankung - Koronarintervention - Antikoagulation
Keywords
coronary heart disease - coronary interventions - anticoagulation
Literatur
- 1
Bhatt D L, Cryer B L, Contant C F. et al .
Clopidogrel with
or without omeprazole in coronary artery disease.
N Engl
J Med.
2010;
363
1909-1917
MissingFormLabel
- 2
Bonzel T, Erbel R, Hamm C W. et al .
Perkutane Koronarintervention (PCI).
Clin Res Cardiol.
2008;
97
513-547
MissingFormLabel
- 3
Connolly S J, Pogue J, Hart R G. et al .
Effect of clopidogrel added to aspirin
in patients with atrial fibrillation.
N Engl J Med.
2009;
360
2066-2078
MissingFormLabel
- 4
Douketis J D, Berger P B, Dunn A S. et al .
The perioperative management
of antithrombotic therapy: American College of Chest Physicians
Evidence-Based Clinical Practice Guidelines (8th Edition).
Chest.
2008;
133
(6 Suppl)
299S-339S
MissingFormLabel
- 5
Fischbach W, Darius H, Gross M, Kruck I, Petersen K U.
Gleichzeitige Anwendung von Thrombozytenaggregationshemmern
und Protonenpumpeninhibitoren (PPIs).
Der Kardiologe.
2010;
4
364
MissingFormLabel
- 6
Grines C L, Bonow R O, Casey Jr D E. et al .
Prevention of
premature discontinuation of dual antiplatelet therapy in patients
with coronary artery stents: a science advisory from the American
Heart Association, American College of Cardiology, Society for Cardiovascular
Angiography and Interventions, American College of Surgeons, and
American Dental Association, with representation from the American
College of Physicians.
Circulation.
2007;
115
813-818
MissingFormLabel
- 7
Hamm C W.
Chronische koronare Mehrgefäßerkrankung mit
linker Hauptstammstenose – Pro PCI.
Dtsch Med
Wochenschr.
2010;
135
626
MissingFormLabel
- 8
Hoffmeister H M, Bode C, Darius K, Huber K, Rybak K, Silber S.
Unterbrechung antithrombotischer Behandlung
(Bridging) bei kardialen Erkrankungen.
Der Kardiologe.
2010;
4
365-374
MissingFormLabel
- 9
Lip G Y, Huber K, Andreotti F. et al .
Antithrombotic management of atrial fibrillation
patients presenting with acute coronary syndrome and/or
undergoing coronary stenting: executive summary – a Consensus
Document of the European Society of Cardiology Working Group on
Thrombosis, endorsed by the European Heart Rhythm Association (EHRA)
and the European Association of Percutaneous Cardiovascular Interventions
(EAPCI).
Eur Heart J.
2010;
31
1311-1318
MissingFormLabel
- 10
Mollmann H, Nef H M, Hamm C W.
Clinical pharmacology: antiplatelet therapy
during surgery.
Heart.
2010;
96
986-991
MissingFormLabel
- 11
Poldermans D, Bax J J, Boersma E. et al .
Guidelines for pre-operative cardiac risk
assessment and perioperative cardiac management in non-cardiac surgery:
the Task Force for Preoperative Cardiac Risk Assessment and Perioperative
Cardiac Management in Non-cardiac Surgery of the European Society
of Cardiology (ESC) and endorsed by the European Society of Anaesthesiology
(ESA).
Eur J Anaesthesiol.
2010;
27
92-137
MissingFormLabel
- 12
Savonitto S, D’Urbano M, Caracciolo M. et al .
Urgent surgery in patients
with a recently implanted coronary drug-eluting stent: a phase II
study of ‘bridging’ antiplatelet therapy with
tirofiban during temporary withdrawal of clopidogrel.
Br
J Anaesth.
2010;
104
285-291
MissingFormLabel
- 13
Schlitt A.
Aktuelle Empfehlungen zur „Triple-Therapie” nach
koronarer Stentimplantation.
Dtsch Med Wochenschr.
2010;
135
2033-2036
MissingFormLabel
- 14
Silber S, Borggrefe M, Böhm M. et al .
Medikamenten freisetzende Koronarstents (DES)
und Medikamenten freisetzende Ballonkatheter (DEB): Aktualisierung
des Positionspapiers der DGK.
Clin Res Cardiol.
2008;
97
548-563
MissingFormLabel
- 15
Wijns W, Kolh P, Danchin N. et
al .
Guidelines on myocardial revascularization: The Task
Force on Myocardial Revascularization of the European Society of
Cardiology (ESC) and the European Association for Cardio-Thoracic
Surgery (EACTS).
Eur Heart J.
2010;
31
2501-2555
MissingFormLabel
Prof. Dr. med. Tienush Rassaf
Klinik für Kardiologie, Pneumologie,
Angiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
Moorenstr. 5
40225 Düsseldorf
Email: Tienush.Rassaf@med.uni-duesseldorf.de