Gesundheitswesen 2011; 73(12): 829-834
DOI: 10.1055/s-0030-1268445
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Regionale und individuelle Faktoren von Stresserleben in Deutschland: Ergebnisse einer repräsentativen Befragung mit dem Perceived Stress Questionnaire (PSQ)

Regional and Individual Factors of Stress Experience in Germany: Results of a Representative Survey with the Perceived Stress Questionnaire (PSQ)R.-D. Kocalevent1 , 2 , A. Hinz3 , E. Brähler3 , B. F. Klapp1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Universität Leipzig
  • 2Medizinische Klinik m.S. Psychosomatik, Charité Universitätsmedizin Berlin
  • 3Selbstständige Abteilung für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Universität Leipzig
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 December 2010 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Ziel der vorliegenden Studie war es, neben Prävalenzangaben, regionale und individuelle Faktoren von Stresserleben in einer repräsentativen Stichprobe der deutschen Allgemeinbevölkerung zu beschreiben.

Methodik: Regionale Faktoren wurden getrennt nach Bundesländern und der politischen Ortsgröße untersucht. Individuelle Faktoren wurden anhand der Schwere des Stresserlebens sowie anhand von zentralen sozialen Faktoren, wie Familienstand, Erwerbstätigkeit und Einkommen, definiert. Eingesetzt wurde der Perceived Stress Questionnaire (PSQ), ein validiertes Selbstbeurteilungsverfahren zur Erfassung der subjektiven Repräsentation der Häufigkeitsschätzungen des Belastungserlebens. Die Datenerhebung erfolgte durch ein Meinungsforschungsinstitut in einer Mehrthemenumfrage (N=2 552). Haushalte wurden dabei nach dem Random-Route-Verfahren ausgewählt, die Zielperson ebenfalls über eine Zufallsauswahl bestimmt.

Ergebnisse: Die Prävalenzrate für ein erhöhtes Stresserleben lag bei 14,5%, für ein sehr hohes Stresserleben bei 3,1% der Befragten. Dabei weisen Personen ohne Schulabschluss die höchsten Raten eines erhöhten Stresserlebens auf (36,8%) gefolgt von Erwerbslosigkeit (30,6%). Individuelle und soziale Faktoren, die ein erhöhtes Stresserleben begünstigen, sind: ein subjektiv erlebter schlechter Gesundheitszustand (OR: 3,42) oder die Zugehörigkeit zu einer niedrigen sozialen Schicht (OR: 1,30). Weiterhin zeigen sich Hinweise auf regionale Faktoren, wie die Ortsgröße sowie Unterschiede in den einzelnen Bundesländern. Ein Ost-West Vergleich zeigt keinen signifikanten Unterschied hinsichtlich des Stresserlebens.

Schlussfolgerung: Angesichts der mit chronischer Stressbelastung assoziierten Krankheitslast kommt einer Verstärkung präventiver Bemühungen bei Erwerbslosigkeit und Bildungsferne vorrangige Bedeutung zu.

Abstract

Aim: The aim of the present study was to define, besides prevalence data, regional and individual factors of stress experience in a representative sample of the German general population.

Methods: Regional factors were examined separately by federal state and the size of the political location. Individual factors were defined according to the severity of the stress experience as well as on the basis of central social factors such as family state, profession and earnings. The Perceived Stress Questionnaire (PSQ), a validated, self-evaluation process for recording a subjective representation of frequency estimates of stress experiences was used. Data acquisition was carried out by a market research institute in a multi-topic questionnaire (N=2 552). Households were selected by the random route procedure, target persons were also selected at random.

Results: The prevalence rate for an elevated stress experience was 14.5%, that for a very high stress experience 3.1% of the sample. People without education exhibited the highest rates of stress experience (36.8%), followed by the unemployed (30.6%). Individual and social factors that favour an increased stress experience are a subjectively poor state of health (OR: 3.42) or belonging to the lower social economic status (OR: 1.30). Furthermore, there are indications of regional factors such as size of the location as well as differences between the individual federal states. An east-west comparion did not show any significant differences with regard to stress experiences.

Conlusion: In the light of the illness burden associated with chronic stress situations, preventative measures in cases of unemployment or low level of education should be given priority.

Literatur

  • 1 Lieb R, Isensee B, von SK. et al . The early developmental stages of psychopathology study (EDSP): a methodological update.  Eur Addict Res. 2000 Dec;  6 (4) 170-182
  • 2 Adler CM, Hillhouse JJ. Stress, health, and immunity: A review of the literature. In: Miller T, editor. Theory and assessment of stressful life events. International Universities Press stress and health series Madison: International Universities Press; 1996: 109-138
  • 3 Arck P, Rose M, Hertwig K. et al . Stress and immune mediators in miscarriage.  Human Reproduction. 2001;  16 (7) 1505-1511
  • 4 Arthur A. When Stress is mental illness.  Stress and Health. 2005;  21 273-280
  • 5 Cohen S, Kessler RC, Gordon GL. Strategies for measuring stress in studies of psychiatric and physical disorders. In: Cohen S, Kessler RC, Gordon LU, editors. Measuring stress: A guide for health and social scientists New York: Oxford University Press; 1995: 3-26
  • 6 Levenstein S, Prantera C, Varvo V. et al . Stress and exacerbation in ulcerative colitis: A prospective study of patients enrolled in remission.  The American Journal of Gastroenterology. 2000;  95 (5) 1213-1220
  • 7 O’Leary CJ, Creamer D, Higgins E. et al . Perceived Stress, stress attributions and psychological distress in psoriasis.  Journal of Psychosomatic Research. 2004;  57 465-471
  • 8 Critelli J, Ee J. Stress and physical illness: Development of an integrative model. In: Miller T, editor. Theory and assessment of stressful life events. International Universities Press stress and health series Madison: International Universities Press; 1996: 139-159
  • 9 Sobel DS. The cost-effectiveness of mind-body medicine interventions.  Prog Brain Res. 2000;  122 393-412
  • 10 Jacobi F, Wittchen H, Hölting M. et al . Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS).  Psychological Medicine. 2004;  34 1-15
  • 11 Jacobi F, Hoyer J, Wittchen H. Seelische Gesundheit in Ost und West: Analysen auf der Grundlage des Bundesgesundheitssurveys.  Zeitschrift für Klinsche Psychologie und Psychotherapie. 2004;  33 251-260
  • 12 Brähler E, Schumacher J, Albani C. et al . Wie bedeutsam sind Ost-West-Unterschiede? Eine Analyse von Ost-West-, Geschlechts- und Nord-Süd-Unterschieden bei psychologischen Testverfahren.  Verhaltenstherapie & Psychosoziale Praxis. 2002;  34 (2) 301-312
  • 13 Levenstein S, Prantera C, Varvo V. et al . Development of the Perceived Stress Questionnaire: A new tool for psychosomatic research.  Journal of Psychosomatic Research. 1993;  37 (1) 19-32
  • 14 Fliege H, Rose M, Arck P. et al . Validierung des „Perceived Stress Questionnaire“ (PSQ) an einer deutschen Stichprobe.  Diagnostica. 2001;  47 142-152
  • 15 Kocalevent RD, Levenstein S, Fliege H. et al . Contribution to the construct validity of the Perceived Stress Questionnaire from a population-based survey.  Journal of Psychosomatic Research. 2007;  63 (1) 71-81
  • 16 Fliege H, Rose M, Arck P. et al . The Perceived Stress Questionnaire (PSQ) Reconsidered: Validation and Reference Values From Different Clinical and Healthy Adult Samples.  Psychosomatic Medicine. 2005;  67 (1) 78-88
  • 17 Kocalevent RD, Levenstein S, Fliege H. et al . Contribution to the construct validity of the Perceived Stress Questionnaire from a population-based survey.  J Psychosom Res. 2007 Jul;  63 (1) 71-81
  • 18 Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer; 1984
  • 19 Bergdahl J, Bergdahl M. Perceived stress in adults: prevalence and association of depression, anxiety and medication in a Swedish population.  Stress and Health. 2002;  18 235-241
  • 20 Rudolf M, Müller J. Multivariate Verfahren. Göttingen: Hogrefe; 2004
  • 21 Winkler G, Stolzenberg H. Der Sozialschichtindex im Bundesgesundheitssurvey.  Das Gesundheitswesen. 2009;  61 178-183
  • 22 Simon RW. Parental role strains, salience of parental identity and gender differences in psychological distress.  J Health Soc Behav. 1992 Mar;  33 (1) 25-35
  • 23 Martikainen P. Women's employment, marriage, motherhood and mortality: a test of the multiple role and role accumulation hypotheses.  Soc Sci Med. 1995 Jan;  40 (2) 199-212
  • 24 Wickrama K, Conger RD, Lorenz FO. Work, marriage, lifestyle, and changes in men's physical health.  J Behav Med. 1995 Apr;  18 (2) 97-111

Korrespondenzadresse

Dr. R.-D. KocaleventMPH 

Universität Leipzig

Klinik und Poliklinik für

Psychiatrie

Semmelweisstraße 10

04107 Leipzig

Email: kocalevent@medizin.uni-leipzig.de

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