Dialyse aktuell 2010; 14(9): 534-536
DOI: 10.1055/s-0030-1268391
Forum der Industrie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart ˙ New York

Interaktive Fortbildung "Nephrologie Up2Date" – "2 in 1" - selektive VDR-Aktivatoren haben einen günstigen Einfluss auf kardiale wie auch auf renale Parameter

Further Information

Publication History

Publication Date:
15 November 2010 (online)

 

Wie kann die Prognose nierenkranker Patienten nachhaltig verbessert werden - das war das zugrunde liegende Thema der interaktiven Fortbildungsveranstaltung "Nephrologie Up2Date", die das Unternehmen Abbott Renal Care Ende September in Weimar und Anfang Oktober in Berlin durchgeführt hat. Denn wie Dr. Christoph C. Haufe, Erfurt, der neben Prof. Jürgen Bommer, Heidelberg, Prof. Markus Ketteler, Coburg, und Prof. Eberhard Ritz, Heidelberg, zum festen Referententeam dieser Veranstaltungsreihe gehört, ausführte, versterben nach wie vor die meisten CKD-Patienten (CKD: "chronic kidney disease") vor dem Erreichen der terminalen Niereninsuffizienz - und zwar nicht an der Urämie, sondern überwiegend an kardiovaskulären Komplikationen [1]. Diese kardiale Dimension der Nierenerkrankung wird in der Literatur unter dem Begriff des kardiorenalen Syndroms zusammengefasst. Unterstützt wurde das Referententeam in Weimar durch Prof. Jan Kielstein, Hannover, und Frau Dr. Silke Meinig, Erfurt, sowie in Berlin durch Dr. Ivo Buschmann, Berlin.

Literatur

  • 01 Keith D S, Nichols G A, Gullion C M, et al . Longitudinal follow-up and outcomes among a population with chronic kidney disease in a large managed care organization.  Arch Intern Med. 2004;  164 659-663
  • 02 Ronco C , Haapio M , House A A, et al . Cardiorenal syndrome.  J Am Coll Cardiol. 2008;  52 1527-1539
  • 03 Wanner C , Krane V , März W , et al . Atorvastatin in patients with type 2 diabetes mellitus undergoing hemodialysis.  N Engl J Med. 2005;  353 238-248
  • 04 Coresh J , Selvon E , Stevens L A, et al . Prevalence of chronic kidney disease in the United States.  JAMA. 2007;  298 2038-2047
  • 05 Go A S, Chertow G M, Fan D , et al . Chronic kidney disease and the risks of death, cardiovascular events, and hospitalization.  N Engl J Med. 2004;  351 1296-1305
  • 06 Sarnak M J, Levey A S, Schoolwerth A C, et al . Kidney disease as a risk factor for development of cardiovascular disease: a statement from the American Heart Association Councils on Kidney in Cardiovascular Disease, High Blood Pressure Research, Clinical Cardiology, and Epidemiology and Prevention.  Circulation. 2003;  108 2154-2169
  • 07 Blacher J , Guerin A P, Pannier B , et al . Arterial calcifications, arterial stiffness, and cardiovascular risk in end-stage renal disease.  Hypertension. 2001;  38 938-942
  • 08 Rodriguez-Garcia M , Gomez-Alonso C , Naves-Diaz M , et al . Vascular calcifications, vertebral fractures and mortality in haemodialysis patients.  Nephrol Dial Transplant. 2009;  24 239-246
  • 09 Block G A, Raggi P , Bellasi A , et al . Mortality effect of coronary calcification and phosphate binder choice in incident hemodialysis patients.  Kidney Int. 2007;  71 438-441
  • 10 Schlieper G , Krüger T , Djuric Z , et al . Vascular access calcification predicts mortality in hemodialysis patients.  Kidney Int. 2008;  74 1582-1587
  • 11 Teng M , Wolf M , Ofsthun M N, et al . Activated injectable vitamin D and hemodialysis survival: a historical cohort study.  J Am Soc Nephrol. 2005;  16 1115-1125
  • 12 Teng M , Wolf M , Lowrie E , et al . Survival of patients undergoing hemodialysis with paricalcitol or calcitriol therapy.  N Eng J Med. 2003;  349 446-456
  • 13 Lee G H, Benner D , Regidor D L, et al . Impact of kidney bone disease and its management on survival of patients on dialysis.  J Ren Nutr. 2007;  17 38-44
  • 14 Kalantar-Zadeh K , Kuwae N , Regidor D L, et al . Survival predictability of time-varying indicators of bone disease in maintenance hemodialysis patients.  Kidney Int. 2006;  70 771-780
  • 15 Sprague S M, Llach F , Amdahl M , et al . Paricalcitol versus calcitriol in the treatment of secondary hyperparathyroidism.  Kidney Int. 2003;  63 1483-1490
  • 16 Dobnig H , Pilz S , Schamagl H , et al . Independent association of low serum 25-hydroxyvitamin d and 1,25-dihydroxyvitamin d levels with all-cause and cardiovascular mortality.  Arch Intern Med. 2008;  168 1340-1349
  • 17 Mizobuchi M , Finch J L, Martin D R, Slatopolsky E . Differential effects of vitamin D receptor activators on vascular calcification in uremic rats.  Kidney Int. 2007;  72 709-715
  • 18 Bodyak N , Ayus J C, Achinger S , et al . Activated vitamin D attenuates left ventricular abnormalities induced by dietary sodium in Dahl salt-sensitive animals.  Proc NatlAcadSciUSA. 2007;  104 16810-16815
  • 19 Deb D K, Sun T , Wong K E, et al . Combined vitamin D analog and AT1 receptor antagonist synergistically block the development of kidney disease in a model of type 2 diabetes.  Kidney Int. 2010;  77 1000-1009
  • 20 Kong J , Kim G H, Weis M , et al . Therapeutic effects of vitamin D analogs on cardiac hypertrophy in spontaneously hypertensive rats.  Am J Pathol. 2010;  177 622-631
  • 21 Llach F , Yudd M . Paricalcitol in dialysis patients with calcitriol-resistant secondary hyperparathyroidism.  Am J Kidney Dis. 2001;  38 (5 Suppl. 5) S45-S50
  • 22 Schumock G T, Walton S M, Lee T A, et al . Comparative effectiveness of paricalcitol versus cinacalcet for secondary hyperparathyroidism in patients receiving hemodialysis.  Nephron Clin Pract. 2010;  117 c151-c159 [Epub ahead of print]

01 Selective VITamin D receptor activator for Albuminuria Lowering

02 Paricalcitol benefits in Renal disease Induced cardiac MOrbidity

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