Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2010; 45(4): 224-228
DOI: 10.1055/s-0030-1253088
Fachwissen
Intensivmedizin
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kasuistik interaktiv: Lanzarote-Urlauber mit Sepsis und Multiorganversagen – Ein langer Weg bis zur richtigen Diagnose

Case report: Sepsis and multi organ dysfunction syndrome in a patient returning from holiday on the Canary Islands: a difficult diagnosisAlexander P. Reske, Dierk Schreiter, Udo X. Kaisers, Ulrich Stölzel
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 April 2010 (online)

Zusammenfassung

Ein 45-jähriger Urlaubsgast bietet wenige Tage nach Anreise auf der Ferieninsel Lanzarote die Symptomatik eines akuten Abdomens mit Bewusstseinstrübung und Fieber. Die Notfall-Laparotomie bleibt ohne Nachweis eines Auslösers des Krankheitsbildes. Bei fortschreitender Zustandsverschlechterung, Sepsis und Mehrorgandysfunktionssyndrom (MODS) wird der Patient auf Wunsch der Ehefrau heimatnah nach Deutschland verlegt. Aufgrund des potenziell letalen Verlaufes der Sepsis ist es wichtig, die Ursache rasch zu identifizieren. Doch das gestaltet sich schwierig.

Abstract

A forty-five year old male tourist suffers a febrile illness, delirium and severe abdominal pain on the fifth day of his holiday trip to the Canary Islands (Spain). After hospitalization he presents a surgical abdomen which requires emergency laparotomy however without detectable pathology. Progressing critical illness and septic shock leads to multiple organ failure, but focus identification is not possible. Well after return to Germany diagnostic uncertainty persists due to recurrent fever and possible travel-associated infections. Finally, besides a simple pararectal abscess, manifestation of acute intermittent porphyria is diagnosed. CONCLUSION: Clinicians should consider acute intermittent porphyria as a rare cause of a surgical abdomen. Its clinical presentation include abdominal pain, life-threatening neurovisceral, neurological and psychiatric symptoms, hypertension, tachycardia, hyponatriemia and reddish urine.

Weiteres Material zum Artikel

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Dr. med. Alexander P. Reske
Dr. med. Dierk Schreiter
Prof. Dr. med. Udo X. Kaisers
Prof. Dr. med. Ulrich Stölzel

Email: Alexander.Reske@uniklinikum-dresden.de

Email: Dierk.Schreiter@uniklinikum-dresden.de

Email: Udo.Kaisers@medizin.uni-leipzig.de

Email: u.stoelzel@skc.de

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