Zusammenfassung
Hintergrund: Ziel unserer klinischen Studie war die Evaluation der Effekte des antiandrogen wirksamen
Kontrazeptivums (CMA/EE) Belara® auf die Hautphysiologie bei Frauen mit unreiner,
zu Akne neigender Haut und Wunsch nach hormonaler Kontrazeption. Material und Methoden: An der 24-wöchigen, prospektiven, monozentrischen klinischen Studie nahmen insgesamt
44 Patientinnen zwischen 18 und 37 Jahren teil. Vor Beginn sowie nach 3 und 6 Behandlungszyklen
wurde der Hautzustand mittels klinischem Score und biophysikalischen Messmethoden
evaluiert. Darüber hinaus fand zu Beginn und zum Abschluss der Studie eine Patientenselbsteinschätzung
statt. Ergebnisse: Bereits nach 3 Behandlungszyklen (12 Wochen) waren deutliche Verbesserungen des Hautzustands
zu verzeichnen, die auch nach 6 Behandlungszyklen (24 Wochen) bestätigt werden konnten:
Im klinischen Score zeigte sich eine signifikante Abnahme und auch die biophysikalischen
Messungen ergaben einen signifikant positiven Einfluss des Kontrazeptivums (CMA/EE)
auf die Hautphysiologie. Die Daten der Patientenselbsteinschätzung bestätigten diese
Ergebnisse. Fazit: Die Einnahme des antiandrogen wirksamen Kontrazeptivums mit CMA/EE bei Frauen mit
unreiner Haut und dem Wunsch nach hormonaler Kontrazeption stellt eine geeignete Maßnahme
zur Verbesserung von zu Akne neigender Haut dar.
Abstract
Background: The aim of this clinical study was to investigate the effects of the antiandrogen
oral contraceptive (CMA/EE) Belara® on physiology of acne-prone facial skin in women
with wish for hormonal contraception. Material and Methods: Forty-four healthy women aged between 18–37 years took part in this clinical open,
prospective, single-centre, phase IV study during 24 weeks. Changes of skin parameters
were investigated clinically and by biophysical in vivo methods at baseline, after
12 and 24 weeks. In addition the patients gave their subjective judgement about the
influence of CMA/EE on their own skin at the beginning and after 24 weeks. Results: The facial skin conditions of acne-prone skin quantified by a clinical sum score
improved significantly after 12 and 24 weeks. Biophysical evaluations confirmed the
good effect of the antiandrogen oral contraceptive (CMA/EE) on diverse skin parameters.
The patients' subjective judgements confirmed the clinical and biophysical results.
Conclusion: Intake of the antiandrogen hormonal oral contraceptive containing CMA/EE is an adequate
method in women with acne-prone skin and wish for hormonal contraception.
Literatur
- 1
Rzany B, Kahl C.
Epidemiologie der Acne vulgaris.
J Dtsch Dermatol Ges.
2006;
4
8-9
- 2
Jones-Caballero M, Chren M M, Soler B et al.
Quality of life in mild to moderate acne: relationship to clinical severity and factors
influencing change with treatment.
J Eur Acad Dermatol Venereol.
2007;
21
219-226
- 3
Niemeier V, Kupfer J, Demmelbauer-Ebner M et al.
Coping with acne vulgaris. Evaluation of the chronic skin disorder questionnaire in
patients with acne.
Dermatology.
1998;
196
108-115
- 4
Rapp D A, Brenes G A, Feldman S R et al.
Anger and acne: implications for quality of life, patient satisfaction and clinical
care.
Br J Dermatol.
2004;
151
183-189
- 5
Niemeier V, Kupfer J, Gieler U.
Acne vulgaris – psychosomatic aspects.
J Dtsch Dermatol Ges.
2006;
4
1027-1036
- 6
del Marmol V, Teichmann A, Gertsen K.
The role of combined oral contraceptives in the management of acne and seborrhea.
Eur J Contracept Reprod Health Care.
2004;
9
107-124
- 7
Gollnick H, Albring M, Brill K.
The effectiveness of oral cyproterone acetate in combination with ethinylestradiol
in acne tarda of the facial type.
Ann Endocrinol.
1999;
60
157-166
- 8
Thiboutot D, Chen W.
Update and future of hormonal therapy in acne.
Dermatology.
2003;
206
57-67
- 9
Van Vloten W A, van Haselen C W, van Zuuren E J et al.
The effect of 2 combined oral contraceptives containing either drospirenone or cyproterone
acetate on acne and seborrhea.
Cutis.
2002;
69
2-15
- 10
Worret I, Arp W, Zahradnik H P et al.
Acne resolution rates: results of a single-blind, randomized, controlled, parallel
phase III trial with EE/CMA (Belara®) and EE/LNG (Microgynon®).
Dermatology.
2001;
203
38-44
- 11
Schäfer H, Kuhn-Bussius H.
Methodik zur quantitativen Bestimmung der menschlichen Talgsekretion.
Arch Klin Exp Derm.
1970;
238
429-435
- 12
Alexander H, Miller D.
Determining skin thickness with pulsed ultra sound.
J Invest Dermatol.
1979;
72
17-19
- 13 Korting H C, Gottlöber P. 20-MHz-Sonographie.. In: Korting H C, Sterry W, Hrsg.
Diagnostische Verfahren in der Dermatologie.. Berlin, Wien: Blackwell; 1997
1 Erstpublikation
DOI http://dx.doi.org/10.1055/s-0029-1215039
Online-Publikation: 24. 8. 2009
Akt Dermatol 2010; 36: 83–87
© Georg Thieme Verlag KG · Stuttgart · New York
ISSN 0340-2541
Prof. Dr. med. Martina Kerscher
Universität Hamburg
Studiengang Kosmetikwissenschaft
Martin-Luther-King-Platz 6
20146 Hamburg
Email: Martina.Kerscher@uni-hamburg.de