Handchir Mikrochir Plast Chir 2010; 42(5): 310-313
DOI: 10.1055/s-0030-1249608
Fallbericht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rekonstruktion des distalen Radius mittels freiem mikrovaskulären Fibulatransplantat: 5-Jahres-Resultat nach en-bloc-Resektion eines Riesenzelltumors

Free Microvascular Fibula Graft for Skeletal Reconstruction of the Distal Radius: 5 Years Follow-up after en-bloc Resection of a Giant Cell TumourT. Franz1 , T. Krawczyk1 , S. Eggli1 , U. von Wartburg1
  • 1Luzerner Kantonsspital, Abteilung Hand- und Plastische Chirurgie, Luzern, Schweiz
Further Information

Publication History

eingereicht 29.7.2009

akzeptiert 12.2.2010

Publication Date:
05 May 2010 (online)

Zusammenfassung

Die histologisch gesicherte Diagnose eines Riesenzelltumors der Hand oder des Handgelenkes sollte wie ein niedriggradig malignes Tumorleiden behandelt werden. Eine tendenziell höhere Aggressivität, die Metastasierungs- und Lokalrezidivrate sowie die topografische Nähe zu den Leitungsbahnen machen ein sehr differenziertes chirurgisches Vorgehen erforderlich. Anhand des Falles einer 54-jährigen Patientin mit Riesenzelltumor der körperfernen Speiche des Stadiums III nach Campanacci werden die Behandlungsmöglichkeiten und Prinzipien des Riesenzelltumors dargestellt.

Abstract

A giant cell tumour of the distal radius or of the carpal bones, verified by incisional biopsies, should be approached as a low-grade malignancy. Lesions that arise in the bones of the hand or the wrist have a greater propensity to metastasise, and have a higher risk of local recurrence. In this case report we describe a 54-year-old women with a giant cell tumour of the distal radius (Campanacci grade III lesion), having a follow-up of five years without signs of local recurrence or metastatic disease. The general principles of and options for surgical treatment are discussed.

Literatur

  • 1 Campanacci M, Baldini N, Boriani S. et al . Giant-cell tumor of bone.  J Bone Joint Surg [Am]. 1987;  69 106-114
  • 2 Lackman RD, McDonald DJ, Beckenbaugh RD. et al . Fibular reconstruction for giant cell tumor of the distal radius.  Clin Orthop Relat Res. 1987;  218 232-238
  • 3 Murray JA, Schlafly B. Giant-cell tumors in the distal end of the radius. Treatment by resection and fibular autograft interpositional arthrodesis.  J Bone Joint Surg [Am]. 1986;  68 687-694
  • 4 Bickert B, Heitmann C, Germann G. Fibulo-scapho-lunate arthrodesis as a motion-preserving procedure after tumour resection of the distal radius.  J Hand Surg [Br]. 2002;  27 573-576
  • 5 Jacobs PA, Clemency Jr. RE. The closed cryosurgical treatment of giant cell tumor.  Clin Orthop Relat Res. 1985;  192 149-158
  • 6 Minami A, Kato H, Iwasaki N. Vascularized fibular graft after excision of giant-cell tumor of the distal radius: wrist arthroplasty versus partial wrist arthrodesis.  Plast Reconstr Surg. 2002;  110 112-117
  • 7 Athanasian EA, Wold LE, Amadio PC. Giant cell tumors of the bones of the hand.  J Hand Surg [Am]. 1997;  22 91-98
  • 8 O’Donnell RJ, Springfield DS, Motwani HK. et al . Recurrence of giant-cell tumors of the long bones after curettage and packing with cement.  J Bone Joint Surg [Am]. 1994;  76 1827-1833
  • 9 Vander Griend RA, Funderburk CH. The treatment of giant-cell tumors of the distal part of the radius.  J Bone Joint Surg [Am]. 1993;  75 899-908
  • 10 Bertoni F, Present D, Sudanese A. et al . Giant-cell tumor of bone with pulmonary metastases. Six case reports and a review of the literature.  Clin Orthop Relat Res. 1988;  237 275-285
  • 11 Dahlin DC, Cupps RE, Johnson Jr EW. Giant-cell tumor: a study of 195 cases.  Cancer. 1970;  25 1061-1070
  • 12 Harness NG, Mankin HJ. Giant-cell tumor of the distal forearm.  J Hand Surg [Am]. 2004;  29 188-193
  • 13 Giessler GA, Bickert B, Sauerbier M. et al . Das freie mikrovaskuläre Fibulatransplantat zur Skelettrekonstruktion nach Tumorresektion am Unterarm - Erfahrungen aus fünf Fällen.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 2004;  36 301-307
  • 14 Leung PC, Chan KT. Giant cell tumor of the distal end of the radius treated by the resection and free vascularized iliac crest graft.  Clin Orthop Relat Res. 1986;  202 232-236

Korrespondenzadresse

Dr. Torsten Franz

Klinik für Plastische und

Hanchirurgie

Inselspital Bern

3010 Bern

Schweiz

Email: torsten.franz@insel.ch

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