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DOI: 10.1055/s-0029-1246088
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
MR-Tomografie der Achillessehne: Evaluation von Kriterien zur Differenzierung von asymptomatischen und symptomatischen Sehnen
MR Imaging of the Achilles Tendon: Evaluation of Criteria for the Differentiation of Asymptomatic and Symptomatic TendonsPublication History
eingereicht: 19.7.2010
angenommen: 22.1.2011
Publication Date:
28 April 2011 (online)

Zusammenfassung
Ziel: In dieser Studie sollten quantitative Kriterien für MRT-Untersuchungen der Achillessehne evaluiert werden, um normale von pathologischen Achillessehnen bildmorphologisch zu differenzieren. Material und Methoden: Insgesamt wurden die Achillessehnen von 264 Patienten mit Achillessehnenbeschwerden und 100 Patienten als Kontrollgruppe an einem 1,5 T MRT untersucht. Die MR-Untersuchungen erfolgten mit folgenden Sequenzen: sagittale STIR, sagittale T 1-TSE, koronare T 2-TSE, transversale SPIR. Die Auswertung der MRT-Untersuchungen erfolgte von 2 Radiologen im Konsensus unter Verwendung von quantitativen und qualitativen Kriterien. Quantitativ wurden verschiedene Mess-Strecken der Sehne und der Bursa subachillae sowie die Fläche des Sehnenquerschnitts in pathologischen und normalen Sehnen bestimmt. Die statistische Auswertung erfolgte mit einem Mann-Whitney-U-Test und einer binär-logistischen Regressionsanalyse. Qualitativ erfolgte die Einteilung der pathologischen MR-Befunde in verschiedene klinische Gruppen. Ergebnisse: Für die quantitative Mess-Strecken ergaben sich signifikante Unterschiede zwischen der Patienten- und Kontrollgruppe in Bezug auf die Tiefe (12,0 bzw. 6,3 mm, p < 0,001) und Länge (83 bzw. 45 mm, p < 0,001) der Achillessehne, der Fläche des Sehnenquerschnitts (1,60 bzw. 0,61 mm2, p < 0,001) sowie auch auf die Länge der Bursa subachillae (8 mm bzw. 5 mm, p < 0,001). Die Kombination der 3 Kriterien Tiefe der Sehne (A4), Länge der Bursa (A5) und Fläche des Sehnenquerschnitts (F) ergaben unter Anwendung einer Formel eine Sensitivität von 97 % und Spezifität von 91 %. Die qualitative Auswertung mit Einteilung der MR-Merkmale in klinische Gruppen erfolgte bei allen Patienten. Hier wurde eine Vereinfachung der bestehenden Klassifikation von bisher 7 auf 4 Gruppen vorgeschlagen. Schlussfolgerung: Mithilfe der quantitativen Mess-Strecken kann eine MR-morphologische Differenzierung zwischen pathologischen und normalen Achillessehnen erfolgen. Die bestehende Klassifikation nach Schweitzer sollte vereinfacht werden.
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to develop quantitative and qualitative MRI criteria to differentiate between healthy and pathological Achilles tendons. Materials and Methods: 364 Achilles tendons were examined on a 1.5 T MRI scanner. 264 patients had Achilles tendon complaints, 100 asymptomatic Achilles tendons served as a control. T 1-weighted, T 2-weighted and a STIR sequence were performed in sagittal and axial orientation. Images were evaluated in consensus by two radiologists. Quantitative and qualitative criteria were assessed. A Mann-Whitney-U-Test and a regression analysis were used for statistical analysis. Results: There were statistically significant differences between the patients with disorders and the control group concerning the depth (12.0 mm and 6.3 mm, p < 0.001) and length (83.2 mm and 45.9 mm, p < 0.001) of the tendon, the area of the tendon cross section (1.60 mm2 and 061 mm2, p < 0.001), as well as the length of the bursa retrocalcanea (8.3 mm and 5.3 mm, p < 0.001). There was a sensitivity of 97 % and a specificity of 91 % using a formula including the 3 criteria: tendon depth (A4), length of bursa (A5) and area of tendon (F). Conclusion: The measurement of the Achilles tendon and the binary-logistic regression analysis allow differentiation between normal and pathological Achilles tendons.
Key words
ankle - tendons - muscular
Literatur
- 1 Wikipedia .Achillessehnenriß. 2010
MissingFormLabel
- 2
Hess G P, Cappiello W L, Poole R M et al.
Prevention and treatment of overuse tendon injuries.
Sports Med.
1989;
8
371-384
MissingFormLabel
- 3
Kong A, Cassumbhoy R, Subramaniam R M.
Magnetic resonance imaging of ankle tendons and ligaments: part I – anatomy.
Australas Radiol.
2007;
51
315-323
MissingFormLabel
- 4
Carr A J, Norris S H.
The blood supply of the calcaneal tendon.
J Bone Joint Surg Br.
1989;
71
100-101
MissingFormLabel
- 5
Lagergren C, Lindholm A.
Vascular distribution in the Achilles tendon: an angiographic and microangiographic
study.
Acta Chir Scand.
1959;
116
491-495
MissingFormLabel
- 6 Arndt A N. Entstehung und Auswirkungen asymmetrischer Belastung der menschlichen Achillessehne
unter besonderer Berücksichtigung ihrer Morphologie. Köln: Sport und Buch Strauß; 1997
MissingFormLabel
- 7
Paavola M, Kannus P, Järvinen T A et al.
Achilles tendinopathy.
J Bone Joint Surg Am.
2002;
84
2062-2076
MissingFormLabel
- 8
Romanehsen B, Kreitner K F.
MRT-Bildgebung bei Sehnenerkrankungen.
Orthopäde.
2005;
34
543-549
MissingFormLabel
- 9
Shalabi A, Movin T, Kristoffersen-Wiberg M et al.
Reliability in the assessment of tendon volume and intratendinous signal of the Achilles
tendon on MRI: a methodological description.
Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc.
2005;
13
492-498
MissingFormLabel
- 10
Schweitzer M E, Karasick D.
MR Imaging of Disorders of the Achilles Tendon.
AJR.
2000;
175
613-625
MissingFormLabel
- 11
Quinn S F, Murray W T, Clark R A et al.
Achilles tendon: MR imaging at 1.5T.
Radiology.
1987;
164
767-770
MissingFormLabel
- 12
Blei C L, Nirschl R P, Grant E G.
Achilles tendon: US diagnosis of pathologic conditions.
Radiology.
1986;
159
765-767
MissingFormLabel
- 13
Hartgerink P, Fessell D P, Jacobson J A et al.
Fullversus partial-thickness Achilles tendon tears: sonographic accuracy and characterization
in 26 cases with surgical correlation.
Radiology.
2001;
220
406-412
MissingFormLabel
- 14
Ostlere S.
Imaging the ankle and foot.
Imaging.
2003;
15
242-269
MissingFormLabel
- 15
el-Khoury G Y, Wira R L, Berbaum K S et al.
MR imaging of patellar tendinitis.
Radiology.
1992;
184
849-854
MissingFormLabel
- 16
Kälebo P, Allenmark C, Peterson L et al.
Diagnostic value of ultrasonography in partial ruptures of the Achilles tendon.
Am J Sports Med.
1992;
20
378-381
MissingFormLabel
- 17
Reiter M, Ulreich N, Dirisamer A et al.
Panorama-Ultraschall in der Abklärung symptomatischer Achillessehnenerkrankungen ein
Vergleich zur MRT.
Fortschr Röntgenstr.
2004;
176
704-708
MissingFormLabel
- 18
Marcus D S, Reicher M A, Kellerhouse L E.
Achilles tendon injuries: the role of MR imaging.
J Comput Assist Tomogr.
1989;
13
480-486
MissingFormLabel
- 19
Neuhold A, Stiskal M, Kainberger F et al.
Degenerative Achilles tendon disease: assessment by magnetic resonance and ultrasonography.
Eur J Radiol.
1992;
14
213-220
MissingFormLabel
- 20
Schweitzer M E.
Magnetic Resonance Imaging of the foot and ankle.
Magn Reson Q.
1993;
9
214-234
MissingFormLabel
- 21
Pierre-Jerome C, Moncayo V, Terk M R.
MRI of the Achilles tendon: a comprehensive review of the anatomy, biomechanics, and
imaging of overuse tendinopathies.
Acta Radiol.
2010;
51
438-454
MissingFormLabel
- 22
Erickson S J, Prost R W, Timins M E.
The Magic-Angle Effect – Background Physics and Clinical Relevance.
Radiology.
1993;
188
23-25
MissingFormLabel
- 23
Mantel D, Flautre B, Bastian D et al.
Structural MRI study of the Achilles tendon. Correlation with microanatomy and histology.
J Radiol.
1996;
77
261-265
MissingFormLabel
- 24
Rollandi G A, Bertolotto M, Perrone R et al.
MRI of normal Achilles tendon.
Eur Radiol.
1995;
5
596-598
MissingFormLabel
- 25
Soila K, Karjalainen P T, Aronen H J et al.
High-resolution MR imaging of the asymptomatic Achilles tendon: new observations.
Am J Roentgenol.
1999;
173
323-328
MissingFormLabel
- 26
Aström M, Gentz C F, Nilsson P et al.
Imaging in chronic achilles tendinopathy: a comparison of ultrasonography, magnetic
resonance imaging and surgical findings in 27 histologically verified cases.
Skeletal Radiol.
1996;
25
615-620
MissingFormLabel
- 27
Haims A H, Schweitzer M E, Patel R S et al.
MR imaging of the Achilles tendon: overlap of findings in symptomatic and asymptomatic
individuals.
Skeletal Radiol.
2000;
29
640-645
MissingFormLabel
- 28
Harris C A, Peduto A J.
Achilles tendon imaging.
Australasian Radiology.
2006;
50
513-525
MissingFormLabel
- 29 Thermann H. Die funktionelle Behandlung der frischen Achillessehnenruptur. Springer Verlag; 1996
MissingFormLabel
- 30
Kayabas U, Yetkin F, Firat A K et al.
Ciprofloxacin-induced urticaria and tenosynovitis: a case report.
Chemotherapy.
2008;
54
288-290
MissingFormLabel
- 31
Linden P D, Lei van der J, Nab van de H W et al.
Achilles tendinitis associated with fluoroquinolones.
Br J Clin Pharmacol.
1999;
48
433-437
MissingFormLabel
- 32
Astrom M, Rausing A.
Chronic Achilles tendinopathy. A survey of surgical and histopathological findigs.
Clin Orthop.
1995;
316
151-164
MissingFormLabel
- 33
Kannus P, Jozsa L.
Histopathological changes preceding spontaneous rupture of a tendon. A controlled
study of 891 patients.
J Bone Joint Surg Am.
1991;
73
1507-1525
MissingFormLabel
- 34
Khan K M, Cook J L, Kannus P et al.
Time to abandon the „tendinitis” myth.
BMJ.
2002;
324
626-627
MissingFormLabel
- 35
Movin T, Gad A, Reinholt F P et al.
Tendon pathology in long-standing achillodynia. Biopsy findings in 40 patients.
Acta Orthop Scand.
1997;
68
170-175
MissingFormLabel
- 36
Shalabi A, Kristoffersen-Wiberg M, Aspelin P et al.
MR evaluation of chronic Achilles tendinosis. A longitudinal study of 15 patients
preoperatively and two years postoperatively.
Acta Radiol.
2001;
42
269-276
MissingFormLabel
- 37
Karjalainen P T, Soila K, Aronen H J.
MR Imaging of Overuse Injuries of the Achilles Tendon.
AJR.
2000;
175
251-260
MissingFormLabel
- 38
Bottger B A, Schweitzer M E, El-Noueam K I et al.
MR imaging of the normal and abnormal retrocalcaneal bursae.
Am J Roentgenol.
1998;
170
1239-1241
MissingFormLabel
- 39
Gardin A, Bruno J, Movin T et al.
Magnetic resonance signal, rather than tendon volume, correlates to pain and functional
impairment in chronic Achilles tendinopathy.
Acta Radiologica.
2006;
47
718-724
MissingFormLabel
Prof. Dr. Ulrike Wedegärtner
Klinik und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum
Hamburg-Eppendorf
Martinistraße 52
20246 Hamburg
Phone: ++ 49/40/4 28 03 40 10
Fax: ++ 49/40/4 28 03 67 99
Email: wedegaer@uke.uni-hamburg.de