Rofo 2011; 183(5): 462-469
DOI: 10.1055/s-0029-1246073
Kinderradiologie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Standard zur Befundung von Röntgenaufnahmen der Wirbelsäule bei Patienten mit Osteogenesis imperfecta

Standardized X-Ray Reports of the Spine in Osteogenesis ImperfectaF. Koerber1 , O. Semler2 , A. W. Demant1 , S. Koerber1 , E. Schönau2 , K.-J. Lackner3
  • 1Institut und Poliklinik für Radiologische Diagnostik, Kinderradiologie, Uniklinik Köln
  • 2Klinik und Poliklinik für Allgemeine Kinderheilkunde, Osteologie, Uniklinik Köln
  • 3Institut und Poliklinik für Radiologische Diagnostik, Uniklinik Köln
Further Information

Publication History

eingereicht: 25.6.2010

angenommen: 11.1.2011

Publication Date:
25 March 2011 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel der vorgestellten Untersuchungen ist die Definition eines Befundungsstandards für die seitlichen Röntgenaufnahmen der Wirbelsäule bei Patienten mit Osteogenesis imperfecta (OI), der objektivierbar die anatomische Situation vor und unter Bisphosphonattherapie widerspiegelt. Material und Methode: In die retrospektive Studie wurden 48 Patienten (31 wbl., 17 ml, Alter 1,5 Monate bis 19 Jahre, im Mittel 9 Jahre), eingeschlossen. Röntgenaufnahmen der Wirbelsäule im seitlichen Strahlengang vor und unter Therapie wurden im Konsensverfahren von zwei Radiologen ausgewertet. Die Definition des Befundungsstandards ergibt sich aus den Kriterien von Sinterungen einzelner Wirbelkörper, des thorakolumbalen Kyphosewinkels, des vorherrschenden Deformierungstyps der Wirbelkörper und dem Ausmaß der Wirbelkörpersinterungen (Grad 1 – 5). Ergebnisse: Die Entwicklung der Einzelsinterungen erwies sich als uneinheitlich. Wirbelkörper mit ventral betonten Höhenminderungen wiesen tendenziell eine Harmonisierung auf, ansonsten blieb der vorherrschende Deformierungstyp weitgehend identisch. Bei 26 Patienten besserte sich die Kyphose, bei 36 Patienten die Höhenminderung der BWK und bei 30 Patienten die der LWK. Eine Verschlechterung war bei zwei Patienten zu verzeichnen. Durchschnittlich kam es zu einer Abnahme des Kyphosewinkels um etwa 10° und der Höhenminderungen in BWS und LWS um eine Gradeinteilung. Schlussfolgerung: Zur repräsentativen Beschreibung der Wirbelsäulenbefunde bei OI-Patienten wird ein Befundungsstandard eingeführt, der Einzelkörpersinterungen, thorakolumbale Kyphosewinkel, Wirbelkörperformen und die Graduierung der Wirbelkörpersinterungen in BWS und LWS umfasst. Die Wirbelkörpermorphometrie wird im Verlauf wiedergegeben und die thorakolumbale Kyphose als wichtiges Element mit einbezogen.

Abstract

Purpose: In this study we present a standard for radiological reports in patients with osteogenesis imperfecta (OI). The parameters can be used to describe X-rays of the lateral spine and give an impartial description of anatomical structures during a treatment with bisphosphonates. Material and Methods: In this retrospective analysis we included 48 patients with OI (31 female, 17 male [1.5 months – 19 years, mean age 9.0 years]). Lateral spine X-rays were analyzed by 2 radiologists before and during treatment. The parameters of the standardized report are degree of kyphoscoliosis, compression of single vertebrae, predominant type of vertebral deformities and extent of vertebral compression (score 1 – 5). Results: There was no clear trend in the change of compression of single vertebrae. Some vertebrae with ventral compression showed an upgrowth to vertebrae with harmonic compression. Other deformities showed only marginal changes. In 26 patients the kyphoscoliosis improved (mean 10 degrees), in 36 patients the thoracic vertebrae compression increased and in 30 patients the vertebral height in the lumbar spine increased. The improvement of vertebral height was 1 point in the thoracic and lumbar spine. Conclusion: We propose a standardized report of X-rays of the lateral spine in patients with OI with quantitative and semiquantitative parameters using morphological criteria. These include compression of single vertebrae, degree of kyphoscoliosis, vertebral deformities and the severity of vertebral compression in the thoracic and lumbar spine.

Literatur

  • 1 Sillence D O, Senn A, Danks D M. Genetic heterogeneity in osteogenesis imperfecta.  Journal of Medical Genetics. 1979;  16 101-116
  • 2 Rauch F, Glorieux F H. Osteogenesis imperfecta.  The Lancet. 2004;  363 1377-1385
  • 3 McAllion S J, Paterson C R. Causes of death in osteogenesis imperfecta.  J Clin Pathol. 1996;  49 627-630
  • 4 Paterson C R, Ogston S A, Henry R M. Life expectancy in osteogenesis imperfecta.  BMJ. 1996;  312 351
  • 5 Semler O, Vezyroglou K, Fricke O et al. Osteoporose im Kindesalter.  Pädiatr Prax. 2007;  70 667-680
  • 6 Byers P H, Marini J C, Gerber L. Frontiers in rehabilitation medicine: osteogenesis imperfecta, overview of a conference.  Connect Tissue Res. 1995;  31 253-255
  • 7 Gerber L H, Binder H, Weintrob J et al. Rehabilitation of children and infants with osteogenesis imperfecta. A program for ambulation.  Clin Orthop Relat Res. 1990;  251 254-262
  • 8 Gatti D, Antoniazzi F, Prizzi R et al. Intravenous Neridronate in Children With Osteogenesis Imperfecta: A Randomized Controlled Study.  Journal of Bone and Mineral Research. 2005;  20 758-763
  • 9 Sumnik Z, Land C, Rieger-Wettengl G et al. Effect of Pamidronate Treatment on Vertebral Deformity in Children with Primary Osteoporosis.  Hormone Research. 2004;  61 137-142
  • 10 Munns C FJ, Rauch F, Travers R et al. Effects of Intravenous Pamidronate Treatment in Infants With Osteogenesis Imperfecta: Clinical and Histomorphometric Outcome.  Journal of Bone and Mineral Research. 2005;  20 1235-1243
  • 11 Glorieux F H, Bishop N J, Plotkin H et al. Cyclic Administration of Pamidronate in Children with Severe Osteogenesis Imperfecta.  The New England Journal of Medicine. 1998;  339 947-952
  • 12 Land C, Rauch F, Munns C F et al. Vertebral morphometry in children and adolescents with osteogenesis imperfecta: Effect of intravenous pamidronate treatment.  Bone. 2006;  39 901-906
  • 13 Genant H K, Wu C Y, Kuijk van C et al. Vertebral fracture assessment using a semi-quantitative technique.  J Bone Miner Res. 1993;  8 1137-1148
  • 14 Eastell R, Cedel S L, Wahner H W et al. Classification of vertebral fractures.  Journal of Bone and Mineral Research. 2009;  6 207-215
  • 15 Melton III L J, Kan S H, Frye M A et al. Epidemiology of vertebral fractures in women.  American Journal of Epidemiology. 1989;  129 1000-1011
  • 16 Minne H W, Leidig G, Wuster C et al. A newly developed spine deformity index (SDI) to quantitate vertebral crush fractures in patients with osteoporosis.  Bone and Mineral. 1988;  3 335-3349
  • 17 McCloskey E V,  Spector T D, Eyres K S et al. The assessment of vertebral deformity: A method for use in population studies and clinical trials.  Osteoporosis International. 1993;  3 138-147
  • 18 Smith-Bindman R, Cummings S R, Steiger P et al. A comparison of morphometric definitions of vertebral fracture.  Journal of Bone and Mineral Research. 1991;  6  25-34
  • 19 Harrison D E, Cailliet R, Harrison D D et al. Reliability of Centroid, Cobb, and Harrison Posterior Tangent Methods: Which to Choose for Analysis of Thoracic Kyphosis.  Spine. 2001;  26 e227-e234
  • 20 Castillo H, Samson-Fang L. Effects of bisphosphonates in children with osteogenesis imperfecta: an AACPDM systematic review.  Developmental Medicine & Child Neurology. 2009;  51 17-29
  • 21 Bachrach L K, Ward L M. Clinical Review: Bisphosphonate Use in Childhood Osteoporosis.  The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. 2009;  94 400-409
  • 22 Adami S, Gatti D, Colapietro F et al. Intravenous Neridronate in Adults With Osteogenesis Imperfecta.  Journal of Bone and Mineral Research. 2003;  18 126-130
  • 23 Widmann R F, Bitan F D, Laplaza F J et al. Spinal Deformity, Pulmonary Compromise, and Quality of Life in Osteogenesis Imperfecta.  Spine. 1999;  24 1673-1678
  • 24 Ishikawa S, Kumar S J, Takahashi H E et al. Vertebral Body Shape as a Predictor of Spinal Deformity in Osteogenesis Imperfecta.  J Bone Joint Surg Am. 1996;  78 212-219
  • 25 Lee S W, Hong J T, Son B C et al. Analysis of accuracy of kyphotic angle measurement for vertebral osteoporotic compression fractures.  Journal of Clinical Neuroscience. 2007;  14 961-965
  • 26 Grados F, Roux C,  Vernejoul M C et al. Comparison of Four Morphometric Definitions and a Semiquantitative Consensus Reading for Assessing Prevalent Vertebral Fractures.  Osteoporosis international. 2001;  12 716-722
  • 27 Hanscom D A, Winter R B, Lutter de L et al. Osteogenesis imperfecta. Radiographic classification, natural history, and treatment of spinal deformities.  The Journal of Bone and Joint Surgery. 1992;  74 598-616
  • 28 Beccard R, O Fricke, C Land et al. Wirbelkörperkompressionen bei Osteogenesis imperfecta. Wirksamkeit der i. v. Neridronattherapie bei Kindern und Jugendlichen.  Monatsschrift Kinderheilkunde. 2009;  157 1237-1241
  • 29 Rauch F, Munns C F, Land C et al. Risedronate in the Treatment of Mild Pediatric Osteogenesis Imperfecta: A Randomized Placebo-Controlled Study.  Journal of Bone and Mineral Research. 2009;  24 1282-1285
  • 30 Arikoski P, Silverwood B, Tillmann V et al. Intravenous pamidronate treatment in children with moderate to severe osteogenesis imperfecta: assessment of indices of dual-energy X-ray absorptiometry and bone metabolic markers during the first year of therapy.  Bone. 2004;  34 539-546
  • 31 Diacinti D, Guglielmi G. Vertebral Morphometry.  Radiol Clin N Am. 2010;  48 561-575
  • 32 Moritz J D, Hoffmann B, Meuser S H et al. Ist die Sonografie der Röntgendiagnostik in der pädiatrischen Frakturdiagnostik gleichwertig?.  Fortschr Röntgenstr. 2010;  182 706-714

Dr. Friederike Koerber

Institut und Poliklinik für Radiologische Diagnostik, Kinderradiologie Uniklinik Köln

Kerpener Str. 62

50937 Köln

Phone: ++ 49/2 21/4 78 42 28

Fax: ++ 49/2 21/4 78 33 47

Email: friederike.koerber@uk-koeln.de

    >