RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0029-1245876
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
The Interaction between a Drug and Ultrasound in Sonochemotherapy against Ovarian Cancers
Sonochemotherapie bei Ovarialkarzinomen: Interaktion zwischen Chemotherapeutikum und UltraschallPublikationsverlauf
received: 22.3.2010
accepted: 10.9.2010
Publikationsdatum:
16. Dezember 2010 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Sonochemotherapie ist eine vielversprechende Behandlungsmodalität bei Krebserkrankungen, aber die Interaktion zwischen Chemotherapeutikum und Ultraschall ist bisher nicht ausreichend verstanden. In dieser Studie wurden solche Interaktionen in vitro und in vivo quantifiziert. Material und Methoden: Der Kombinationsindex (CI) und der Dosisreduktionsindex (DRI) wurden errechnet, um die Interaktion zu bestimmen. Die humanen Ovarialkarzinom-Zelllinien 3AO, SKOV3, SKOV3 /ADR, HO-8910 und HO-8910PM wurden mit einem Chemotherapeutikum oder Sonochemotherapie (Wirkstoffgabe gefolgt von nicht letaler Insonation außer bei 3AO-Zellen). SKOV3 /ADR ist ein Adriamycin-resistenter Subklon und HO-8910PM ist eine Unterzelllinie mit starkem metastatischen Potenzial. Adriamycin wurde bei 3AO-, SKOV3- und SKOV3 /ADR-Zellen gegeben und Cisplatin oder Paclitaxel wurde bei HO-8910- und HO-8910PM-Zellen gegeben. Der Effekt der Reihenfolge von Chemotherapeutikum-Gabe und Insonation auf die Interaktion wurde an den 3AO-Zellen untersucht. Ergebnisse: Die Gabe eines Chemotherapeutikums nach Insonation führte zu stärkeren anti-tumorösen Effekten und höherem CI und DRI in jeder Dosiskonzentration im Vergleich zur umgekehrten Reihenfolge. Die Sonochemotherapie erreichte höhere Zelltodraten im Vergleich zur alleinigen Chemotherapie. Die CIs waren > 1,15 bei 3AO, SKOV3 /ADR und HO-8910 Zellen im Sinne eines Synergismus, und der Wert bei SKOV3 Zellen deutete auf einen additiven Effekt hin. Bei HO-8910PM-Zellen war der CI über 1,15 bei Werten von ≥ 2,0 µg/ml Cisplatin oder ≥ 18 µg/ml Paclitaxel, und die Interaktion änderte sich von einem leichten Antagonismus zu einem Synergismus bei höheren Cisplatin-Werten. Bemerkenswert war ein leichter Antagonismus bei HO-8910PM-Zellen mit aber höheren Zelltodraten. DRIs waren > 1 bei allen Zelllinien als Hinweis darauf, dass die Applikation von Ultraschall die benötigte Dosis des Chemotherapeutikums reduzierte und somit die Toxizität verringerte. In-vivo-Versuche ergaben einen CI von 1,17 für SKOV3-Tumoren und einen Wert von 1,51 für SKOV3 /ADR-Tumoren. Schlussfolgerung: Sonochemotherapie erwies sich als effektiv gegen Ovarialkarzinome einschließlich chemoresistenter und metastatischer Läsionen mittels eines synergistischen oder additiven Effekts. Die Interaktion hing hierbei sowohl vom Chemotherapeutikum als auch vom Zelltypus ab. Für jeweils einen spezifischen Zelltypus und ein spezifisches Chemotherapeutikum führten Dosismodulationen zu einer Veränderung in der Interaktion.
Abstract
Purpose: Sonochemotherapy is a promising modality for cancers, but the interaction between an anticancer agent and insonation has not been understood. The interactions in vitro and in vivo were quantified in this study. Materials and Methods: The combination index (CI) and dose reduction index (DRI) were calculated, thus determining the interaction. Human ovarian cancer cells 3AO, SKOV3, SKOV3 /ADR, HO-8910 and HO-8910PM were subjected to a drug or sonochemotherapy (a drug followed by nonlethal insonation but in 3AO cells). SKOV3 /ADR was an adriamycin-resistant subclone and HO-8910PM was the subline with highly metastatic potential. Adriamycin was used for 3AO, SKOV3 and SKOV3 /ADR cells, and cisplatin or paclitaxel employed for HO-8910 and HO-8910PM cells. Effect of the sequence of administration of a drug and insonation on the interaction was investigated in 3AO cells. Results: A drug followed by ultrasound led to better anticancer effects and higher CI and DRI at each concentration compared with the alternate sequence. Sonochemotherapy resulted in a higher cell-death rate, compared with a drug alone. CIs were > 1.15 in 3AO, SKOV3 /ADR and HO-8910 cells showing synergisms, and the value in SKOV3 indicated an addition. In HO-8910PM cells, CI was above 1.15 at ≥ 2.0 µg/ml cisplatin or ≥ 18 µg/ml paclitaxel, and the interaction shifted from a slight antagonism, an addition to a synergism when increasing the level of cisplatin. A noticeable event in HO-8910PM cells was that a slight antagonism occurred but with a higher cell-death rate. DRIs were > 1 in all cells, indicating that the use of ultrasound reduced the required dose of a drug thus decreasing toxicities. In vivo trials resulted in a CI of 1.17 for SKOV3 tumors and a value of 1.51 for SKOV3 /ADR ones. Conclusion: Sonochemotherapy was effective against cancers including chemoresistant and metastatic lesions, via a synergy and/or an addition. The interaction depended on both the anticancer drug and cell type. For a specific cell type and a specific drug, modulating the dose resulted in a shift of the interaction.
Key words
ovary - chemotherapy - ultrasound - drugs/reactions
References
- 1
Yu T, Zhou S, Zhang J.
Ultrasonic therapy for gynecologic tumors.
J Minim Invasive Gynecol.
2008;
15
667-672
MissingFormLabel
- 2
Chou T C.
Theoretical basis, experimental design, and computerized simulation of synergism and
antagonism in drug combination studies.
Pharmacol Rev.
2006;
58
621-681
MissingFormLabel
- 3 BIOSOFT .CalcuSyn for windows: software for dose effect analysis. 1996-2005
MissingFormLabel
- 4
Tachibana K, Uchida T, Tamura K et al.
Enhanced cytotoxicity of Ara-C by low intensity ultrasound to HL-60 cells.
Cancer Lett.
2000;
149
189-194
MissingFormLabel
- 5
Rapoport N.
Combined cancer therapy by micellar-encapsulated drug and ultrasound.
Int J Pharm.
2004;
277
155-162
MissingFormLabel
- 6
Zarnitsyn V G, Kamaev P P, Prausnitz M R.
Ultrasound-enhanced chemotherapy and gene delivery for glioma cells.
Technol Cancer Res Treat.
2007;
6
433-442
MissingFormLabel
- 7
Watanabe Y, Aoi A, Horie S et al.
Low-intensity ultrasound and microbubbles enhance the antitumor effect of cisplatin.
Cancer Sci.
2009;
99
2525-2531
MissingFormLabel
- 8
Staples B J, Roeder B L, Husseini G A et al.
Role of frequency and mechanical index in ultrasonic-enhanced chemotherapy in rats.
Cancer Chemother Pharmacol.
2009;
64
593-600
MissingFormLabel
- 9
Jin Z J.
Addition in drug combination.
Acta Pharmacol Sin.
1980;
1
70-76
MissingFormLabel
- 10
Jin Z J.
About the evaluation of drug combination.
Acta Pharmacol Sin.
2004;
25
146-147
MissingFormLabel
- 11
Yu T, Hu K, Bai J et al.
Reversal of adriamycin resistance in ovarian carcinoma cell line by combination of
verapamil and low-level ultrasound.
Ultrason Sonochem.
2004;
10
37-40
MissingFormLabel
- 12
Shenhua X, Lijuan Q, Hanzhou M et al.
Establishment of a highly metastatic human ovarian cancer cell line (HO-8910PM) and
its characterization.
J Exp Clin Cancer Res.
1999;
18
233-239
MissingFormLabel
- 13
Yu T, Yang Y, Liu S et al.
Ultrasound increases DNA damage attributable to cisplatin in cisplatin-resistant human
ovarian cancer cells.
Ultrasound Obstet Gynecol.
2009;
33
355-359
MissingFormLabel
- 14
Zhou S, Yu T, Zhang J et al.
Sonochemotherapy inhibits the adhesion, migration and invasion of human ovarian cancer
cells with highly metastatic potential.
Ultraschall in Med.
2010;
31
DOI: 10.1055 /s-0028-1110 020
MissingFormLabel
- 15
Mosmann T.
Rapid colorimetric assay for cellular growth and survival: application to proliferation
and cytotoxicity assays.
J Immunol Methods.
1983;
65
55-63
MissingFormLabel
- 16
Yu T, Wang Z, Jiang S.
Potentiation of cytotoxicity of adriamycin on human ovarian carcinoma cell line 3AO
by low-level ultrasound.
Ultrasonics.
2001;
39
307-309
MissingFormLabel
- 17
Yu T, Huang X, Hu K et al.
Treatment of transplanted adriamycin-resistant ovarian cancers in mice by combination
of adriamycin and ultrasound exposure.
Ultrason Sonochem.
2004;
11
287-291
MissingFormLabel
- 18
Paparel P, Chapelon J Y, Bissery A et al.
Influence of the docetaxel administration period (neoadjuvant or concomitant) in relation
to HIFU treatment on the growth of Dunning tumors: results of a preliminary study.
Prostate Cancer Prostatic Dis.
2008;
11
181-186
MissingFormLabel
- 19
Myhr G, Moan J.
Synergistic and tumour selective effects of chemotherapy and ultrasound treatment.
Cancer Lett.
2006;
232
206-213
MissingFormLabel
- 20
Arthur C, Flaig T, Su L J et al.
The effect of ultrasonic irradiation on doxorubicin-induced cytotoxicity in three
human bladder cancer cell lines.
Ultrasonics.
2007;
46
68-73
MissingFormLabel
- 21
Harrison G H, Balcer-Kubiczek E K, Gutierrez P L.
In vitro mechanisms of chemopotentiation by tone-burst ultrasound.
Ultrasound Med Biol.
1996;
22
355-362
MissingFormLabel
- 22
Speth P AJ, Linssen P CM, Boezeman J BM et al.
Cellular and plasma adriamycin concentrations in long-term infusion therapy of leukemia
patients.
Cancer Chemother Pharmacol.
1987;
20
305-310
MissingFormLabel
- 23
Sileni V C, Fosser V, Maggian P et al.
Pharmacokinetics and tumor concentration of intraarterial and intravenous cisplatin
in patients with head and neck squamous cancer.
Cancer Chemother Pharmacol.
1992;
30
221-225
MissingFormLabel
- 24
Mross K, Holländer N, Hauns B et al.
The pharmacokinetics of a 1-h paclitaxel infusion.
Cancer Chemother Pharmacol.
2000;
45
463-470
MissingFormLabel
- 25
Fruehauf J P.
In vitro assay-assisted treatment selection for women with breast or ovarian cancer.
Endocr Relat Cancer.
2002;
9
171-182
MissingFormLabel
- 26
Yu T, Li S, Zhao J et al.
Ultrasound: a chemotherapy sensitizer.
Technol Cancer Res Treat.
2006;
5
51-60
MissingFormLabel
Dr. Tinghe Yu
Laboratory of Biomedical Ultrasonics, West China Institute of Women and Children’s
Health, West China Second University Hospital
Sichuan University
Chengdu 610041
China
Telefon: ++ 86/28/85 50 37 75
Fax: ++ 86/28/85 50 37 75
eMail: yutinghe@hotmail.com