Zusammenfassung
Ziel: In der prospektiven Studie wurde der diagnostische Stellenwert der CEUS bei neu festgestellten
fokalen Leberläsionen im klinischen Routinebetrieb evaluiert. Ein wichtiger Aspekt
ist der Vergleich mit der Kernspintomografie (MRI). Material und Methoden: 1349 Patienten mit im fundamentalen Ultraschall neu entdeckten fokalen Leberläsionen
wurden von 05 / 2004 bis 12 / 2006 prospektiv mit einer standardisierten CEUS untersucht.
Ziel war die Bestimmung der Tumordignität und -entität. 269 Patienten wurden nach
der CEUS standardisiert mit MRI untersucht. Die definitive Diagnose stützte sich bei
typischem Leberhämangiom und Fokal Nodulärer Hyperplasie (FNH) auf die MRI als „diagnostischen
Goldstandard”, auf beweisende klinische Befunde, zusätzliches Follow-up (Subgruppe
A) oder die Histologie (Subgruppe B). 262 Patienten erfüllten den festgelegten diagnostischen
Standard. Ergebnisse: Im Subkollektiv (n = 262) wurde die Tumordignität mit CEUS und MRI 225-mal (85,9
%) und die -entität 204-mal (77,9 %) konkordant beurteilt. In Subgruppe A (n = 180)
war die Tumordignität in 169 (93,2 %) und die -entität in 160 Fällen (88,9 %) konkordant,
hier dominierten Leberhämangiome (n = 122) und FNH (n = 43). Die Subgruppe B (n =
82) beinhaltete überwiegend maligne Läsionen (n = 55), nur wenige Hämangiome (n =
8) und FNH (n = 5). Die Tumordignität war konkordant in 56 (68,3 %), die -entität
in 44 Fällen (53,7 %). CEUS und MRI ließen keine statistisch gesicherten Unterschiede
erkennen. Schlussfolgerung: CEUS und MRI sind in der klinischen Routine zur Charakterisierung und Differenzierung
neu entdeckter Lebertumoren gleichwertig. Sie unterscheiden sehr zuverlässig benigne
und maligne Läsionen und erkennen Leberhämangiome und FNH sicher. Auch Metastasen
und HCC werden mit hoher Sicherheit erkannt.
Abstract
Purpose: The aim of this prospective multicenter study was to assess the diagnostic role of
CEUS in the diagnosis of newly discovered focal liver lesions in clinical practice.
One important aspect is the comparison of CEUS with magnetic resonance imaging (MRI).
Materials and Methods: From 05 / 2004 to 12 / 2006, standardized CEUS was performed prospectively on 1349
patients with focal liver lesions that had been newly detected by fundamental ultrasound
in order to determine tumor differentiation and tumor entity. 269 patients had a standardized
MRI after CEUS. In typical liver hemangioma and focal nodular hyperplasia (FNH), the
definitive diagnosis was based on the MRI as the ”diagnostic gold standard” and on
clinical evidence and additional follow-up (subgroup A) or on histology (subgroup
B). 262 patients met the diagnostic standard that had been set. Results: In the subcollective (n = 262), the tumor differentiation (malignant or benign) of
CEUS and MRI was concordant in 225 cases (85.9 %), and the assessment of tumor entity
in 204 cases (77.9 %). In subgroup A (n = 180), concordant results for tumor differentiation
were obtained in 169 (93.2 %) and for tumor entity in 160 (88.9 %) cases. Liver hemangiomas
(n = 122) and FNH (n = 43) were most frequent. Subgroup B (n = 82) comprised mainly
malignant liver lesions (n = 55), with only a few of hemangiomas (n = 8) or FNH (n
= 5). Tumor differentiation was concordant in 56 (68.3 %) and tumor entity in 44 cases
(53.7 %). There were no statistically proven differences between CEUS and MRI. Conclusion: CEUS and MRI are of equal value for the differentiation and specification of newly
discovered liver tumors in clinical practice. CEUS and MRI are extremely reliable
for the differentiation of benign and malignant lesions, the diagnosis of liver hemangiomas
and FNH. The characterization of metastases and HCC is also very reliable.
Key words
liver tumor - focal liver lesion - contrast-enhanced ultrasound (CEUS) - MRI - tumor
characterization
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Dr. Karlheinz Seitz
Department of Internal Medicine, District Hospital Sigmaringen
Hohenzollernstr. 40
72488 Sigmaringen
Germany
Telefon: ++ 49/75 71/1 00 22 91
Fax: ++ 49/75 71/1 00 22 83
eMail: k.seitz@klksig.de