Zusammenfassung
Hintergrund: Ziel der kontrollierten Doppelblindstudie an Patienten mit Dermatitis atopica war
die Untersuchung der Wirksamkeit der Kombination Levomenol und Heparin gegenüber den
beiden Einzelwirkstoffen und der Cremegrundlage.
Patienten und Methoden: 278 Patienten wurden randomisiert vier Gruppen zugeordnet: 79 Patienten wurden mit
dem Kombinationspräparat aus Levomenol und Heparin (Verum) behandelt, 80 mit Levomenol,
78 mit Heparin und 41 mit der wirkstofffreien Basiscreme. Die Creme wurde 8 Wochen
lang zweimal täglich appliziert. Zielkriterien waren der Schweregrad des Juckreizes
(visuelle Analogskala) und der SCORAD-Index sowie die globale Bewertung von Wirksamkeit
und Verträglichkeit durch Arzt und Patient.
Ergebnisse: Die Besserung unter Verum war für Juckreiz und SCORAD gegenüber allen Vergleichsgruppen
hochsignifikant (ANCOVA, p < 7 × 10 – 8 ). Die Besserung von Juckreiz unter Verum entsprach ungefähr dem kumulativen Effekt
der beiden Einzelwirkstoffe.
Schlussfolgerung: Die Kombination aus Levomenol und Heparin erwies sich bei ausgezeichneter Verträglichkeit
als signifikant wirksamer gegen Juckreiz und entzündete Haut als Zubereitungen der
Einzelkomponenten.
Abstract
Background: The aim of the controlled double-blind trial in patients with atopic dermatitis was
the evaluatuion of efficacy of the combination of levomenol and heparin compared to
the two single active substances alone and the cream base. Patients and Methods: 278 patients were randomized to four groups: 79 patients were treated with a combination
preparation from levomenol and heparin, 80 with levomenol alone, 78 with heparin alone,
and 41 with the cream base without active substances. The cream was applied twice
daily for 8 weeks. Efficacy criteria were the severity of pruritus (visual analogue
scale) and the SCORAD index as well as the overall assessment of efficacy and tolerance
by the physician and patient. Results: The improvement of pruritus and SCORAD values in the combination preparation group
was significantly superior compared to all other groups (ANCOVA, p < 7 × 10 – 8 ). The improvement of pruritus under treatment with the combination approximately
corresponded to the cumulative effect of the two single active substances. Conclusion: The combination of levomenol and heparin proved to be significantly more efficacious
against pruritus and inflamed skin than preparations of the single components.
Literatur
1
Hempel B, Hirschelmann R.
Kamille. Entzündungshemmende Wirkung von Inhaltstoffen und Zubereitungen in vivo.
Dt Apoth Ztg.
1998;
138
4237-4242
2
Jakovlev V, Isaac O, Thiemer K, Kunde R.
Pharmakologische Untersuchungen von Kamillen-Inhaltstoffen. II. Neue Untersuchungen
zur antiphlogistischen Wirkung des (-)-α-Bisabolols und der Bisabololoxide.
Planta Med.
1979;
35
125-140
3
Raake W.
Vergleich der antiphlogistischen Wirkung von Mucopolysacchardidpolyschwefelsäureester-Salben
mit heparinhaltigen Salben im UV-Erythem-Test.
Arzneimittelforschung.
1984;
34
449-451
4
Rudolph C, Tauschel H D.
Untersuchungen zur percutanen Wirksamkeit einer Heparin-Allantoin-Dexpanthenol-Kombination
in spezieller Salbengrundlage.
Arzneimittelforschung.
1984;
34
1766-1768
5
Denda M, Nakanishi K, Kumazawa N.
Topical application of ionic polymers affects skin permeability barrier homeostasis.
Skin Pharmacol Physiol.
2005;
18
36-41
6
Dragani L, Colozzi A, Schiavone C, Obletter G, Celiberti V, Radico S, Vecchiet L.
L'associazione Eparina-Glucuronilglucosaminoglicano per uso topico. Valutazione degli
effetti terapeutici nel danno muscolare sperimentale indotto e nella traumatologia
minore da sport.
Minerva Med.
1989;
80
397-403
7
Diamant Z, Timmers M C, van der Veen H, Page C P, van der Meer F J, Sterk P J.
Effect of inhaled heparin on allergen-induced early and late asthmatic responses in
patients with atopic asthma.
Am J Respir Crit Care Med.
1996;
153 (6 Pt 1)
1790-1795
8
Dockhorn R J.
Topical heparin in the treatment of eczema.
Ann Allergy.
1970;
28
573-579
9
Dougherty T F, Dolowitz D A.
Physiologic actions of heparin not related to blood clotting.
Am J Cardiol.
1964;
14
18-24
10
Arenberger P, Buchvald J.
Evaluation of efficacy and safety of a cream with levomenol and heparin in patients
with atopic eczema: Placebo-controlled clinical double blind study.
Ref Vyb Dermatovenerol.
2005;
47
18-21
11
Eberle E, Ottillinger B.
Clinically relevant change and clinically relevant difference in knee osteoarthritis.
Osteoarthritis Cartilage.
1999;
7
502-503
12
Ehrich E W, Davies G M, Watson D J, Bolognese J A, Seidenberg B C, Bellamy N.
Minimal perceptible clinical improvement with the Western Ontario and McMaster Universities
osteoarthritis index questionnaire and global assessments in patients with osteoarthritis.
J Rheumatol.
2000;
27
2635-2641
13
Kelly A M.
Does the clinically significant difference in visual analog scale pain scores vary
with gender, age, or cause of pain?.
Acad Emerg Med.
1998;
5
1086-1090
14
Wells G A, Tugwell P, Kraag G R, Baker P R, Groh J, Redelmeier D A.
Minimum important difference between patients with rheumatoid arthritis: the patient's
perspective.
J Rheumatol.
1993;
20
557-560
Prof. Dr. P. Arenberger
Universitätsklinik für Dermatologie Karls-Universität Prag
Srobárova 50 CZ-10034 Prag 10
Email: pa@verum.cz