Rofo 1978; 128(6): 674-679
DOI: 10.1055/s-0029-1230928
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Arteria carotis interna — Zuflüsse bei juvenilen Angiofibromen

Internal carotid artery supply of juvenile angiofibromasH. Becker* , T. H. Newton
  • Department of Radiology, University of California, School of Medicine, San Francisco, California, USA
* Unterstützt durch ein USA-Stipendium der Deutschen Forschungsgemeinschaft.
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 July 2009 (online)

Zusammenfassung

Es wird über 12 Fälle juveniler Angiofibrome des Nasenrachenraumes berichtet, die Zuflüsse von Ästen der A. carotis interna aufwiesen. Dabei wurden fünf Gefäße gefunden, die mit zunehmender Häufigkeit an der Tumorversorgung beteiligt waren: A. cerebri media, A. meningica dorsalis, Aa. ethmoidales, Arterie des Sinus cavernosus inferior, A. canalis pterygoidei. Ein intrakranielles Tumorwachstum lag nur einmal vor, in allen Fällen waren jedoch die Nasennebenhöhlen infiltriert. Vereinzelt ließen sich frühabführende Venen darstellen. Internaäste hatten immer im Vergleich zu den Externaästen den kleineren Anteil an der Blutversorgung. Trotzdem konnten über Internaäste bis zu 80% des Gesamttumors angefärbt werden. Doppelseitige Internazuflüsse bestätigten die Notwendigkeit einer selektiven Darstellung beider Aa. carotes externae et internae.

Summary

Twelve juvenile angiofibromas of the paranasal sinuses are described which were partly supplied by branches of the internal carotid artery. Five vessels were found to be involved; with increasing frequency they were: the middle cerebral artery, the dorsal meningeal artery, the ethmoidal arteries, the artery of the inferior cavernous sinus and the artery of the pterigoid canal. Intracranial extension of tumour occurred only once, but the paranasal sinuses were involved in all cases. Occasionally, early filling of veins was seen. The branches of the internal carotid artery played a small part in the arterial supply when compared with branches of the external carotid artery. In spite of this, up to 80% of the tumour could be opacified through internal branches. Bilateral internal artery supply stresses the necessity for selective demonstration of both internal and both external carotid arteries.

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