Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2009; 19(4): 193-201
DOI: 10.1055/s-0029-1220725
Wissenschaft und Forschung

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Präoperatives, sensomotorisches Training bei Implantation einer Hüft-Totalprothese: eine randomisierte kontrollierte Studie

Pre-Operative, Sensory-Motor Training for Patients undergoing Total Hip Replacement: A Randomised Controlled TrialR. Bitterli 1 , 2 , J. M. Sieben 3 , M. Hartmann 1 , E. D. de Bruin 4
  • 1Kantonsspital Liestal, Schweiz (Prof. P. E. Ochsner, em.)
  • 2Physiotherapie-Wissenschaften, Rheumaklinik und Institut für Physikalische Medizin, Universitätsspital Zürich, Schweiz und Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, Maastricht University, The Netherlands
  • 3Department of Anatomy & Embryology, Maastricht University, The Netherlands
  • 4Institut für Bewegungswissenschaften und Sport, ETH Zürich, Schweiz
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

eingereicht: 23.7.2008

angenommen: 18.3.2009

Publikationsdatum:
17. August 2009 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Die vorliegende Studie soll aufzeigen, ob präoperative sensomotorische Bewegungsschulung als Standardprogramm Vorteile nach Hüft-Totalprotheseneinsatz bei körperlichen Aktivitäten, körperlicher Behinderung, Lebensqualität und Sensomotorik bringt.

Methode: An dieser randomisierten kontrollierten Studie nehmen konsekutiv 80 Hüftprothesenanwärter (Durchschnittsalter: 66,8±10,3; 31 Frauen) eines Schweizer Kantonsspitals teil, von denen 62 die Einjahreskontrolle abschließen. Die Trainingsgruppe führt präoperativ ein sensomotorisches Heimprogramm von 2–6 Wochen durch, die Kontrollgruppe erhält keine Therapie. Nach der Operation wird beiden Gruppen die standardisierte Physiotherapie angeboten. Primär wird die Körperliche Funktionsfähigkeit, sekundär werden Lebensqualität, Behinderung und Sensomotorik ermittelt. Evaluiert wird mittels patientenadministrierten generischen (SF-36) und krankheitsspezifischen (WOMAC) Gesundheitsfragebogens sowie objektiv gemessener Gleichgewichtsfähigkeit (Biodex-Balance-System). Die Messungen finden 1 Tag vor sowie 10 Tage, 4 und 12 Monate nach der Hüft-Totalprothesenimplantation statt. Die Behandlungseffekte werden präoperativ mit t-Test, postoperativ mit Varianzanalyse und der Effektgrösse bestimmt.

Ergebnisse: Präoperativ verbessert das Training die Lebensqualität (Dimension Schmerzen; p<0,05) und Sensomotorik (Gleichgewichtsfähigkeit; p<0,05) gegenüber der Kontrollgruppe. Diese Vorteile gehen mit dem Eingriff verloren. Die Trainingsgruppe schätzt ihre Behinderung (p=0,055) bis 4 Monate postoperativ negativer ein als die Kontrollgruppe. Bei der Einjahreskontrolle zeigt die Gruppenzugehörigkeit abhängig vom Messzeitpunkt einen unterschiedlichen Effekt auf die Lebensqualität (Dimensionen Vitalität und Psychisches Wohlbefinden; p<0,05).

Schlussfolgerung: Ein breites Kollektiv kann aus einem kurzen sensomotorischen Trainingsprogramm kaum Nutzen ziehen. Es scheint eine Sensibilisierung mit psychosomatischem Prozess geweckt worden zu sein. Weitere Studien müssten klären, ob ein leistungsadaptiertes Heimprogramm Vorteile bereiten könnte. Dabei sollten auch die psychologischen Aspekte einer Hüftprothesenoperation Beachtung finden, um realistische Erwartungen und Coping-Strategien zu fördern und die Zufriedenheit zu erhöhen.

Abstract

Aims: The aim of this study was to investigate whether pre-operative, sensory-motor movement-training as a standard treatment-programme results in improved Physical Function, Quality-of-Life and Sensory-Motor-Function and reduced Disability in patients undergoing Total-Hip-Replacement.

Methods: 80 subjects awaiting Total-Hip-Replacement (mean-age 66.8±10.3; 31 women) at a Swiss regional hospital were consecutively recruited to this Randomised Controlled Trial. The intervention-group undertook a pre-operative 2–6 week home-exercise sensory-motor training-programme, the control-group received no therapy. Following surgery both groups underwent a standard physiotherapy-programme. The Primary Outcome-Measure was Physical Function, secondary Outcome-Measures were Quality-of-Life, Disability and Sensory-Motor-Function. Outcomes were measured using patient-administered generic (SF-36) and disease-specific (WOMAC) questionnaires as well as objectively assessed balance-ability (Biodex-Balance-System). Measurements were taken one day before the Total-Hip-Replacement and 10 days, 4 and 12 months following. Treatment-effect was determined pre-operatively with t-test and post-operatively with analysis-of-variance as well as effect-size.

Results: The intervention improved Quality-of-Life (subscale pain; p<0.05) and Sensory-Motor-Function (balance-ability; p<0.05) compared to no intervention before operation. These effects were lost following surgery. The intervention-group estimated Disability (p=0.055) at 4 months more negatively than the control-group. At one-year-follow-up group-membership influenced Quality-of-Life-score (subscales vitality and mental-health; p<0.05) different depending on the measurement-time-point.

Conclusions: No useful effect was identified for a pre-operative sensory-motor training-programme. The intervention appears to have initiated a psychosomatic process. Further studies are needed to assess whether a personalized, ability-specific home-programme would be more effective. The psychological aspects following Total-Hip-Replacement need to be considered in such a training-programme in order to facilitate coping-strategies, reduce unrealistic expectations and increase satisfaction.

Literatur

  • 1 Södermann P, Malchau H, Herberts P. Outcome of Total Hip Replacement.  Clinical Orthopaedics and Related Research. 2001;  390 163-172
  • 2 The Swedish Hip Arthroplasty Register Annual Report 2005 . Department of Orthopaedics Sahlgrenska University Hospital. August 2006; 
  • 3 Bundesamt für Statistik BFS . Eidgenössisches Departement des Innern EDI, Informationsdienst Gesundheit. April 2008;  http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index/themen/14/04/01/data/01.html
  • 4 Fagerson TL. The hip handbook. ISBN 0-7506-9689-3. Boston: Butterworth-Heinemann 1998
  • 5 Ackermann IN, Bennell KL. Does pre-operative physiotherapy improve outcomes from lower limb joint replacement surgery? A systematic review.  The Australian journal of physiotherapy. 2004;  50 ((1)) 25-30
  • 6 Gocen Z, Sen A, Unver B. et al . The effect of preoperative physiotherapy and education on the outcome of total hip replacement: a prospective randomized controlled trial.  Clinical Rehabilitation. 2004;  18 353-358
  • 7 Wang AW, Gilbey HJ, Ackland TR. Perioperative exercise programs improve early return of ambulatory function after total hip arthroplasty.  American journal of physical medicine & rehabilitation. 2002;  81 ((11)) 801-806
  • 8 Gilbey HJ, Ackkland TR, Wang AW. et al . Exercise improves early functional recovery after total hip arthroplasty.  Clinical orthopaedics and related research. 2003;  Mar ((408)) 193-200
  • 9 Granacher U, Gollhofer A. Neuromuskuläre Leistungsfähigkeit im Alter – Ein Überblick.  Z. f. Physiotherapeuten. 2005;  57 ((9)) 1316-1328
  • 10 Ishii Y, Tojo T, Terajima K. et al . Intracapsular components do not change hip proprioception.  The Journal of bone and joint surgery, british volume. 1999;  81 ((2)) 345-348
  • 11 Nallegowda M, Singh U, Bhan S. et al . Balance and gait in total hip replacement: a pilot study.  American journal of physical medicine & rehabilitation. 2003;  82 ((9)) 669-677
  • 12 Weitbrecht WU, Rice C, Schäfer W. Phantom sensations and Peripheral Induced Neglect Following Implantation of Total Hip Prosthesis.  Fortschr Neurol Psychiatr. 2004;  72 ((2)) 93-97
  • 13 Van Baar ME, Dekker J, Oostendorp RAB. et al . The Effectiveness of Exercise Therapy in Patients with Osteosrthritis of the Hip or Knee: A Randomized Clinical Trial.  The Journal of Rheumatology. 1998;  25 ((12)) 2432-2439
  • 14 Moseley GL. Do Training Diaries Affect and Reflect Adherence to Home Programs?.  Arthristis & Rheumatism (Arhtritis Care & Research). 2006;  55 ((4)) 662-664
  • 15 Nilsdotter AK, Roos EM, Westerlund JP. et al . Comparative responsiveness of measures of pain and function after total hip replacement.  Arthritis Rheum. 2001;  45 ((3)) 258-262
  • 16 Finch E, Brooks D, Stratford PW. et al. .Physical Rehabilitation Outcome Measures – a guide to enhanced clinical decision making Sedond Edition. ISBN 1-55009-220-0. Hamilton: BC Decker Inc. 2002
  • 17 Boardman DL, Dorey F, Thomas BJ. et al . The accuracy of assessing total hip arthroplasty outcomes: a prospective correlation study of walking ability and 2 validated measurement devices.  J Arthroplasty. 2000;  15 ((2)) 200-204
  • 18 Bachmeier CJ, March LM, Cross MJ. et al . A comparison of outcomes in osteoarthritis patients undergoing total hip and knee replacement surgery.  Osteoarthritis Cartilage. 2001;  9 ((2)) 137-146
  • 19 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand Handanweisung. Göttingen: Hogrefe Verlag für Psychologie 1998
  • 20 Stucki G, Meier D, Stucki S. et al . Evaluation of a German version of WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities) Arthrosis Index.  Z Rheumatol. 1996;  55 ((1)) 40-49
  • 21 Hinman MR. Factors affecting reliability of the Biodex Balance System: a summary of four studies.  Spor Rehabil. 2000;  9 240-252
  • 22 Finn JA, Alvarez MM, Jett RE. et al . Stability Performance Assessment among Subjects of Disparate Balancing Abilities.  Medicine & Science in Sport & Exercise. 1999;  31 5
  • 23 Schmitz R, Arnold B. Intertester and intratester reliability of a dynamic balance protocol using the Biodex Stability System.  Journal of Sport Rehabilitation. 1998;  7 95-101
  • 24 Fisher RA, Yates F. Statistical Tables for Biological, Agricultural and Medical Research. Hafner Publ. Comp., Davien 1970
  • 25 Angst F, Aeschlimann A, Stucki G. Smallest detectable and minimal clinically important differences of rehabilitation intervention with their implications for required sample sizes using WOMAC and SF-36 quality of life measurement instruments in patients with osteoarthritis of the lower extremities.  Arthritis & Rheumatism (Arthritis Care & Research). 2001;  45 ((4)) 384-391
  • 26 Ware JE, Snow KK, Kosinski M. et al. .SF-36 Health Survey manual and interpretation guide. Boston, MA: New England Medical Center, The Health Institute 1993
  • 27 Field A. Discovering Statistics Using SPSS Second Edition. ISBN-10 0-7619-4451-6. London: SAGE Plublications Ltd. 2005
  • 28 Rooks DS. Effect of Preoperative Exercise on Measures of Functional Status in Men and Women Undergoing Total Hip and Knee Arthroplasty.  Arthritis & Rheumatism (Arthritis Care & Research). 2006;  55 ((5)) 700-708
  • 29 Mancuso CA, Salvati EA, Johanson NA. et al . Patients’ Expectations and Satisfaction With Total Hip Arthroplasty.  The Journal of Arthroplasty. 1997;  12 ((4)) 387-396
  • 30 Mancuso CA, Sculco TP, Salvati EA. Patients with Poor Preoperative Functional Status Have High Expectations of Total Hip Arthroplasty.  The Journal of Arthroplasty. 2003;  18 ((7)) 872-878
  • 31 Lieberman JR, Dorey F, Shekelle P. et al . Differences between patients’ and physicians’ evaluations of outcome after total hip arthroplasty.  J Bone Joint Surg Am. 1996;  78 ((6)) 835-838
  • 32 Siggeirsdottir K, Olafsson Ö, Jonsson  Jr  H. et al . Short hospital stay augmented with education and home-base rehabilitation improves function and quality of life after hip replacement.  Acta Orthopaedica. 2005;  76 ((4)) 555-562
  • 33 Butler GS, Hurley CAM, Buchanan KL. et al . Prehospital education: effectiveness with total hip replacement surgery patients.  Patient Education and Counseling. 1996;  29 189-197
  • 34 Crowe J, Henderson J. Pre-arthoplasty rehabilitation is effective in reducing hospital stay.  Revue Canadienne D’Ergotherapie. 2003;  2 ((70)) 88-96
  • 35 Gammon J, Mulholland CW. Effect of preparatory information prior to elective total hip replacement on psychological coping outcomes.  Journal of Advanced Nursing. 1996;  24 303-308
  • 36 Gammon J, Mulholland CW. Effect of preparatory information prior to elective total hip replacement on post-operative physical coping outcomes.  Int J Nurs Stud. 1996;  33 ((6)) 589-604
  • 37 Weineck J. Sportbiologie. ISBN 3-934211-05-4. Balingen: Spitta Verlag GmbH 2000
  • 38 Lephart SM, Fu FH. Proprioception and Neuromuscular Control in Joint Stability. ISBN 0-88011-864-4. Leeds: Human Kinetics 2000
  • 39 Illyés À, Holnapy G, Szendröi M. et al. .Importance of Proprioception After Total Hip Replacement. Inernational Association Of Science And Technology For Development, Proceedings of the 24th IASTED international conference on Biomedical engineering. Austria 2006: 379-383
  • 40 Moher D, Schulz KF, Altman DG. The CONSORT Statement revised recommendations for improving the quality of reports of parallel-group randomized trials.  Ann Intern Med. 2001;  134 ((8)) 657-662
  • 41 Altman DG, Schulz KF, Moher D. et al . The revised CONSORT statement for reporting trials: explanation and elaboration.  Ann Intern Med. 2001;  134 ((8)) 663-694

Korrespondenzadresse

R. BitterliPT, MScPt 

Laubibergstrasse 13

CH-4410 Liestal

Schweiz

eMail: R@Lowatt.org

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