Handchir Mikrochir Plast Chir 2009; 41(3): 135-140
DOI: 10.1055/s-0029-1202842
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Arthroskopische Refixation von traumatischen 1B-Läsionen des Discus ulnocarpalis – eine retrospektive Studie

Arthroscopic Refixation of Traumatic 1B-Lesions of the TFCC – A Retrospective StudyA. Wedemeyer 1 , 2 , C. Wedemeyer 1 , W. Heckelei 2 , P. Preissler 2
  • 1Abteilung für orthopädische Chirurgie, Universität Duisburg–Essen
  • 2Klinik für Plastische und Handchirurgie, Katholisches Klinikum Duisburg, Duisburg
Further Information

Publication History

eingereicht 5.10.2008

akzeptiert 25.12.2008

Publication Date:
25 March 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Studienziel waren die mittelfristigen postoperativen Ergebnisse von arthroskopischen Nähten traumatischer Diskusläsionen vom Typ 1B- nach Palmer.

Methode: Arthroskopische Refixation von traumatischen 1B-Läsionen des Discus ulnocarpalis ohne Abriss des Processus styloideus ulnae, welche arthroskopisch refixiert wurden. Die Patienten waren durchschnittlich 43,8 Jahre alt (22–70), davon 18 männliche und 18 weibliche Patienten. In 16 Fällen war die linke, in 20 Fällen die rechte Hand betroffen. Der Zeitpunkt der Nachuntersuchung betrug im Durchschnitt 7,34 Jahre (3,2–14,3). Ausgeschlossen wurden Patienten mit Revisionsoperationen und neurovaskulären Erkrankungen.

Ergebnisse: Der Mayo Modified Wrist Score ergab präoperativ 49,74±20,99 und postoperativ 83,13±15,89 Punkte (p<0,001). Die Ergebnisse des Disability of Arm, Shoulder and Hand (DASH) Score betrugen präoperativ 48,68±21,47 und postoperativ 24,1±19,81 (p<0,001). Eine isolierte 1B-Läsion fand sich bei 5 Patienten. Diese zeigten ebenfalls signifikante Verbesserungen sowohl im Mayo Modified Wrist Score als auch im DASH Score (p<0,05), unterschieden sich aber nicht signifikant zu den Patienten mit Begleitverletzungen (p>0,05).

Schlussfolgerung: Diese Studie zeigt, dass die arthroskopische Naht von 1B-Läsionen des Discus ulnocarpalis zufriedendstellende Ergebnisse bringt. Isolierte 1B-Läsionen des Discus ulnocarpalis sind selten.

Abstract

Aim: The aim of the study was to investigate the postoperative outcome of the arthroscopic sutures of traumatic 1B-lesions of triangular fibrocartilage complex (TFCC) tears.

Methods: Thirty-six patients who underwent an arthroscopic repair of traumatic 1B-lesions of the TFCC without a dislocation of the ulnar styloid process were included in this study. The average age of the 18 male and 18 female patients was 43.8 (range: 22–70) years. In 16 cases, we operated the left and in 20 cases the right TFCC. On average, the follow-up examination was performed after 7.9 years (range: 3.2–14.3) years. Patients with revision operations or neurovascular pathology were excluded. The Mayo modified wrist score and the disability of arm, shoulder and hand (DASH) score were used to identify the outcome.

Results: The Mayo modified wrist score was preoperatively 49.74±20.99 and postoperatively 82.43±15.89 (p<0.001). The DASH score was preoperatively 48.68±21.47 and postoperatively 24.1±19.81 (p<0.001). Only five patients demonstrated an isolated 1B-lesion of the TFCC and showed, likewise, significant improvements both regarding the DASH score and the Mayo modified wrist score (p<0.05). However, there was no significant difference to the patients with further wrist injuries (p>0.05).

Conclusion: The results of the current study suggest that 1B-lesions of the TFCC can be successfully repaired by arthroscopically assisted suture techniques. An isolated 1B-lesion of the TFCC is rather unusual.

Literatur

  • 1 Bednar JM, Osterman AL. The role of arthroscopy in the treatment of traumatic triangular fibrocartilage injuries.  Hand Clin. 1994;  10 605-614
  • 2 Beyermann K, Krimmer H, Lanz U. TFCC Läsionen- Diagnostik und Therapie.  Orthopäde. 1999;  28 891-898
  • 3 Bowers WH. The distal radioulnar joint. Green DP (ed) Operative hand surgery. Churchill Livingstone, New York 1988: 939-989
  • 4 Cooney WP, Linscheid RL, Dobyns JH. Triangular fibrocartilage tears.  J Hand Surg (Am). 1994;  19 143-154
  • 5 Corso SJ, Savoie FH, Geissler WB. et al . Arthroscopic repair of peripheral avulsions of the triangular fibrocartilage complex of the wrist: A multicenter study.  Arthroscopy. 1997;  13 78-84
  • 6 Estrella EP, Hung LK, Ho PC. et al . Arthroscopic repair of triangular fibrocartilage complex tears.  Arthroscopy. 2007;  23 729-737
  • 7 Germann G, Wind G, Harth A. Der DASH-Fragebogen – Ein neues Instrument zur Beurteilung von Behandlungsergebnissen an der oberen Extremität.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 149-152
  • 8 Gupta R, Nelson SD, Baker J. et al . The innervation of the triangular fibrocartilage complex: Nitic acid maceration rediscovered.  Plast Reconstr Surg. 2001;  107 135-139
  • 9 Hagert CG. Distal radius fracture and the distal radioulnar joint – anatomical considerations.  Handchir Mikrochir Olast Chir. 1994;  26 22-26
  • 10 Haugstvedt JR, Husby T. Results of repair of peripheral tears in the triangular fibrocartilage complex using an arthroscopic suture technique.  Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg. 1999;  33 439-447
  • 11 Menon J, Wood VE, Schoene HR. et al . Isolated tears of the triangular fibrocartilage complex: Results of partial excision.  J Hand Surg (Am). 1984;  9 527-530
  • 12 Palmer AK, Werner FW. The triangular fibrocartilage complex of the wrist- anatomy and function.  J Hand Surg (Am). 1981;  6 153-162
  • 13 Palmer AK. Triangular fibrocartilage complex lesions: A classification.  J Hand Surg (Am). 1989;  14 594-606
  • 14 Palmer AK. Triangular fibrocartilage disorders: injury patterns and treatment.  Arthroscopy. 1990;  6 125-132
  • 15 Preissler P, Feldkamp G. Das arthroskopische Erscheinungsbild ulnarer Handgelenkinstabilitäten.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1996;  28 233-238
  • 16 Sagerman SD, Short W. Arthroscopic repair of radial-sided triangular fibrocartilage complex tears.  Arthroscopy. 1996;  12 339-342
  • 17 Shih JT, Lee HM, Tan CM. Early isolated triangular fibrocartilage complex tears: Management by arthroscopic repair.  J Trauma. 2002;  53 922-927
  • 18 Tatebe M, Horii E, Nakao E. et al . Repair of the triangular fibrocartilage complex after ulnar-shortening osteotomy: second-look arthroscopy.  J Hand Surg (Am). 2007;  32 445-449
  • 19 Thiru RG, Ferlic DC, Clayton ML. et al . Aterial anatomy of the triangular fibrocartilage of the wrist and its surgical ignificance.  J Hand Surg [Am]. 1986;  11 258-263
  • 20 Trumble TE, Gilbert M, Vedder N. Arthroscopic repair of the triangular fibrocartilage complex.  Arthroscopy. 1996;  12 588-597

Korrespondenzadresse

Dr. Christian Wedemeyer

Abteilung für orthopädische Chirurgie

Universität Duisburg, Essen

Hufelandstraße 55

45122 Essen

Email: christian.wedemeyer@uni-duisburg-essen.de

    >