Cent Eur Neurosurg 2009; 70(1): 36-38
DOI: 10.1055/s-0028-1119379
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Reminder of the Anatomy of the Recurrent Artery of Heubner

Eine Übersicht über die Anatomie der Arteria recurrens Heubneriİ. Üzün 1 , E. Gürdal 2 , Y. Ö. Çakmak 2 , O. Ozdogmus 2 , S. Çavdar 2
  • 1Council of Forensic Medicine, Istanbul, Turkey
  • 2Anatomy Department, School of Medicine, Marmara University, Haydarpaþa, Istanbul
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 February 2009 (online)

Abstract

Previous accounts of the recurrent artery of Heubner show serious inconsistencies concerning the origins, dimensions and numbers of the artery. In the present study, based on 54 (38 male, 16 female) human autopsy brains the common type of the recurrent artery of Heubner was present bilaterally in 46 cases (85.2%), while in 6 (11.1%) cases it was present only on one side (4 on the right, 2 on the left). Unilateral vessels were seen only in the male autopsy brains. The recurrent artery of Heubner could not be identified in 2 brains (3.7%). Multiple Heubner arteries were not observed in the present study. No gender differences were observed regarding the origin and dimensions of the recurrent artery of Heubner. 76 recurrent arteries of Heubner arising from the junction of the anterior cerebral artery (ACA) and anterior communicating artery (ACoA) (79.2%) had a mean diameter of 0.66±0.11 mm. In 14 arteries the artery derived from the A2 segment of the ACA (14.6%) and the mean diameter was 0.66±0.17 mm; in 6 arteries it originated from the A1 segment of the ACA (6.2%) and the mean diameter was 0.47±0.15 mm. The average diameter was calculated as 0.67±0.12 mm and ranged between 0.40 and 0.90 mm, irrespective of sex or side. A detailed anatomical knowledge of the recurrent artery of Heubner is important when considering vascular surgery in this area.

Zusammenfassung

Frühere Schilderungen der Arteria recurrens Heubneri zeigen merkliche Unterschiede in Bezug auf den Ursprung, den Durchmesser und die Anzahl der Äste dieser Arterie. In der gegenwärtigen Studie, die an 54 menschlichen Autopsiehirnen durchgeführt wurde (38 männlich, 16 weiblich), fand sich ein bilateraler gemeinsamer Truncus der Heubner'schen Arterie in 46 Fällen (85,2%), aber in 6 Fällen (11,1%) war dies nur auf einer Seite der Fall (viermal rechts, zweimal links). Das unilaterale Vorhandensein dieses Gefäßes wurde nur in männlichen Gehirnen festgestellt. Die Arteria recurrens Heubneri konnte in 2 Gehirnen nicht identifiziert werden (3,7%). Mehrere Heubner'sche Arterien wurden in diesem Untersuchungsgut nicht beobachtet. Bezüglich des Ursprungs und des Durchmessers fanden sich keine Geschlechtsunterschiede. 76 rekurrierende Heubner-Arterien entsprangen am Kreuzungspunkt der Arteria cerebri anterior und der Arteria cerebri communicans anterior (79,2%). Der mittlere Durchmesser betrug 0,66±0,11 mm. In 14 Fällen lag der Ursprung der Arterie auf dem A2-Segment (14,6%) und der mittlere Durchmesser betrug 0,66±0,17 mm. 6 Arterien entsprangen vom A1-Segment (6,2%) und der mittlere Durchmesser betrug hier 0,47±0,15 mm. Der durchschnittliche Durchmesser wurde mit 0,67±0,12 mm berechnet und schwankte zwischen 0,4 und 0,9 mm, unabhängig vom Geschlecht oder der Hirnhälfte. Eine detaillierte anatomische Kenntnis der Arteria recurrens Heubneri ist wichtig in Bezug auf die neurovaskuläre Chirurgie in diesem Gebiet.

References

  • 1 Aydın IH, Onder A, Takçi E. et al . Heubner's artery variations in anterior communicating artery aneurysms.  Acta. Neurochir (Wien). 1994;  127 ((1–2)) 17-20
  • 2 Critchley M. The anterior cerebral artery, and its syndromes.  Brain. 1930;  53 120-165
  • 3 Fisher CM. Lacunar strokes and infarcts: A review.  Neurology. 1982;  32 871-876
  • 4 Gorczyca W, Mohr G. Microvascular anatomy of Heubner's recurrent artery.  Neurol Res. 1987;  9 259-264
  • 5 Kumral E, Bayülkem G, Evyapan D. et al . Spectrum of anterior cerebral artery territory infarction: clinical and MRI findings.  Eur J Neurol. 2002;  9 615-624
  • 6 Lang J. Skull Base and Related Structures: Atlas of Clinical Anatomy. Stuttgart: Schattauer 1995
  • 7 Loukas M, Louis  Jr  RG, Childs RS. Anatomical examination of the recurrent artery of Heubner.  Clin Anat. 2006;  19 25-31
  • 8 Marinković S, Milisavljević M, Kova?ević M. Anatomical bases for surgical approach to the initial segment of the anterior cerebral artery. Microanatomy of Heubner's artery and perforating branches of the anterior cerebral artery.  Surg Radiol Anat. 1986;  8 7-18
  • 9 Nathal E, Yasui N, Sampei T. et al . Intraoperative anatomical studies in patients with aneurysms of the anterior communicating artery complex.  J Neurosurg. 1992;  76 629-634
  • 10 Ostrowski AZ, Webster JE, Gurdjian ES. The proximal anterior cerebral artery: an anatomical study.  Arch Neurol. 1960;  3 661-664
  • 11 Perlmutter D, Rhoton  Jr  AL. Microsurgical anatomy of the anterior cerebral-anterior communicating-recurrent artery complex.  J Neurosurg. 1976;  45 259-272
  • 12 Perlmutter D, Rhoton  Jr  AL. Microsurgical anatomy of the distal anterior cerebral artery.  J Neurosurg. 1978;  49 204-228
  • 13 Rhoton  Jr  AL, Perlmutter D. Microsurgical anatomy of anterior communicating artery aneurysms.  Neurol Res. 1980;  324 217-251
  • 14 Shellshear JL. The basal arteries of the forebrain and their functional significance.  J Anat. 1920;  55 27-35
  • 15 Weisberg LA. Lacunar infarcts: clinical and computed tomographic correlations.  Arch Neurol. 1982;  39 37-40
  • 16 Yaşargil MG, Fox JL, Ray MW. The operative approach to aneurysms of the anterior communicating artery. In: Krayenbühl HA, ed. Advances and Technical Standards in Neurosurgery. New York/Wien: Springer-Verlag 1975: 113-170
  • 17 Yaşargil MG, Smith RD. Management of aneurysms of anterior circulation by intracranial procedures. In: Youmans JR, ed. Neurological Surgery. 2nd Ed. Philadelphia: W. B. Saunders 1982: 1663-1669

Correspondence

Dr. O. Ozdogmus

Department of Anatomy

School of Medicine

Marmara University

34660 Istanbul

Turkey

Phone: +90/216/414 47 38

Fax: +90/216/414 47 38

Email: omerozdogmus@hotmail.com

    >