RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0028-1109938
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Ist pädiatrische Migräne immer Migräne?[1]
Neuromuskuloskelettale Behandlung als Alternative zur medikamentösen Therapie? – FallstudieIs Pediatric Migraine always Migraine?Neuromuscular Treatment as Alternative to Drug Therapy? – Case StudyPublikationsverlauf
Manuskript eingetroffen: 14.5.2009
Manuskript akzeptiert: 28.5.2009
Publikationsdatum:
05. Januar 2010 (online)

Zusammenfassung
Kopfschmerz bei Kindern kommt immer häufiger vor. Diese Fallstudie beschreibt ein Kind mit der Diagnose Migräne, das eine Praxis für Manuelle Therapie aufsucht. Die Diagnose wurde auf der Grundlage der Kriterien der International Headache Society (IHS) gestellt. Frühere Behandlungen in Form von Physiotherapie an der zervikalen Wirbelsäule und Medikation hatten keinen Einfluss auf den Kopfschmerz. Das Intake umfasste die protokollierte CRAFTA-Untersuchung mit Tests der kraniofazialen und mandibulären Region. Die Hypothese nach der Untersuchung war, dass Triggerpunkte des M. masseter und dem stark eingeschränkten Rebounce des Kraniums (zwischen Os occipitale und Os frontale) massiv zum Kopfschmerz beitrugen. Die Therapie beinhaltete kraniofaziale Mobilisation und Triggerpunktbehandlung. Die Ergebnisse der Messinstrumente ergaben eine deutliche Abnahme des Schmerzes und der Bewegungseinschränkung sowie eine Druckzunahme (gesteigerte Drucktoleranz) auf den Triggerpunkt.
Nach 7 Behandlungen waren die Beschwerden verschwunden. Es ist anzunehmen, dass die neuromuskuloskelettale Behandlung des Kraniums und der kraniofazialen Region zur Heilung beigetragen hat.
Abstract
Migraine in children occurs increasingly. This case study describes a child with the diagnosis migraine who presented at a manual therapy practice. The diagnosis was based on the International Headache Society (IHS) criteria. Previous interventions such as physiotherapy of the cervical spine and medication had no influence on the headache. The ”intake” included the standard recorded CRAFTA examination including craniofacial and mandibular region tests. The hypothesis after examination was that masseter muscle trigger points and the strongly limited cranium rebounce (between Os occipitale and frontale) massively contributed to headache. Therapy consisted of craniofacial mobilisation and trigger point treatment. The results of the assessment tools showed a distinct decline of pain and range of motion limitation as well as a pressure increase (raised pressure tolerance) on the trigger point.
After 7 interventions the complaints had disappeared. Presumably the neuromuscular treatment of cranium and craniofacial region had contributed to healing.
Schlüsselwörter
Migräne - Kinder - CRAFTA-Untersuchung - Triggerpunkte - kraniofaziale Mobilisation - Triggerpunktbehandlung
Key words
migraine - children - CRAFTA examination - trigger points - craniofacial mobilisation - trigger point treatment
1 Der ursprüngliche holländische Originalartikel ist erschienen in: Fysiotherapeutische Casuistiek 2009; 28: 1 – 14.
Literatur
- 1
Abu-Arefeh I, Russell G.
Prevalence of headache and migraine in schoolchildren.
BMJ.
1994;
309
765-769
Reference Ris Wihthout Link
- 2 Biedermann H. Manuelle Therapie bei Kindern. Indikation und Konzepte. München; Elsevier, Urban & Fischer 2005
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Bille B.
A 40-year follow-up of school children with migraine.
Cephalalgia.
1997;
17
488-491
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Burstein R, Goor-Aryeh I, Ransil B J. et al .
An association between migraine and cutaneous allodynia.
Ann Neurol.
2000;
47
614-624
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Carlsson A M.
Assessement of chronic pain. I. Aspects of the reliability and validity of the visual
analogue scale.
Pain.
1983;
16
87-101
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Chaves T C, Nagamine H M, Sousa L M. et al .
Intra and interrater agreement of pressure pain threshold for masticatory structures
in children reporting orofacial pain related to temporomandibular disorders and symptom-free
children.
J Orofac Pain.
2007;
21
133-142
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Connelly de M, Rapoff M A.
Assessing health-related quality of life in children with recurrent headache: reliability
and validity of the PedsQLTM 4.0 in a pediatric headache sample.
J Pediatr Psychol.
2006;
31
698-702
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Damen L, Bruijn J, Verhagen A P. et al .
Prophylactic treatment of migraine in children. Part 2: A systematic review of pharmalogical
trials.
Cephalalgia.
2006;
26
497-505
Reference Ris Wihthout Link
- 9
Farella M, Michelotti A, Steenks M. et al .
The diagnostic value of pressure algometry in myofacial pain of jaw muscles.
J Oral Rehabil.
2000;
27
9-14
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Fernández-de-las-Peñas C, Alonso-Blanco C, San-Roman J. et al .
Methodological quality of randomized controlled trials of spinal manipulation and
mobilization in tension-type headache, migraine, and cervicogenic headache.
J Orthop Sports Phys Ther.
2006;
36
160-169
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Giamberardino M A, Tafuri E, Savini A. et al .
Contribution of myofacial trigger points to migraine symptoms.
J Pain.
2007;
8
869-878
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Hargreaves R J, Shepheard S L.
Pathophysiology of migraine: New insights.
Can J Neurol Sci.
1999;
26
12-19
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Heisley S, Adams T.
Role of cranial bone mobility in cranial compliance.
Neurosurgery.
1993;
33
869-877
Reference Ris Wihthout Link
- 14 Hengeveld E, Banks K. Maitlands’s peripheral manipulation. London; Butterworth-Heinemann 2005 4th ed
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Hicks C L, Baeyer C L, Spafford P A. et al .
The Faces Pain Scale-Revised: toward a common metric in pediatric pain measurement.
Pain.
2001;
93
173-182
Reference Ris Wihthout Link
- 16
International Headache Society (IHS) .
The International Classification of Headache Disorders.
Cephalalgia.
2005;
25
460-465
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Knuistingh-Neven von A, Bartelink M EL, Jongh T OH. et al .
NHG-standaard Hoofdpijn (M19).
Huisarts Wet.
2004;
46
411-422
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Levine J P, Bradley J P, Roth D A. et al .
Studies in cranial suture biology: regional dura mater determines overlying suture
biology.
Plast Reconstr Surg.
1998;
101
1441-1447
Reference Ris Wihthout Link
- 19
Lewis D W, Yonker de M, Winner P. et al .
The treatment of pediatric migraine.
Pediatr Ann.
2005;
34
448-460
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Lewit K, Simons D.
Myofacial pain: relief by post-isometric relaxation.
Archives of Physical and Medical Rehabilitation.
1984;
65
452
Reference Ris Wihthout Link
- 21
McGrath P A, Seifert C E, Speechley K N. et al .
A new analogue scale for assessing children’s pain: an initial validation study.
Pain.
1996;
64
435-443
Reference Ris Wihthout Link
- 22
Mense S.
Neue Entwicklungen im Verständnis von Triggerpunkten.
Manuelle Medizin.
1999;
37
115-120
Reference Ris Wihthout Link
- 23
Oleski S L, Smith G H, Crow W T.
Radiographic evidence of cranial bone mobility.
Cranio.
2002;
20
34-38
Reference Ris Wihthout Link
- 24
Perquin C W, Hazebroek-Kampschreur A A, Hunfeld J A. et al .
Pain in children and adolescents: a common experience.
Pain.
2000;
87
51-58
Reference Ris Wihthout Link
- 25 Von Piekartz H JM. Kiefer, Gesichts- und Zervikalregion. Neuromuskuloskeletale Untersuchung, Therapie
und Management. Stuttgart; Thieme 2005
Reference Ris Wihthout Link
- 26 Von Piekartz H JM. Kopfschmerzen bei Kindern. Untersuchung und Behandlung aus biopsychosozialer Sicht.
Kurzunterlagen. Hamburg; CRAFTA 2009
Reference Ris Wihthout Link
- 27
Powell C V, Kelly A, Williams A.
Determining the minimum clinically significant difference in visual analogue pain
score for children.
Annals of Emerg Med.
2001;
37
28-31
Reference Ris Wihthout Link
- 28 Simons D, Travell J, Simons L. Myofacial Pain and Dysfunction. The Trigger Point Manual. Vol. 1: Upper Half of the
Body. Baltimore; Williams & Wilkins 1999 2nd ed
Reference Ris Wihthout Link
- 29
Tousignant M, Duclos E, Laf lèche S. et al .
Validity study for the cervical range of motion device used for lateral flexion in
patients with neck pain.
Spine.
2002;
15 (27)
812-817
Reference Ris Wihthout Link
- 30
Tousignant M, Smeesters C, Breton A M. et al .
Criterion validity study of the cervical range of motion (CROM) device for rotational
range of motion on healthy adults.
J Orthop Sports Phys Ther.
2006;
36
242-248
Reference Ris Wihthout Link
- 31
Victor S, Ryan S W.
Drugs for preventing migraine headaches in children.
The Cochrane Database of Systematic Reviews.
2003;
Issue 4. Art. No.: CD 002 761
DOI: 10.1002 / 14 651858.CD 002 761
Reference Ris Wihthout Link
- 32
Watson D H, Trott P H.
Cervical headache: an investigation of natural head posture and upper cervical flexor
muscle performance.
Cephalalgia.
1993;
13
272-284
Reference Ris Wihthout Link
1 Der ursprüngliche holländische Originalartikel ist erschienen in: Fysiotherapeutische Casuistiek 2009; 28: 1 – 14.
Prof. Dr. Harry von Piekartz
FH Osnabrück, University of Applied Science, Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Caprivistr. 30a
49076 Osnabrück
eMail: hvonpiekartz@googlemail.com