Rofo 2009; 181(12): 1144-1150
DOI: 10.1055/s-0028-1109831
Rapid Communication

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

First Epidemiological Analysis of Breast Cancer Incidence and Tumor Characteristics after Implementation of Population-Based Digital Mammography Screening

Erste epidemiologische Analyse der Brustkrebsinzidenz und der Tumorcharakteristika nach Implementierung des populationsbezogenen digitalen Mammografie-Screening-ProgrammsS. Weigel1 , W. U. Batzler2 , T. Decker3 , H. W. Hense4 , W. Heindel1
  • 1Institut für Klinische Radiologie und Referenzzentrum Mammographie Münster, Universitätsklinikum Münster
  • 2Epidemiologisches Krebsregister, NRW
  • 3Gerhard-Domagk-Institut für Pathologie und Brust-Screening-Referenzpathologie, Universitätsklinikum Münster
  • 4Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Universität Münster
Further Information

Publication History

received: 29.7.2009

accepted: 18.9.2009

Publication Date:
26 October 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Epidemiologische Evaluation des digitalen Mammografie-Screenings hinsichtlich Brustkrebsinzidenz und Tumorcharakteristika. Material und Methoden: Mit Daten des Krebsregisters wurde die Implementierungsphase der beiden ersten digitalen Screening-Einheiten Deutschlands in der Regelversorgung hinsichtlich Inzidenzraten und Tumorcharakteristik analysiert. In der Region Münster/Coesfeld/Warendorf wurden von 10 / 2005 – 12 / 2007 74 % der 50 – 69-Jährigen erstmals zum Screening eingeladen (Teilnahmerate 55 %, n = 35 961). Ergebnisse: 2002 – 2004 lag die mittlere Brustkrebsinzidenz (pro 100 000) bei 297,9. Seit Programmetablierung stieg die Rate auf 532,9 (2007). Von 349 eingeschlossenen Screeningkarzinomen waren 76 % invasiv (265 / 349), außerhalb des Programms im gleichen Zeitraum 90 % (546 / 608). 37 % der invasiven Screeningkarzinome (97 / 265) waren ≤ 10 mm, 75 % (198 / 265) waren nodal negativ, außerhalb des Screenings lagen diese Raten bei 15 % (79 / 546) bzw. bei 64 % (322 / 503). Die Verteilung der invasiven Tumorgrößen (pT-Kategorien) und des Nodalstatus unterschieden sich statistisch signifikant zwischen in und außerhalb des Screenings detektierten Karzinomen (p = 0,005 bzw. p = 0,004). Schlussfolgerung: Es konnte epidemiologisch belegt werden, dass die Einführung eines populationsbezogenen Mammografie-Screening-Programms zu einem deutlichen Anstieg der altersspezifischen Brustkrebsinzidenz führt. Die Charakteristika der Screeningkarzinome erfüllen die Vorgaben der Europäischen Leitlinien und sind prognostisch günstiger als Mammakarzinome, die außerhalb des Screening-Programms diagnostiziert wurden. Damit bietet das digitale Mammografie-Screening die Voraussetzungen für eine effektive Früherkennung.

Abstract

Purpose: To epidemiologically evaluate the impact of digital mammography screening on incidence rates and tumor characteristics for breast cancer. Materials and Methods: The first German digital screening units in the clinical routine were evaluated during the implementation period by using data from the cancer registry to compare the incidence rate of breast cancers and prognostic characteristics. 74 % of women aged 50 – 69 within the region of Muenster/Coesfeld/Warendorf were invited between 10 / 2005 and 12 / 2007 for initial screening; 55 % participated (n = 35 961). Results: In 2002 – 2004 the average breast cancer incidence rate (per 100 000) was 297.9. During the implementation of screening, the rate rose to 532.9 in 2007. Of the 349 cancers detected with screening, 76 % (265 / 349) were invasive compared to 90 % (546 / 608) of cases not detected with screening during the same period. 37 % (97 / 265) of cancers detected in the screening program had a diameter of ≤ 10 mm and 75 % (198 / 265) were node-negative compared to 15 % (79 / 546) and 64 % (322 / 503), respectively, in cancers detected outside the screening program. The distribution of invasive tumor size (pT categories) and the nodal status differed with statistical significance between cancers detected in and outside the program (p = 0.005 and p = 0.004, respectively). Conclusion: Epidemiological data shows that the implementation of a population-based screening program led to a relevant increase in the age-specific breast cancer incidence rate. The characteristics of breast cancers detected in the screening program comply with the requirements of the European guidelines and are significantly favorable compared to tumors diagnosed outside the program. These findings indicate that digital mammography screening fulfills the requirements for an early tumor detection tool.

References

  • 1 Perry N M, Broeders M, Wolf de C. et al .European Guidelines for Quality Assurance in Breast Cancer Screening and Diagnosis. Luxembourg; Office for Official Publications of the European Communities 2006 4th ed
  • 2 International Agency for Cancer research, Effectiveness of screening .Breast cancer screening. Lyon, France; IARC Press 2002: 119-156
  • 3 The Swedish Organised Service Screening Evaluation Group . Reduction in breast cancer mortality from organized service screening with mammography: 1. Further confirmation with extended data.  Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2006;  15 45-51
  • 4 The Swedish Organised Service Screening Evaluation Group . Reduction in breast cancer mortality from the organised service screening with mammography: 2. Validation with alternative analytic methods.  Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2006;  15 52-56
  • 5 Berry D A, Cronin K A, Plevritis S K. et al . Effect of screening and adjuvant therapy on mortality from breast cancer.  N Engl J Med. 2005;  353 1784-1792
  • 6 Weigel S, Girnus R, Czwoydzinski J. et al . Digital mammography screening: average glandular dose and first performance parameters.  Fortschr Röntgenstr. 2007;  179  892-895
  • 7 Bundesmantelvertrag – Ärzte/Ersatzkassen über besondere Versorgungsaufträge im Rahmen des Programms zur Früherkennung von Brustkrebs durch Mammographie-Screening. Anlage 9.2 Versorgung im Rahmen des Programms zur Früherkennung von Brustkrebs durch Mammographie-Screening.  Deutsches Ärzteblatt. 2004;  4 16-44
  • 8 Sommer A, Girnus R, Wendt B. et al . Physikalisch-technische Qualitätssicherung im deutschen Mammografie-Screening-Programm: Erfahrungsbericht des Referenzzentrums Münster nach drei Jahren.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 447-453
  • 9 Krieg V, Hense H W, Lehnert M. et al . Record linkage mit verschlüsselten Identifikationsdaten in bevölkerungsbezogenen Krebsregistern. Entwicklung, Implementierung und Fehlerraten.  Gesundheitswesen. 2001;  63 376-382
  • 10 Buiatti E, Barchielli A, Bartolacci S. et al . SCREENREG Working Group. The impact of organised screening programmes on the stage-specific incidence of breast cancer in some Italian areas.  Eur J Cancer. 2003;  39 1776-1782
  • 11 Gelder de R, Bulliard J L, Wolf de C. et al . Cost-effectiveness of opportunistic versus organised mammography screening in Switzerland.  Eur J Cancer. 2009;  45 127-138
  • 12 Fracheboud J, Otto S J, Dijck J A. et al . National Evaluation Team for Breast cancer screening (NETB). Decreased rates of advanced breast cancer due to mammography screening in The Netherlands.  Br J Cancer. 2004;  91 861-867
  • 13 Rakha E A, El-Sayed M E, Lee A HS. et al . Prognostic Significance of Nottingham Histologic Grade in Invasive Breast Carcinoma.  J Clin Oncol. 2008;  26 3153-3158
  • 14 Bucchi van L, Barchielli A, Ravaioli A. et al . Screen-detected vs clinical breast cancer: the advantage in the relative risk of lymph node metastases decreases with increasing tumour size.  Br J Cancer. 2005;  92 156-161
  • 15 Tabar L, Fagerberg G, Chen H H. et al . Tumour development, histology and grade of breast cancers: prognosis and progression.  Int J Cancer. 1996;  66 413-419
  • 16 Pisano E D, Gatsonis C, Hendrick E. et al . Diagnostic Performance of Digital versus Film Mammography for Breast-Cancer Screening.  N Engl J Med. 2005;  353 1773-1783
  • 17 Paci E, Warwick J, Falini P. et al . Overdiagnosis in screening: is the increase in breast cancer incidence rates a cause for concern?.  J Med Screen. 2004;  11 23-27
  • 18 Duffy S W, Agbaje O, Tabar L. et al . Overdiagnosis and overtreatment of breast cancer: estimates of overdiagnosis from two trials of mammographic screening for breast cancer.  Breast Cancer Res. 2005;  7 258-265
  • 19 Leonard G D, Swain S M. Ductal Carcinoma In Situ, Complexities and Challenges.  J Natl Cancer Inst. 2004;  96 906-920
  • 20 Badve S, A’Hern R P, Ward A M. et al . Prediction of local recurrence of ductal carcinoma in situ of the breast using five histological classifications: a comparative study with long follow-up.  Hum Pathol. 1998;  29 915-923
  • 21 Müller-Schimpfle M. Konsensustreffen der Kursleiter in der Mammadiagnostik am 5.5.2007 in Frankfurt am Main, Thema Mikrokalk.  Fortschr Röntgenstr. 2008;  180 66-68

Dr. Stefanie Weigel
Univ.-Prof. Dr. Walter Heindel

Institut für Klinische Radiologie, Universitätsklinikum Münster

Albert-Schweitzer-Straße 33

48129 Münster

Germany

Phone: ++ 49/2 51/8 34 56 50

Fax: ++ 49/2 51/8 34 56 60

Email: weigels@uni-muenster.de

Email: heindel@uni-muenster.de

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