RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0028-1109754
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Sonografie der Leber nach CT-Staging von Patienten mit Bronchialkarzinom: eine retrospektive Analyse
Sonography of the Liver Following CT Staging of Patients with Lung Cancer: A Retrospective AnalysisPublikationsverlauf
eingereicht: 22.2.2008
angenommen: 19.8.2009
Publikationsdatum:
06. Oktober 2009 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Beim CT-Staging von Patienten mit einem Bronchialkarzinom werden häufig Leberläsionen entdeckt, die durch weitere Untersuchungen abgeklärt werden müssen. Es ist das Ziel dieser Arbeit, die Bedeutung einer Ultraschall(US)-Untersuchung der Leber in Ergänzung zum CT-Staging bei Patienten mit einem Bronchialkarzinom zu untersuchen. Material und Methoden: In diese retrospektive Studie wurden 174 Patienten mit einem Bronchialkarzinom eingeschlossen, die neben einer CT des Thorax und Oberbauchs auch eine Sonografie des Oberbauchs erhalten hatten. Die Befunde der Untersuchungen wurden evaluiert und Leberläsionen wurden nach Standardkriterien für CT und US in Zysten, Hämangiome, Metastasen und unklare Läsionen gruppiert. Ergebnisse: In der CT wurden bei 56 / 174 Patienten (32 %) fokale Leberläsionen gefunden. Diese beinhalteten 24 Zysten bei 11 Patienten, 2 Hämangiome bei 2 Patienten und Metastasen bei 18 Patienten. Bei 31 Patienten wurden 66 kleine (< 1,5 cm) hypodense Läsionen gefunden, die durch die CT nicht weiter charakterisiert werden konnten. Durch US konnten 21 dieser Läsionen als Zyste oder Hämangiom, 2 Läsionen als Metastasen diagnostiziert werden. Die restlichen 43 wurden im US nicht gefunden. Bei 2 Patienten wurden im US Lebermetastasen gefunden, die auf den CT-Bildern nicht abgrenzbar waren. Schlussfolgerung: Zusammenfassend zeigt die Studie, dass die ergänzende US-Untersuchung der Leber bei Patienten mit einem Bronchialkarzinom bei einem Teil der Patienten eine therapierelevante Zusatzinformation bringt und der US der Leber im Staging des Bronchialkarzinoms eine wichtige Rolle spielen kann. Bei Patienten mit unklaren Läsionen in der CT kann der US wesentlich zur weiteren Abklärung beitragen oder auch Metastasen darstellen, die auf den CT-Bildern nicht abgegrenzt werden können.
Abstract
Purpose: Liver lesions are frequently detected in the CT staging of lung cancer patients and may require further investigation. The aim of our study was to assess the value of an ultrasound (US) examination of the liver in addition to routine CT staging. Materials and Methods: In this retrospective study we included 174 consecutive patients with lung cancer who underwent US of the liver in addition to contrast-enhanced CT of the thorax and upper abdomen. The reports of the examinations were evaluated for the presence of liver lesions. Based on CT and US standard criteria, liver lesions were grouped into unequivocal cysts, hemangiomas, metastases and undefined lesions. Results: With CT, liver lesions were detected in 56 / 174 patients (32 %). These included 24 cysts in 11 patients, 2 hemangiomas in 2 patients and 18 patients with liver metastases. In 31 patients, 66 small (< 1.5 cm) hypodense lesions were detected, which could not be further defined by CT. Using US, 21 of these 66 liver lesions were confirmed as benign (cysts, hemangiomas), and two lesions were diagnosed as metastases. In 2 patients US revealed metastases that were not visible on the CT scans. Conclusion: The study demonstrates that a complementary US of the liver in patients with lung cancer may reveal information relevant for treatment. Therefore, liver US may play an important role in the staging of lung cancer. When equivocal small liver lesions are detected with CT, a complementary US examination may help to diagnose these lesions or detect metastases not visible on the single-phase staging CT of the liver.
Key words
abdomen - CT - ultrasound - metastases
Literatur
- 1
Silvestri G A, Gould M K, Margolis M L. et al .
Noninvasive staging of non-small cell lung cancer: ACCP evidenced-based clinical practice
guidelines (2nd edition).
Chest.
2007;
132
178S-201S
MissingFormLabel
- 2
The American Thoracic Society and The European Respiratory Society. Pretreatment evaluation
of non-small-cell lung cancer.
Am J Respir Crit Care Med.
1997;
156
320-332
MissingFormLabel
- 3
Silvestri G A, Tanoue L T, Margolis M L. et al .
The noninvasive staging of non-small cell lung cancer: the guidelines.
Chest.
2003;
123
147S-156S
MissingFormLabel
- 4
Remer E M, Obuchowski N, Ellis J D. et al .
Adrenal Mass Evaluation in Patients with Lung Carcinoma: A Cost-Effectiveness Analysis.
Am J Roentgenol.
2000;
174
1033-1039
MissingFormLabel
- 5
Mountain C F.
Revisions in the International System for Staging Lung Cancer.
Chest.
1997;
111
1710-1717
MissingFormLabel
- 6
Zelen M.
Keynote address on biostatistics and data retrieval.
Cancer Chemother Rep 3.
1973;
4
31-42
MissingFormLabel
- 7 Heyder N, Judmaier G. Befundung und Nomenklatur bei Ultraschalluntersuchungen innerer Organe. Empfehlungen
der Nomenklaturkommission der Sektion Innere Medizin der DEGUM und der ÖGUM. Springer 1994
MissingFormLabel
- 8
Harvey C J, Albrecht T.
Ultrasound of focal liver lesions.
Eur Radiol.
2001;
11
1578-1593
MissingFormLabel
- 9
Schwartz L H, Gandras E J, Colangelo S M. et al .
Prevalence and importance of small hepatic lesions found at CT in patients with cancer.
Radiology.
1999;
210
71-74
MissingFormLabel
- 10
Khalil H I, Patterson S A, Panicek D M.
Hepatic lesions deemed too small to characterize at CT: prevalence and importance
in women with breast cancer.
Radiology.
2005;
235
872-878
MissingFormLabel
- 11
Soyer P, Poccard M, Boudiaf M. et al .
Detection of hypovascular hepatic metastases at triple-phase helical CT: Sensitivity
of phases and comparison with surgical and histopathologic findings.
Radiology.
2004;
231
413-420
MissingFormLabel
- 12
Lim G H, Koh D CS, Cheong W K. et al .
Natural History of Small, ”Indeterminate” Hepatic Lesions in Patients with Colorectal
Cancer.
Diseases of the Colon & Rectum.
2009;
1487-1491
DOI: 1410.1007 /DCR.0013e3181a1474 d1485e
MissingFormLabel
- 13
Hamm B.
Kosten-Nutzen-Uberlegungen zur modernen Schnittbilddiagnostik am Beispiel der Oberbauchorgane.
Radiologe.
1996;
36
292-299
MissingFormLabel
- 14
Overhagen van H, Brakel K, Heijenbrok M W. et al .
Metastases in supraclavicular lymph nodes in lung cancer: assessment with palpation,
US, and CT.
Radiology.
2004;
232
75-80
MissingFormLabel
- 15
Prosch H, Strasser G, Sonka C. et al .
Cervical Ultrasound (US) and US-guided Lymph Node Biopsy as a Routine Procedure for
Staging of Lung Cancer.
Ultraschall in Med.
2007;
28
598-603
MissingFormLabel
- 16
Seemann M D, Bonel H, Wintersperger B. et al .
Comparison of a high-end ultrasound system and spiral-computed tomographic system
in identifying liver metastases.
Ultraschall in Med.
1998;
19
164-167
MissingFormLabel
- 17
Sahani D V, Kalva S P.
Imaging the Liver.
Oncologist.
2004;
9
385-397
MissingFormLabel
- 18
Wernecke K, Rummeny E, Bongartz G. et al .
Detection of hepatic masses in patients with carcinoma: comparative sensitivities
of sonography, CT, and MR imaging.
Am J Roentgenol.
1991;
157
731-739
MissingFormLabel
- 19
Portugaller H R, Stacher R, Komaz G. et al .
Der Wert unterschiedlicher Spiral-CT-Phasen in der Suche nach Lebermetastasen.
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
452-458
MissingFormLabel
- 20
Albrecht T, Hohmann J, Oldenburg A. et al .
Detection and characterisation of liver metastases.
Eur Radiol.
2004;
14
P25-P33
MissingFormLabel
- 21
Oldenburg A, Albrecht T.
Sonografische Leberdiagnostik bei Tumorpatienten ohne und mit Kontrastmittel.
Ultraschall in Med.
2008;
29
488-498
MissingFormLabel
- 22
Seitz K.
Über CEUS bei Lebertumoren: Fakten, Studien, Relevanz und Realität im klinischen Alltag.
Ultraschall in Med.
2008;
29
485-487
MissingFormLabel
- 23
Konopke R, Bunk A, Kersting S.
Contrast-Enhanced Ultrasonography in Patients with Colorectal Liver Metastases after
Chemotherapy.
Ultraschall in Med.
2008;
29
S203-S209
MissingFormLabel
- 24
Prosch H, Mathis G, Mostbeck G H.
Perkutaner Ultraschall in Diagnose und Staging des Bronchialkarzinoms.
Ultraschall in Med.
2008;
29
466-484
MissingFormLabel
- 25
Strobel D, Seitz K, Blank W. et al .
Kontrastmittelsonografie bei B-Bild-morphologisch unklaren Leberraumforderungen –
Diagnostische Treffsicherheit im klinischen Alltag (DEGUM-Multicenter-Studie).
Ultraschall in Med.
2008;
29
499-505
MissingFormLabel
- 26
Claudon M, Cosgrove D, Albrecht T. et al .
Guidelines and Good Clinical Practice Recommendations for Contrast Enhanced Ultrasound
(CEUS) – Update 2008.
Ultraschall in Med.
2008;
29
28-44
MissingFormLabel
- 27
Dietrich C F.
Comments and Illustrations Regarding the Guidelines and Good Clinical Practice Recommendations
for Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) – Update 2008.
Ultraschall in Med.
2008;
29
S188-S202
MissingFormLabel
Prof. Dr. Gerhard Mostbeck
Zentralröntgen, Ottto-Wagner-Spital
Sanatoriumsstraße 2
1140 Wien
Österreich
Telefon: ++ 43/1/91 06 04 62 06
Fax: ++ 43/1/91 06 04 62 09
eMail: gerhard.mostbeck@wienkav.at