Zusammenfassung
Durch die teleradiologische Anbindung an ein Universitätsklinikum profitieren insbesondere
kleinere Krankenhäuser von dem Expertenwissen großer radiologischer Abteilungen, sowie
von den Konsiliardiensten der einzelnen klinischen Fachabteilungen. Unser Ziel war
es, den Stellenwert teleradiologisch gestützter Konsilleistungen in Bezug auf die
Therapieentscheidung, Patientenbehandlung und Leistungsabrechung zu evaluieren. Dazu
wurden in einer prospektiven Studie die Konsilanfragen von 5 peripheren Krankenhäusern
an ein Universitätsklinikum erfasst und in Hinblick auf das weitere Patientenmanagement
ausgewertet. Insgesamt wurden 69 teleradiologisch gestützte Konsilleistungen erbracht,
wobei in 54 % der Fälle eine Überweisung der Patienten zur Weiterbehandlung in das
Universitätsklinikum erfolgte. Bei allen lebensbedrohlichen Notfällen (n = 9) war
eine schnelle und gezielte Patientenversorgung gesichert (durchschnittliche Zeit bis
zur Behandlung 130 Min). Durch die Zuweisungen konnte über eine verbesserte Auslastung
des Universitätsklinikum ein zusätzliches Einkommen von mehr als 1 000 000 € pro Jahr
erzielt werden. Teleradiologisch gestützte Konsilleistungen ermöglichen u. a. durch
zielgerichtete Patientenzuweisungen eine verbesserte und schnelle Patientenversorgung.
Durch die zusätzlichen Zuweisungen kann zudem die Auslastung des beteiligten Universitätsklinikums
verbessert werden.
Abstract
In addition to teleradiological reporting as a nighthawking or a regular service,
teleradiological communication can be used for interdisciplinary expert consultation.
We intended to evaluate an interdisciplinary consultation system based on a teleradiology
platform with regard to its impact on therapeutic decision-making, directed patient
referrals to an academic tertiary care center and the economic benefit for the hospital
providing the service. Therefore, consultations from five secondary care centers and
consecutive admissions to an academic tertiary care center were prospectively evaluated
over a time period of six months. A total of 69 interdisciplinary expert consultations
were performed. In 54 % of the cases the patients were consecutively referred to the
university hospital for further treatment. In all acutely life-threatening emergencies
(n = 9), fast and focused treatment by referral to the academic tertiary care center
was achieved (average time to treat 130 min). The admissions to the academic tertiary
care center led to improved utilization of its facilities with additional revenue
of more than 1 000 000 € p. a. An interdisciplinary expert consultation via a teleradiology
platform enables fast and efficient expert care with improved and accelerated patient
management and improved utilization of the service providing hospital.
Key words
teleradiology - expert consultation - improved patient management
References
1
Arenson R L, Andriole K P, Avrin D E. et al .
Computers in imaging and health care: now and in the future.
J Digit Imaging.
2000;
13
145-156
2
Franken E A, Bergus G R, Koch T J. et al .
Added value of radiologist consultation to family practitioners in the outpatient
setting.
Radiology.
1995;
197
759-762
3
Franken Jr E A, Whitten Jr P, Smith W L.
Teleradiology services for a rural hospital: a case study.
J Telemed Telecare.
1996;
2
155-160
4
Takada A, Kasahara T, Kinosada Y. et al .
Economic impact of real-time teleradiology in thoracic CT examinations.
Eur Radiol.
2003;
13
1566-1570
5 Viens-Bitker. Assessing telemedicine services: the way to convince decisionmakers
and to achieve project survival. Wootton R London; European Telemedicine London: Kensington
Publications 1999: 33-34
6
Plathow C, Walz M, Essig M. et al .
Teleradiologie: Betriebswirtschaftliche Analyse von CT-Untersuchungen eines kleineren
Krankenhauses.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
1016-1026
7
Walz M, Brill C, Bolte R. et al .
Teleradiology requirements and aims in Germany and Europe: status at the beginning
of 2000.
Eur Radiol.
2000;
10
1472-1482
8 BIR Teleradiology Working Party Teleradiology: an introduction and definition. London;
British Institute of Radiology 1999
9
ACR American College of Radiology .
ACR Standards for teleradiology.
2008;
Res 21 – 1994
, http://www.acr.org
10
Bergmo T S.
An economic analysis of teleradiology versus a visiting radiologist service.
J Telemed Telecare.
1996;
2
136-142
11
Halvorsen P A, Kristiansen I S.
Radiology services for remote communities: cost minimisation study of telemedicine.
BMJ.
1996;
312
1333-1336
12
Reid D S, Weaver L E, Sargeant J M. et al .
Telemedicine in Nova Scotia: report of a pilot study.
Telemed.
1998;
4
249-258
13
Scott W W, Rosenbaum J E, Ackerman S J. et al .
Subtle orthopedic fractures: teleradiology workstation versus film interpretation.
Radiology.
1993;
187
811-815
14
Scott Jr W W, Bluemke D A, Mysko W K. et al .
Interpretation of emergency department radiographs by radiologists and emergency medicine
physicians: teleradiology workstation versus radiograph readings.
Radiology.
1995;
195
223-229
15
Ohinmaa Jr A, Reponen J. et al .
A model for assessment of telemedicine and a plan for testing of the model within
five specialities.
1997;
5. FinOHTA Report: http://finohta.stakes.fi/FI/julkaisut/raportit/raportti5.htm
16
O’Sullivan D C, Averch T D, Cadeddu J A. et al .
Teleradiology in urology: comparison of digital image quality with original radiographic
films to detect urinary calculi.
J Urol.
1999;
158
2216-2220
17
Caramella D.
Teleradiology: state of the art in clinical environment.
Eur J Radiol.
1996;
22
197-204
18
Walsh C, Cosgrave J, Crean P. et al .
Synchronized, interactive teleconferencing with digital cardiac images.
J Digit Imaging.
2006;
19
85-91
19
Bodemeyer J, Mariss G, Gursky S.
Teleradiologie: Betriebswirtschaftliche Analyse von CT-Untersuchungen eines kleineren
Krankenhauses.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
1016-1026
20
Schwing C.
Neurochirurgische Telemedizin.
Klinik Management Aktuell.
2000;
10
357-359
21
Fröhlich C P, Weigel C, Mohr M. et al .
Teleradiologie im Mammographie-Screening: Evaluation eines Testnetzes mit dedizierten
Befundungsstationen.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
137-145
22
Wollenweber T, Freund M.
Ist die Telemammographie eine Option im Mammographie-Screening? – Eine Phantomstudie.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
1284-1289
23
Kramer U, Schlemmer H P.
Fernzugriff auf die Magnetresonanztomografie außerhalb des Untersuchungsraumes als
Bestandteil der klinischen Routine.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
739-742
24
Stranzinger E, Treumann T C, Dreier D. et al .
Teleradiologie bei notfallmäßigen Schädel-CT-Untersuchungen.
Fortschr Röntgenstr.
2003;
175
646-653
25
Buxton P J.
Teleradiology – practical aspects and lessons learnt.
Eur J Radiol.
1999;
32
116-118
26
Loose R W.
Telematics: relevance for effectiveness of radiology.
Eur Radiol.
2000;
10
357-359
27
Ashcroft R E, Goddard P R.
Ethical issues in teleradiology.
Br J Radiol.
2000;
73
578-582
28
Dixon A K, FitzGerald R.
Outsourcing and teleradiology: potential benefits, risks and solutions from a UK/European
perspective.
J Am Coll Radiol.
2008;
5
12-18
29
White P.
Legal issues in teleradiology-distant thoughts!.
Br J Radiol.
2002;
75
201-206
30
European Society of Radiology .
Submission of the response of the European Society of Radiology and the Union of European
Medical Specialists Section of Radiology to the European Commission Community Action
on Health Services Consultation.
2007;
31
European Society of Radiology .
Teleradiology in the European Union: white paper.
, http://www.myesr.org/htlm/img/pool/ESR_2006_VII_Telerad_Summary_Web.pdf
Dr. Andreas Helck
Department of Clinical Radiology, University of Munich
Marchioninistrasse 15
81377 Munich
Phone: ++ 49/89 70 95 36 20
Fax: ++ 49/89 70 95 88 32
Email: andreas.helck@med.uni-muenchen.de