Zusammenfassung
Ziel: Ziel der Studie war eine Kosten-Minimierungsanalyse in der Diagnostik von inzidentellen
Leberläsionen mit kontrastverstärktem Ultraschall (CEUS) im Vergleich zum Standardverfahren
Mehrphasen-Computertomografie (M-CT). Methode: Verschiedene Szenarien einer kostendeckenden Umsetzung der CEUS-Methode werden miteinander
sowie mit der bestehenden Kostensituation in der M-CT im ambulanten Sektor des gesetzlichen
Krankenversicherungssystems in Deutschland verglichen. Das konkrete Einsparpotenzial
wurde über mehrere Ansätze zur Berechnung der Inzidenz „abklärungsbedürftiger Leberläsionen”
abgeschätzt. Ergebnisse: CEUS war bei allen untersuchten Szenarien, bei denen die erforderliche CEUS-Untersuchung
an einem spezialisierten Zentrum durchgeführt wurde, die kostengünstigere Alternative
(122,18 – 186,53 €) im Vergleich zur M-CT (223,19 €). Bei etwa 40 000 abklärungsbedürftigen
Leberläsionen pro Jahr ergäbe sich bei konsequenter Umsetzung der CEUS-Alternative
ein Einsparpotenzial von bis zu 4 Mio. € pro Jahr. Der Fall einer für alle sonografisch
tätigen Ärzte kostendeckenden CEUS-Untersuchung ist jedoch die kostenintensivste Variante
(z. B. 407,87 € bei einer 25 %igen Arbeitsplatzauslastung und 5 % CEUS-Anteil). Schlussfolgerungen: Eine kostendeckende Abrechnung der CEUS-Methode kann zu einer Kostenreduktion im
Gesundheitswesen führen. Ein Zentrumsansatz in Anlehnung an das Mehrstufenkonzept
der DEGUM ist dabei anzustreben.
Abstract
Aim: The aim of the study was to conduct a cost-minimization analysis of contrast-enhanced
ultrasound (CEUS) compared to multi-phase computed tomography (M-CT) as the diagnostic
standard for diagnosing incidental liver lesions. Methods: Different scenarios of a cost-covering realization of CEUS in the ambulant sector
in the general health insurance system of Germany were compared to the current cost
situation. The absolute savings potential was estimated using different approaches
for the calculation of the incidence of liver lesions which require further characterization.
Results: CEUS was the more cost-effective method in all scenarios in which CEUS examinations
where performed at specialized centers (122.18–186.53 €) compared to M-CT (223.19
€). With about 40 000 relevant liver lesions per year, systematic implementation of
CEUS would result in a cost savings of 4 m € per year. However, the scenario of a
cost-covering CEUS examination for all physicians who perform liver ultrasound would
be the most cost-intensive approach (e. g., 407.87 € at an average utilization of
the ultrasound machine of 25 %, and a CEUS ratio of 5 %). Conclusion: A cost-covering realization of the CEUS method can result in cost savings in the
German healthcare system. A centralized approach as proposed by the DEGUM should be
targeted.
Key words
economics - ultrasound - contrast agents - CT - liver lesions
Literatur
1
Fryback D G, Thornbury J R.
The efficacy of diagnostic imaging.
Med Decis Making.
1991;
11
88-94
2
Carlos R.
Introduction to cost-effectiveness analysis in radiology: Principles and practical
application.
Acad Radiol.
2004;
11
141-148
3
Singer M E, Applegate K E.
Cost-effectiveness analysis in radiology.
Radiology.
2001;
219
611-620
4
Quaia E, Calliada F, Bertolotto M. et al .
Characterization of focal liver lesions with contrast-specific US modes and a sulfur
hexafluoride-filled microbubble contrast agent: diagnostic performance and confidence.
Radiology.
2004;
232
420-430
5
D’Onofrio M, Martone E, Faccioli N. et al .
Focal liver lesions: sinusoidal phase of CEUS.
Abdom Imaging.
2006;
31
529-536
6
Bartolotta T V, Taibbi A, Galia M. et al .
Characterization of hypoechoic focal hepatic lesions in patients with fatty liver:
diagnostic performance and confidence of contrast-enhanced ultrasound.
Eur Radiol.
2007;
17
650-661
7
Xu H X, Liu G J, Lu M D. et al .
Characterization of small focal liver lesions using real-time contrast-enhanced sonography:
diagnostic performance analysis in 200 patients.
J Ultrasound Med.
2006;
25
349-361
8
Kim S H, Lee J M, Lee J Y. et al .
Value of contrast-enhanced sonography for the characterization of focal hepatic lesions
in patients with diffuse liver disease: receiver operating characteristic analysis.
AJR Am J Roentgenol.
2005;
184
1077-1084
9
Bryant T H, Blomley M J, Albrecht T. et al .
Improved characterization of liver lesions with liver-phase uptake of liver-specific
microbubbles: prospective multicenter study.
Radiology.
2004;
232
799-809
10
Strobel D, Seitz K, Blank W. et al .
Contrast-enhanced ultrasound for the characterization of focal liver lesions – Diagnostic
accuracy in clinical practice (DEGUM multicenter trial).
Ultraschall in Med.
2008;
29
499-505
11
Quaia E, D’Onofrio M, Palumbo A. et al .
Comparison of contrast-enhanced ultrasonography versus baseline ultrasound and contrast-enhanced
computed tomography in metastatic disease of the liver: diagnostic performance and
confidence.
Eur Radiol.
2006;
16
1599-1609
12
Piscaglia F, Corradi F, Mancini M. et al .
Real time contrast enhanced ultrasonography in detection of liver metastases from
gastrointestinal cancer.
BMC Cancer.
2007;
7
171
13
Oldenburg A, Hohmann J, Foert E. et al .
Detection of hepatic metastases with low MI real time contrast enhanced sonography
and SonoVue.
Ultraschall in Med.
2005;
26
277-284
14
Dietrich C F, Kratzer W, Strobe D. et al .
Assessment of metastatic liver disease in patients with primary extrahepatic tumors
by contrast-enhanced sonography versus CT and MRI.
World J Gastroenterol.
2006;
12
1699-1705
15
Catala V, Nicolau C, Vilana R. et al .
Characterization of focal liver lesions: comparative study of contrast-enhanced ultrasound
versus spiral computed tomography.
Eur Radiol.
2007;
17
1066-1073
16
Li R, Guo Y, Hua X. et al .
Characterization of focal liver lesions: comparison of pulse-inversion harmonic contrast-enhanced
sonography with contrast-enhanced CT.
J Clin Ultrasound.
2007;
35
109-117
17
Claudon M, Cosgrove D, Albrecht T. et al .
Guidelines and Good Clinical Practice Recommendations for Contrast Enhanced Ultrasound
(CEUS) – Update 2008.
Ultraschall in Med.
2008;
29
28-44
18 The Royal College of Radiologists .Making the best use of clinical radiological
services: referral guidelines. The Royal College of Radiologists London; RCR Ref No.
BFCR(07)10 48 – 49 and 96 – 97
19
Bruix J, Sherman M, Llovet J M. et al .
Clinical Management of Hepatocellular carcinoma: conclusions of the Barcelona–2000
EASL Conference.
J Hepatol.
2001;
35
421-430
20
Bruix J, Sherman M.
Practice Guidelines Committee, American Association for the Study of Liver Diseases.
Management of hepatocellular carcinoma.
Hepatology.
2005;
42
1208-1236
21
Greenbaum L, Burns P, Copel J. et al .
American Institute of Ultrasound in Medicine Recommendations for Contrast-Enhanced
Liver Ultrasound Imaging Clinical Trials.
J Ultrasound Med.
2007;
26
705-716
22
Kudo M, Okanoue T.
Japan Society of Hepatology. Management of hepatocellular carcinoma in Japan: consensus-based
clinical practice manual proposed by the Japan Society of Hepatology.
Oncology.
2007;
72 Suppl 1
2-15. Epub 13.12.2007
23 Belgian Association for the study of the liver .Guideline Hepatocarcinoma. http://www.basl.be/practicehepato.html
24
Skjoldbye B, Nielsen M B, Nolsøe C P.
Liver ultrasonography with the use of contrast media. Danish Society of Radiology.
Ugeskr Laeger.
2005;
167 (12-13)
1404
25
Faccioli N, D’Onofrio M, Comai A. et al .
Contrast-enhanced ultrasonography in the characterization of benign focal liver lesions:
activity-based cost analysis.
Radiol Med.
2007;
112
810-820
26
Parker L, Nazarian L N, Carrino J A. et al .
Musculoskeletal imaging: medicare use, costs, and potential for cost substitution.
J Am Coll Radiol.
2008;
5
182-188
27
Blackmore C C, Magid D J.
Methodologic evaluation of the radiology cost-effectiveness literature.
Radiology.
1997;
203
87-91
28
Halligan S, Altman D G.
Evidence-based practice in radiology: steps 3 and 4 – appraise and apply systematic
reviews and meta-analyses.
Radiology.
2007;
243
13-27
29 EBM 2008, Berechnung von nicht in den Gebührenordnungspositionen enthalten Kosten
nach Maßgabe der Gesamtverträge der KVen mit den Krankenkassen. http://www.kbv.de/
8170.html
30 Mehr-Stufen-Konzept der DEGUM. http://www.degum.de/ 567.html
31
Kratzer W, Schmiesing A, Haenle M.
Prävalenz sonographisch nachweisbarer Raumforderungen in einer unselektierten städtischen
Bevölkerung.
Z Gastroenterol.
2005;
43;
DOI: DOI: 10.1055 /s-2005-862 319
32 Klose J, Preuß W, Gutschmidt S. Leistungen in der Arztpraxis im Jahr 2004. Auswertungen
der GKV-Frequenzstatistik: Wissenschaftliches Institut der AOK,. 2006 http://www.wido.de
33 Rote Liste. Arzneimittelverzeichnis für Deutschland. http://www.rote-liste.de
34 Prokop M, Molen A J. The liver. Prokop M, Galanski M Spiral and Multislice Computed
tomography of the body Stuttgart; Thieme Verlag 2003
35 Albrecht van der T, Bae K T, Becker C. et al .Multidetector CT protocols. Developed
for Siemens Scanners. Mailand, Berlin, Heidelberg, New York; Springer Verlag 2005
36
Galanski M, Nagel H D, Stamm G.
CT-Expositionspraxis in der Bundesrepublik Deutschland. Ergebnisse einer bundesweiten
Umfrage im Jahre 1999.
Fortschr Röntgenstr.
2001;
173
R1-R66
37 Nowotny R, Kudler H, Taubeck A. et al .Entwicklung und Vergleich von Methoden zur
Ermittlung und Überprüfung von Dosisreferenzwerten in der Röntgendiagnostik gemäß
Patientenschutzrichtlinie EU 97 / 43. Bundesministerium für Soziale Sicherheit und
Generationen, Österreich überarbeitete Version vom 1.10.2005
38 WHO Statistiken 2002. http://www.who.int/healthinfo/statistics/gbdwhoregionincidence2002.xls
39 Helmberger T, Daldrup-Link H E, Rummeny E J. Leber. Rummeny EJ, Reimer P, Heindel
W Ganzkörper MR-Tomographie, Referenz-Reihe Radiologie Stuttgart; Thieme Verlag 2006
40
Zoller W G, Liess H.
Fokalnoduläre Hyperplasie.
Z Gastroenterol.
1994;
119
570
41
Nufer M, Stuckmann G, Decurtins M.
Benigne Tumoren der Leber: Diagnostik und Therapie – eine Übersicht.
Schweiz Med Wochenschr.
1999;
129
1257-1264
42 GKV Statistik, Stand März 2007. http://www.bmg.bund.de/
43
Nürnberg D, Jung A, Schmieder C. et al .
Was kostet die Sonografie – Ergebnisse einer Kosten- und Prozessanalyse an einem Versorgungskrankenhaus.
Ultraschall in Med.
2008;
29
405-417
44 Bericht des Bundesamtes für Strahlenschutz, Strahlenexposition durch medizinische
Maßnahmen. http://www.bfs.de/de/bfs/druck/uus/jb06_Teil_B_IV.pdf
Dr. Martin Krix
Research Program Imaging and Radiooncology, Department of Radiology, German Cancer
Research Center, INF 280
69120 Heidelberg
Phone: + + 49/62 21/42 26 08
Fax: + + 49/62 21/42 25 67
Email: martin.krix@kabelbw.de