Dtsch Med Wochenschr 1967; 92(36): 1632-1635
DOI: 10.1055/s-0028-1106017
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Nierenerkrankungen durch Medikamente

Renal disease caused by drugsK. G. Thiele, R. C. Muehrcke, H. Berning
  • Department of Medicine, West Suburban Hospital, Oak Park, and Research and Educational Hospital, University of Illinois, Chicago, Illinois, und I. Medizinische Abteilung des Allgemeinen Krankenhauses Barmbek, Hamburg (Direktor: Prof. Dr. H. Berning)
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Publication Date:
16 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Nach 18 verschiedenen Medikamenten traten bei 75 Patienten Nierenerkrankungen auf. Zum akuten oligurischen Nierenversagen mit unterschiedlicher Lokalisation der Schädigung in der Niere kam es nach zwölf Arzneimitteln. Eine akute hämorrhagische Glomerulonephritis wurde nach Dextran, Hydralazin und Sulfonamiden, ein nephrotisches Syndrom nach Penicillamin und Paramethadion beobachtet. Unter den tubulären Syndromen war ein Fanconi-Syndrom nach gealtertem Tetracyclin bemerkenswert. Zum chronischen Nierenversagen kam es nach langjährigem Abusus phenacetinhaltiger Analgetika, chronischem Kaliummangel und infolge retroperitonealer Fibröse nach Methysergid.

Summary

Renal disease occurred in 75 patients after they had taken one of 18 drugs. Acute oliguric renal failure with differences in localization of the renal damage occurred after any of 12 drugs. Acute haemorrhagic glomerulonephritis was observed after dextran, hydralazine, and sulphonamides, while a nephrotic syndrome was observed after penicillamine and paramethadione. Among tubular syndromes there was a Fanconi syndrome following administration of time-expired tetracycline. Chronic renal failure may occur after long-term intake of phenacetin-containing analgesics, chronic potassium deficiency and as a result of retroperitoneal fibrosis following methysergide intake.

Resumen

Enfermedades renales por medicamentos

En 75 pacientes aparecieron afecciones renales tras la ingesta de 18 medicamentos diferentes. Tras 12 de ellos sobrevinieron fracasos renales agudos con diversa localización del daño en el rinón. Tras el dextrano, la hidrazalina y las sulfonamidas se observó una glomerulonefritis hemorrágica, y tras la penicilamina y parametadiona un síndrome nefrósico. Entre los síndromes tubulares era digno de mención un síndrome de Fanconi tras tetraciclina vieja ya pasada de fecha. Tras largos años de abuso de analgésicos fenacetínicos, de déficit crónico de potasio y a consecuencia de fibrosis retroperitoneales tras la metisergida aparecieron fracasos renales crónicos.

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