Klin Padiatr 2009; 221(2): 57-59
DOI: 10.1055/s-0028-1102927
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Bilateral Obstetric Brachial Plexus Paralysis: A Case Report

Bilaterale geburtsbedingte Plexusparese: FallberichtA. Dragu 1 , R. E. Horch 1 , S. Wirth 2 , G. Ingianni 3
  • 1Department of Plastic and Hand Surgery, University Hospital, University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
  • 2Children's Hospital, Helios Klinikum Wuppertal, University Hospital Witten/Herdecke, Wuppertal, Germany
  • 3Department of Plastic and Hand Surgery, Aesthetic and Reconstructive Surgery, Helios Klinikum Wuppertal, University Hospital Witten/Herdecke, Wuppertal, Germany
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Publication Date:
04 March 2009 (online)

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Abstract

Background: Whereas cases of unilateral obstetric brachial plexus paralysis have been sufficiently described and discussed in the literature cases of bilateral obstetric brachial plexus paralysis are extremely rare and so far have not been mentioned and discussed satisfactorily.

Patients: We present a case of bilateral obstetric brachial plexus paralysis in an 8-months-old white boy. We performed a neurotisation of the Nervus suprascapularis with the Nervus accessorius and an Oberlin procedure on both sides in two operative steps.

Results: In an early follow-up 6 months after the second operation and intensive physiotherapy the little patient was able to crawl with the active help of both arms.

Conclusions: Bilateral obstetric brachial plexus paralysis is a very rare incidence in infants. An interdisciplinary approach including paediatrics, plastic surgeons, neurosurgeons, neurologists, radiologists and physiotherapists is essential for the success of treatment strategies in such cases.

Zusammenfassung

Hintergrund: Während bisher Fälle von unilateralen geburtsbedingten Plexusparesen ausreichend publiziert und diskutiert worden sind, so sind bilaterale geburtsbedingte Plexusparesen extrem selten und bisher nicht publiziert worden.

Patienten: Wir stellen einen 8 Monate alten Jungen vor, der an einer bilateralen geburtsbedingten Plexusparese leidet. Wir führten beidseits eine Neurotisation des N. suprascapularis auf den N. accessorius sowie die Oberlin-Prozedur durch. Dabei wurden die rechte und linke Seite zweizeitig operativ versorgt.

Ergebnisse: In einer frühen Nachuntersuchung 6 Monate nach der zuletzt durchgeführten Operation und intensiver Physiotherapie, konnte der kleine Patient bereits mit Hilfe beider Arme kurze Krabbelstrecken zurücklegen.

Schlussfolgerungen: Bilaterale geburtsbeding-te Plexusparesen sind extrem seltene Verletzungsmuster. Nur im Rahmen eines interdisziplinären Ansatzes mit Pädiatern, Plastischen Chirurgen, Neurochirurgen, Neurologen, Radiologen und Physiotherapeuten ist ein Therapieansatz Erfolg versprechend.

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Correspondence

Dr. Adrian Dragu

Department of Plastic and Hand Surgery

University Hospital

University of Erlangen-Nürnberg

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Germany

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