Summary
Inhibition of peristalsis and reduction of muscle tone is desirable or necessary for
the majority of diagnostic and therapeutic endoscopic procedures on the proximal gastro-intestinal
tract. – Spasmolytics with atropine-like activity, or beta-receptor blockers, are
not free from undesirable side-effects at pharmacological doses. – Crystalline pancreatic
Glucagon-Lilly® at a dose of 0.2 mg as a single intravenous injection or as an intravenous
infusion over a period of 30 min. produced suppression of motor activity in the stomach
and duodenum which could be demonstrated both endoscopically and manometrically. –
The inhibitory effect begins quickly, within less than one minute, and persists for
about a quarter of an hour. After this the motor activity returns gradually and increasingly.
The period of motor quiescence is usually sufficient for careful endoscopic examination
or for endoscopic operative procedures. – No subjective side-effects were observed
at this low dose in any case. – Crystalline glucagon, therefore, appears to be the
most suitable agent currently available for the reduction of tone and inhibition of
peristalsis in the proximal gastrointestinal tract. – The field of use of this potent
“physiological spasmolytic” certainly extends beyond gastro-intestinal endoscopy.
Zusammenfassung
Bei den meisten diagnostischen und therapeutischen endoskopischen Eingriffen am proximalen
Magen-Darm-Trakt ist eine Peristaltikhemmung und Hypotonieinduktion wünschenswert
oder gar notwendig. – Spasmolytika mit atropinähnlicher Wirkung und β-Rezeptorenblocker
sind in pharmakologischen Dosen nicht frei von unangenehmen Nebenwirkungen. – Kristallines
Pankreas-Glucagon-Lilly führt in einer Dosierung von 0,2 mg als Einzelinjektion oder
als 30minütige i.v.-Infusion zu einer endoskopisch und elektromanometrisch nadiweisbaren
Suppression der motorischen Phänomene von Magen und Duodenum. – Der Hemmeffekt tritt
prompt in weniger als 1 Minute ein und hält ca. œ Stunde an. Danach kehren die motorischen
Phänomene nur allmählich zunehmend zurück. Der Zeitraum der Motilitätsruhe ist in
der Regel für eine sorgfältige endoskopische Untersuchung oder für therapeutische
endoskopische Eingriffe ausreichend. Subjektive Nebenwirkungen wurden in dieser niedrigen
Dosierung in keinem Fall beobachtet. – Kristallines Glucagon scheint daher das derzeit
geeignetste Mittel zur Hypotonieinduktion und Aufhebung der Peristaltik des proximalen
Magen-Darm-Trakts zu sein. – Der Anwendungsbereich dieses potenten „physiologischen
Spasmolytikums” geht sicherlich über die gastrointestinale Endoskopie hinaus.
Key-Words
Pancreatic glucagon - gastrointestinal motility - inhibition - spasmolytics - proximal
intestinoscopy electromanometry