Minim Invasive Neurosurg 1970; 13(3): 93-99
DOI: 10.1055/s-0028-1095263
© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Cysts of the septum pellucidum[*]: Review and report of one case

C. B. Wilson, J. Howieson
  • Division of Neurosurgery, Department of Surgery, and the Department of Radiology, University of Kentucky, College of Medicine, Lexington
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Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary

The term cavum septi pellucidi should be applied to inert septal cavities which may or may not communicate with the ventricular system. In contrast to a non-communicating cavum, the larger cyst of the septum pellucidum behaves as a mass and may produce neurological disturbances.

The clinical features reported most often are headaches, seizures, and unilateral sensorimotor disorders. Alterations of intraventricular pressure during pneumography may lead to perforation of the septum (recent evidence suggests that head trauma inflicted by boxing may have a similar effect). Nine cases have been treated surgically, and the operative methods are reviewed.

A case report describes a cyst of the septum pellucidum. Surgical drainage of the cyst led to improvement although full explanation of the clinical manifestations was not possible.

Zusammenfassung

Der Ausdruck cavum septi pellucidi sollte bei den symptomlosen septalen Höhlenbildungen angewendet werden, die mit dem Ventrikelsystem kommunizieren oder nicht kommunizieren können. Im Gegensatz zu einer nicht kommunizierenden Höhle wird die größere Zyste des Septum pellucidum raumfordernd und kann neurologische Erscheinungen hervorrufen.

Die klinischen Erscheinungen werden meist als Kopfschmerzanfälle und einseitige sensomotorische Erscheinungen geschildert. Änderungen des intraventrikulären Druckes während der Pneumenzephalographie können zur Perforation des Septums führen (kürzliche Beobachtungen lassen es als möglich erscheinen, daß das Schädelhirntrauma, hervorgerufen durch Boxen, einen ähnlichen Effekt haben kann). Neun Fälle wurden chirurgisch behandelt. Die operativen Methoden werden dargestellt.

Ein Fall mit einer Zyste des Septum pellucidum wird beschrieben. Chirurgische Drainage der Zyste führte zu einer Besserung, obgleich ein kompletter Rückgang der klinischen Erscheinungen nicht zu erreichen war.

Résumé

Le terme de cavité du septum pellucide devrait être réservé aux cavités septales asymptomatiques, qu'elles communiquent ou non avec le système ventriculaire. A l'opposé d'une telle cavité non communicante, un kyste plus important du septum est susceptible de déterminer des troubles neurologiques comme un processus occupant.

Les signes cliniques les plus habituels en sont la céphalée, des crises nerveuses et des troubles sensorio-moteurs unilatéraux. Une modification de la pression intraventriculaire en cours d'encéphalographie gazeuse peut entraîner une perforation du septum (une observation récente prouve qu'un traumatisme crânien dû à la boxe peut avoir le même effet). Neuf cas traités chirurgicalement font l'objet d'une révision des méthodes opératoires.

Une observation d'une kyste septal est apportée. Son draînage chirurgical détermina une amélioration sans qu'on puisse donner une explication des manifestations cliniques.

Resumen

El término cavum septi pellucidi debería aplicarse a las cavidades septales inertes que pueden comunicar o no con el sistema ventricular. Contrariamente a lo que ocurre con un cavum no comunicante, el quiste del septum pellucidum, generalmente de tamaño mayor, se comporta como un tumor y puede producir trastornos neurológicos.

Los síntomas clínicos que se han descrito son generalmente cefaleas, ataques y trastornos sensoromotores unilaterales. La modificación de la presión intraventricular durante la neumografía puede dar lugar la perforación del septum (hallazgos recientes sugieren que el traumatismo craneal producido en el boxeo puede llevar a los mismo resultados). Nueve casos se han tratado quirúrgicamente. Los métodos operatorios son revisados.

Se describe un caso con un quiste del septum pellucidum. El drenaje quirúrgico del quiste llevó a una mejoría aunque no pudo obtenerse una regresión total de los síntomas clínicos.

1 Presented at the Annual Meeting of the Neurosurgical Society of America, May 16, 1968.

1 Presented at the Annual Meeting of the Neurosurgical Society of America, May 16, 1968.

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