Abstract
Nitrazepam (Mogadan) was given intravenously to 24 children and 6 adults and electroencephalograms recorded.
Various forms of petit-mal epilepsy, petit-mal status and degenerative brain processes
with myoclonia were treated. The average dosage of Mogadan used was 3—8 mg.
The intravenous administration of Mogadan caused a total temporary disappearance of clinical attacks and hypersynchronous EEG
activity in 21 patients. Symptoms were only reduced in 7 patients, whilst they were
not influenced at all in 1 patient.
It was found that a well organized bilaterally synchronous spike-wave pattern on the
EEG generally responded rapidly to Mogadan. We shall discuss separately the 2 exceptions within our group. Mogadan had however only a very slight influence on the mainly modified hypsarhythmia in
the EEG of 6 rather older children suffering from bland petit-mal status or West's
syndrome. These children were the most seriously damaged, with diffuse encephalopathy
and histories of many years of therapy-resistant epilepsy.
The intravenous administration of Mogadan had a favourable influence on photo sensitivity and on elementary myoclonia in degenerative
brain processes.
Subsequent oral Mogadan treatment showed that the positive result achieved by intravenous administration
is also noted if Mogadan is given orally. This positive result can however disappear very quickly, often in
an unpredictable manner.
In most cases where intravenous administration of Mogadan has no beneficial effect, similarly unfavourable results can be expected from oral
administration of the drug. Comparison with the intravenous use of Diazepam (Valium) in the same indications shows that both drugs have a similar effect. Similar side
effects are noted, including a provocation of tonic attacks. The effect of Mogadan cannot be regarded as being superior to that of Valium. The effect of oral Mogadan is however better than that of Valium; in particular in the treatment of West and Lennox syndromes. Intravenous administration
of Mogadan, to be followed by long-term oral treatment, can be carried out if a rapid assessment
of the chances of success is required.
Zusammenfassung
24 Kindern und sechs Erwachsenen mit verschiedenen Epilepsieformen wurde Nitrazepam
(Mogadan) intravenös unter EEG-Kontrolle verabreicht. Es unterdrückte bei 21 Patienten
die klinische Anfallssymptomatik und die hypersynchrone Aktivität im EEG vorübergehend
völlig, verminderte sie nur gering bei sieben Patienten und beeinflußte sie überhaupt
nicht bei einem Patienten. Der Vergleich mit der intravenösen Behandlung mit Diazepam
(Valium) ergibt keine signifikanten Unterschiede bezüglich der wirksamen Dosis, der
Wirkung auf das EEG und die Anfälle, zumindest der von uns untersuchten Epilepsieformen,
und der Nebenwirkungen einschließlich der Provokation tonischer Anfälle. Die perorale
Weiterbehandlung mit Mogadan zeigte, daß ein positiver Mogadan-Effekt im intravenösen
Versuch auch eine günstige Wirkung peroral erwarten läßt, welche sich aber oft in
nicht vorhersehbarer Weise rash erschöpft. Bei negativem Effekt im intravenösen Versuch
ist in der Regel auch von einer peroralen Medikation kein Erfolg zu erwarten.
Trotzdem lohnt es sich unseres Erachtens aber, im Hauptindikationsbereich von Mogadan,
dem Propulsiv-Petit ma1 und besonders myoklonischastatischen Petit mal, einen intravenösen
Behandlungsversuch der peroralen Medikation vorauszuschicken, um sich über deren Erfolgschancen
rash zu orientieren, zumal da die intravenöse Anwendung wegen der verhältnismäßig
geringen Nebenwirkungen auch ambulant möglich ist.
Keyword
Nitrazepam Mogadan
- Petit-mal epilepsy - Status epilepticus - Epilepsy treatment