Neuropediatrics 1970; 1(3): 295-306
DOI: 10.1055/s-0028-1091820
Original article

© 1970 by Thieme Medical Publishers, Inc.

Emotionally Released Hyperthermia in Cerebral Palsy

Bengt Hagberg
  • Department of Pediatrics, University Hospital, Uppsala, Sweden
Further Information

Publication History

1969

1969

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Abstract

Fifteen children with cerebral palsy syndromcs and repeatedly occurring unexplained hyperthermia were collected through the years 1956—1969 from the cerebral palsy clinic of Uppsala. All cases could be classified clinically as severely dyskinetic with a dominating dystonic tetraplegia and residual neonatal reflexes. The cause of their brain damage syndromes was severe icterus in 7 cases and perinatal asphyxia in 5. The pre- and postnatal backgrounds were considered less important. Emotional stress situations, particularly hospitalization, were found to be the main trigger factors for release of the hyperthermia. In 8 cases profuse sweating was combined with the episodes of increased temperature. Five of 11 patients had died in the group followed up for 10 years or more, four of them in hyperpyrexia. The liability to hyperthermic reactions is considered to imply an unfavorable prognosis in cerebral palsy. Both for differential diagnosis and for adequate therapeutic measures it is of clinical importance to be aware of this liability in certain cases with cerebral palsy syndromes.

Zusammenfassung

In den Jahren von 1956 bis 1969 wurden in der Klinik fur Zerebralparetische Kinder in Uppsala 15 Kinder mit Zerebralparese beobachtet, die wiederholt unerklärte Temperaturanstiege hatten. Alle Kinder hatten klinisch schwere Dyskinesen mit einer schweren dystonischen Tetraplegie und weiterbestehenden Neugeborenenreflexen. Die Ursache der Zerebralparese war ein schwerer Ikterus in 7 Fällen, eine perinatale Asphyxie in 5 Fällen. Die prä- und postnatale Krankengeschichte schien weniger wichtig. Emotionale Stress-Situationen, insbesondere die Krankenhausaufnahme, waren offenbar die entscheidenden Auslösefaktoren für die Hyperthermie. In 8 Fällen traten zusammen mit der Hyperthermie profuse Schweißausbrüche auf. 5 von 11 Patienten starben im Verlauf eines Zeitraumes von 10 Jahren, 4 davon während einer Periode mit Hyperthermie. Die Anfälligkeit für solche Fieberschübe scheint ein ungünstiger prognostischer Faktor zu sein.

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