Abstract
The histological development of the concepts of the hereditary proximal spinal muscular
atrophies (SMA) is briefly presented. Their clinical picture is exceedingly variable
and consists of a wide spectrum of clinical conditions reaching from instances of
arthrogryposis multiplex congenita and severe congenital hypotonia over many intermediary
states to late beginning and mild weakness of the proximal muscles. The so called
WERDNIG-HOFFMANN's and KUGELBERG-WELANDER's diseases in the classical definition represent
but special variants of the proximal SMA, which do not cover the whole range of possible
cases. Attempts to delineate intermediary variants have not been satisfactory. Thus,
an acceptable clinical classification has not been achieved. It is appropriate, therefore,
for the clinician to use the comprehensive term proximal SMAs. Their genetic heterogeneity,
on the other hand, is clearly established and various hereditary transmission patterns
have been recognized e. g. autosomal recessive and autosomal dominant inheritance,
the latter with complete and incomplete penetrance. Moreover a special type of autosomal
dominant inheritance has been described for some proximal SMAs, where the phenotypic
appearance of the disease depends on the presence of an allelomorphic activator gene.
The clinical picture of these various autosomal transmission patterns is alike, suggesting
that one deals with genocopies. In rare instances of proximal SMA X-linked recessive
inheritance of the chronic and late beginning variant of SMA has been observed. Spinal
muscular atrophies other than the proximal SMAs e. g. scapuloperoneal, facioscapulo-humeral,
distal SMA as well as juvenile progressive bulbar palsy are not considered in this
survey.
Diskussion und Zusammenfassung
Die historische Entwicklung der Kenntnisse über die proximalen spinalen Muskelatrophien
wurde kurz skizziert. Ihr klinisches Bild ist mannigfaltig und besteht aus einem weiten
Spektrum klinischer Verlaufsformen, das von der durch intrauterin erfolgte Vorderhornzelldegeneration
bedingten Arthrogryposis multiplex congenita und Amyotonia congenita über zahlreiche
Zwischenformen bis zur erst im späteren Alter auftretenden Muskelschwäche reicht.
Zwischen den einzelnen Verlaufsformen bestehen fließende Übergänge, was eine nosologische
Klassifizierung proximaler spinaler Muskelatrophien unmöglich macht. Früher gemachte
Einteilungsversuche werden kritisch beleuchtet.
Eine Unterteilung der proximalen SMA ist jedoch möglich nach genetischen Prinzipien.
Autosomal rezessive, autosomal dominante und X-gebunden rezessive Vererbung kommt
vor. Bei autosomal dominanter Vererbung wird zwischen vollständiger und unvollständiger
Penetranz unterschieden; ferner kommt ein bisher nur bei SMA bekannter autosomal dominanter
Vererbungsmodus vor, wo die Krankheit nur dann klinisch manifest wird, wenn sich das
mutante Gen mit einem allelomorphen Aktivator Gen kombiniert.
Die verschiedensten klinischen Verlaufsformen können sowohl autosomal rezessiv als
auch autosomal dominant vererbt werden, wobei allerdings der letztere Erbmodus mehr
bei später beginnendem, chronischem Verlauf der SMA, der erstere besonders bei der
infantilen SMA gefunden wird. X-chromosomale Vererbung ist selten und wurde bisher
nur bei der Erwachsenen SMA beobachtet.
Keyword
Proximal spinal muscular atrophies - WERDNIG-HOFFMANN's disease - KUGELBERG-WELANDER's
disease - Genetic heterogeneity of the spinal muscular atrophies - Genocopies of SMA