Minim Invasive Neurosurg 1973; 16(4): 113-126
DOI: 10.1055/s-0028-1090504
© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Further Results of Stereotaxis in the Human Hypothalamus in Sexual Deviations: First Use of this Operation in Addiction to Drugs[*]

Nouveaux résultats de la stéréotaxie de l'hypothalamus chez l'homme atteint de déviations sexuelles. Première extension de cette opération à un cas comportant en plus une intoxication par la drogueDieter Müller1 , Fritz Roeder2 , Hans Orthner3
  • 1Department of Neuropathology, University of Göttingen
  • 2Klinik am Grünen Weg, Göttingen
  • 3Department of Neuropathology, University of Göttingen
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
18. November 2008 (online)

Summary

From 13th January 1962 till 28th November 1972 stereotactic ventromedial hypothalamotomy was performed in 22 male patients, 20 of them being sexual deviants, one suffering from neurotic “pseudo-homosexuality” and one from intractable addiction to alcohol and drugs. The group of sexual deviants contained 14 cases of pedo- or ephebophilic homosexuality and 6 cases with disturbances of heterosexual behavior (hyper-sexuality, exhibitionism, pedophilia).

In 12 patients with homosexual deviation the hypothalamotomy was restricted to the right ventromedial nucleus of Cajal. In one a small additional coagulation was placed in the posterior part of the lateral field of the tuber cinereum. In one patient of this group bilateral destruction of the nucleus of Cajal was employed. In cases of morbid heterosexuality unilateral stereotactic lesions were placed not only in the ventromedial nucleus, but were also extended into the mediobasal part of the preoptic area, in one case additionally in the posterior part of the lateral field of the tuber cinereum. In the addicted patient unilateral hypothalamotomy involved the right nucleus of Cajal and lateral field of the tuber cinereum.

With the help of electrical stimulation of the optic tract the ventromedial hypothalamus could be reached exactly. This was proved by anatomical examination of the only fatal case.

15 of the sexual deviants obtained a good result which was in most cases excellent with complete harmonization of sexual and social behaviour. A further three patients reported fair results with considerable decrease of drive pressure. Only 1 case was classified as poor though no relapse to former abnormal acts was recorded.

Potency was preserved in all patients. No deficiency or significant decrease of spermatozoa occurred in the semen. Only minimal depression of gonadotrophin and steroid hormone excretion in the urine were observed during the first 6 days after surgery, and the levels returned to normal values after this short period of time. Psycho-organic disturbances following hypothalamotomy were not detected in any of the patients.

Zusammenfassung

Unsere Gesamterfahrungen mit der stereotaktischen Hypothalamotomie (Operationen zwischen 13. 1. 1962 und 28. 11. 1972) beziehen sich auf 22 männliche Patienten. Wir gliedern in 14 Fällen von krankhafter Homosexualität, 6 Fälle von krankhafter Heterosexualität (Pädophilie, Exhibitionismus, Hypersexualität), 1 Fall von neurotischer »Pseudohomosexualität« und 1 Fall von schwerer Alkohol- und Arzneimittelsucht.

Bei 12 Homosexuellen wurde eine isolierte Ausschaltung des rechten Nucleus hypothalamicus ventromedialis (Cajal) durchgeführt. Bei einem weiteren wurde zusätzlich zu dieser Operation eine kleine Elektrokoagulation im hinteren Teil des lateralen Feldes des Tuber cinereum gesetzt. Bei einem minderbegabten homosexuellen Pädophilen wurde der Cajal'sche Kern doppelseitig ausgeschaltet. – In den Fällen mit krankhafter Heterosexualität betrafen die Läsionen einseitig nicht nur den Ventromedialkern, sondern auch den baso-medialen Anteil der Area praeoptica, in einem Fall zusätzlich den hinteren Teil des lateralen Tuber cinereum-Feldes. – Bei dem Suchtkranken betraf die einseitige Läsion den rechten Nucleus Cajal und das angrenzende laterale Tubercinereum-Feld.

Mit Hilfe der elektrischen Reizung des Tractus opticus können die einzelnen Hypothalamusgebiete exakt erreicht werden. Dies wurde durch die anatomische Untersuchung in einem tödlichen Fall bewiesen.

Bei 15 Patienten mit krankhaftem Sexualverhalten war das Ergebnis gut, ja in den meisten Fällen ausgezeichnet mit völliger Harmonisierung des sexuellen und sozialen Lebens. Bei weiteren 3 Patienten trat eine wesentliche Besserung im Sinne einer Abnahme des krankhaften Triebdrucks ein. Nur von einem Patienten wurde keine Besserung der ihn bedrückenden Triebanomalie berichtet, obwohl ein Rückfall in die früheren pederastischen Akte nicht erfolgt ist.

Die Kopulationsreflexe (Erektions- und Ejakulationsfähigkeit) blieben bei allen Patienten erhalten. Die Spermamorphologie und -chemie wurde durch die Hypothalamotomie nicht verschlechtert. Endokrinologisch zeigte sich nur in den ersten 6 Tagen nach der Operation eine geringe Abnahme der Gonadotropin- und Steroidausscheidung. Bei keinem Patienten hatte die Hypothalamotomie psychoorganische Störungen zur Folge.

Résumé

Une hypothalamotomie stéréotaxique ventromédiane a été pratiquée entre les 13 1 1962 et 28 11 1972 sur 22 hommes, dont 20 atteints de déviations sexuelles, 1 souffrant d'une »pseudohomosexualité« nevrotique, et un dernier de l'usage irréversible d'alcool et de drogues. Le groupe des déviations sexuelles comportait 14 cas de pédo- ou d'éphébosexualité, et 6 cas de troubles du comportement hétérosexuel (hypersexualité, exhibitionisme, pédophilie).

Dans 12 cas de déviations homosexuelles l'hypothalamotomie fut réservée au noyau ventromédian de Cajal. Dans un des cas une discrète coagulation supplémentaire fut placée dans la partie postérieure du champ latéral du tuber cinereum. Chez un patient de ce groupe une destruction bilatérale du noyau de Cajal fut effectuée. Dans les cas d'hétérosexualité morbide les lésions stéréotaxiques unilatérales furent placées non seulement dans le noyau ventromédian, mais elles furent étendues à la partie médiobasale de l'aire pré-optique, et dans un cas en plus à la partie postérieure du champ latéral du tuber cinereum.

L'hypothalamus latéral put être atteint avec précision grâce à la stimulation électrique de la bandelette optique, ce dont fait foi l'examen anatomique du seul cas mortel. Les résultats obtenus chez 15 déviés sexuels furent bons, même excellents dans la plupart des cas avec harmonisation complète du comportement sexuel et social. Chez 3 autres malades on obtint un résultat assez bon avec diminution considérable des incitations pathologiques. Un seul cas eut un résultat pauvre car on n'y releva pas de diminution des actes anormaux.

La puissance sexuelle était maintenue chez tous les patients. Il n'apparut ni défaillance ni diminution des spermatozoïdes dans le sperme. On ne constata qu'une discrète diminution de l'excrétion de gonadotropine et d'hormone stéroïde dans les urines durant les 6 premiers jours suivant l'intervention, après quoi leurs taux revinrent à la normale. Aucun des patients ne présenta de troubles psycho-organiques après l'intervention.

1 Presented in part at the 3rd World Congress of Psychosurgery, Cambridge, August 14-18, 1972

1 Presented in part at the 3rd World Congress of Psychosurgery, Cambridge, August 14-18, 1972

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