Zusammenfassung
Anliegen Untersuchung des Phänomens, dass offenbar viele Depressionsfälle von Hausärzten nicht
erkannt werden. Methode Auswertung von 902 Patientenkontakten auf Anteil konkordanter Diagnosen zwischen
Hausarzt und PHQ-D. Analyse der diagnostischen Beurteilung des Hausarztes. Ergebnisse Nach PHQ-D lag die Prävalenz der Major Depression bei 9 %. Die „Erkennensrate” der
Hausärzte lag bei 45 %. Die Hausärzte sahen bei 2 / 3 der im PHQ-D positiven Patienten
eine psychische Störung anderer Zuordnung. Schlussfolgerungen Hausärzte stellten eine psychiatrische Diagnose häufig nicht, obwohl sie die psychische
Belastung des Patienten zu weiten Teilen erkennen.
Abstract
Objective Up to 50 % of patients suffering from major depression are not recognised by their
general practitioners. On the other hand do general practitioners rate some of their
patients as depressive despite the fact that psychiatric diagnostic instruments do
not. In this study we wanted to not only analyse the number and proportion of concordant
diagnoses between GP and an established psychiatric diagnostic instrument (PHQ-9),
but also to analyse the modalities of non-concordant diagnostic classifications. Methods 34 participating GPs asked all their patients visiting them at one ordinary work-day
to fill in a questionnaire that included the German version of PHQ-9. Independently
GPs documented their diagnostic judgement. If they saw a mental affection, they were
asked to choose between eight different affections, with depression being just one
of them. Results 1 277 patients filled in the questionnaires; from these 902 questionnaires could
be analysed, because a pair of GP and patient could be identified. The prevalence
of major-depression in the study-population was 9 %. GPs and PHQ-9 diagnose were concordant
in 45 %. However, GPs rated two thirds of patients that were classified as depressed
by the PHQ-9 as psychologically affected. In these patients they also devoted more
than half of the consultation time to mental problems. Conclusions GPs do often not diagnose patients as depressive even though they clearly realise
their mental affection. Simple explanations like lack of time or conscious or unconscious
avoidance to make a psychiatric diagnose cannot explain this phenomenon.
Schlüsselwörter
Depression - Diagnose - Prävalenz - Diagnosekriterien - hausärztliche Versorgung
Key words
depression - diagnosis - prevalence - diagnostic criteria - primary care
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1 Zur Vereinfachung der Darstellung wird lediglich die männliche Form genannt.
2 Dieses Instrument ist eines der am häufigsten angewendeten Fragebögen zum Screening
und oft auch zur Diagnose depressiver Störungen. Es besitzt auch im Vergleich mit
anderen Verfahren gute diagnostische Eigenschaften [18 ]. Es ist als Selbstbeurteilungsinstrument konstruiert und basiert auf den diagnostischen
Kriterien des DSM-IV. Für die Major Depression werden bei kategorialer Auswertung
eine Sensitivität von 83% und eine Spezifität von 90% angegeben [19 ].
Univ.-Prof. Dr. med. Heinz-Harald Abholz
Abt. für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf
Moorenstraße 5
40225 Düsseldorf
eMail: Abholz@med.uni-duesseldorf.de