B&G Bewegungstherapie und Gesundheitssport 2019; 35(04): 202-209
DOI: 10.1055/a-9056-1133
Praxis
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sport- und Bewegungsempfehlung nach Brustrekonstruktion: Erste Ergebnisse einer Online-Befragung und Erfahrungen aus der Praxis

Sports and movement recommendation after cosmetic breast surgery: First results of an online survey and practical experiences
Stephanie Otto
1   Sektion Sport- und Rehabilitationsmedizin, Universitätsklinikum Ulm, Deutschland
,
Nikolaus de Gregorio
2   Universiätsfrauenklinik, Universität Ulm, Deutschland
,
Sophia Volz
2   Universiätsfrauenklinik, Universität Ulm, Deutschland
,
Wolfgang Janni
2   Universiätsfrauenklinik, Universität Ulm, Deutschland
,
Amelie de Gregorio
2   Universiätsfrauenklinik, Universität Ulm, Deutschland
,
Jürgen Michael Steinacker
1   Sektion Sport- und Rehabilitationsmedizin, Universitätsklinikum Ulm, Deutschland
,
Florian Ebner
3   Helios Amper Klinikum, Dachau, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 August 2019 (online)

Zusammenfassung

Die plastisch-kosmetische Brustrekonstruktion wird aus unterschiedlichsten Indikationen durchgeführt. Patientinnen mit einem entsprechenden Eingriff sind körper-bewusst und nehmen an verschiedensten körperlichen Aktivitäten bzw. Sport teil. Da die postoperativen Empfehlungen nur auf niedrigem Evidenzniveau bei Brustrekonstruktion existieren, wurde mittels einer online Befragung ein erster Überblick über die Empfehlungen erhoben. Demzufolge kann die Wiederaufnahme von Sport unterstützt werden, es sollte jedoch auf mögliche Risiken hingewiesen werden. Grundsätzlich ist nach derzeitigem Kenntnisstand nicht von Sport und körperlicher Aktivität nach einem Brustwiederaufbau abzuraten.

Summary

Cosmetic breast surgery is done due to various reasons. Patients with such a surgery have body awareness and participate in different physical activities and sports. Post-surgical recommendations exist mostly on a very low evidence level for breast reconstruction. Therefore online survey was performed to gather a rough overview of sports recommendations. Thus, the resumption of sports can be supported, but possible risks need to be pointed out to the patient. According to the current state of knowledge, sports and physical activity after breast reconstruction should not be discouraged.

 
  • Literatur

  • 1 Holmes MD, Chen WY, Feskanich D, Kroenke CH, Colditz GA. Physical Activity and Survival After Breast Cancer Diagnosis. JAMA 2005; 293: 2479-2486
  • 2 Pudkasam S, Tangalakis K, Chinlumprasert N, Apostolopoulos V, Stojanovska L. Breast cancer and exercise: The role of adiposity and immune markers. Maturitas 2017; 0 – 1 Im Internet: http://dx.doi.org/10.1016/j.maturitas.2017.04.022
  • 3 Mustian KM, Alfano CM, Heckler C, Kleckner AS, Kleckner IR, Leach CR, Mohr D, Palesh OG, Peppone LJ, Piper BF, Scarpato J, Smith T, Sprod LK, Miller SM. Com-parison of Pharmaceutical, Psychological, and Exercise Treatments for Cancer-Related Fatigue A Meta-analysis. JAMA Oncol 2017; 3: 961-968
  • 4 Lipsett A, Barrett S, Haruna F, Mustian K, O’Donovan A. The impact of exercise during adjuvant radiotherapy for breast cancer on fatigue and quality of life: A sys-tematic review and meta-analysis. Breast 2017; 32: 144-155
  • 5 McNeely ML, Courneya KS. Exercise and Cancer-Related Fatigue Syndrome. In Exercise and Cancer Survivorship. Springer; New York, NY: 2010: 17-36
  • 6 Schmitz KH, Courneya KS, Matthews C, Demark-Wahnefried W, Galvão DA, Pinto BM, Irwin ML, Wolin KY, Segal RJ, Lucia A, Schneider CM, Von Gruenigen VE, Schwartz AL. American college of sports medicine roundtable on exercise guide-lines for cancer survivors. Med Sci Sports Exerc 2010; 42: 1409-1426
  • 7 Schwartz AL, de Heer HD, Bea JW. Initiating Exercise Interventions to Promote Wellness in Cancer Patients and Survivors. Oncology (Williston Park) 2017; 31: 711-717
  • 8 Gefen A, Dilmoney B. Mechanics of the normal woman’s breast. Technol Health Care 2007; 15: 259-271
  • 9 McKenzie D, Jespersen D. Abreast in a Boat – a race against breast cancer. CMAJ: Canadian Medical Association Journal 1998; 159 (04) , 376
  • 10 Cronin TD. Subcutaneous mastectomy and gel implants. AORN J 1969; 10: 81-85
  • 11 Gardani M, Bertozzi N, Grieco MP, Pesce M, Simonacci F, Santi P, Raposio E. Breast reconstruction with anatomical implants: A review of indications and techni-ques based on current literature. Ann Med Surg 2017; 21: 96-104
  • 12 Macadam SA, Lennox PA. Acellular dermal matrices: Use in reconstructive and aesthetic breast surgery. Can J Plast Surg 2012; 20: 75-89
  • 13 Sbitany H, Serletti JM. Acellular dermis-assisted prosthetic breast reconstruction: a systematic and critical review of efficacy and associated morbidity. Plast Reconstr Surg 2011; 128: 1162-1169
  • 14 Basu CB, Leong M, Hicks MJ. Acellular Cadaveric Dermis Decreases the Inflamma-tory Response in Capsule Formation in Reconstructive Breast Surgery. Plast Reconstr Surg 2010; 126: 1842-1847
  • 15 Garusi C, Manconi A, Lanni G, Lomeo G, Loschi P, Simoncini MC, Santoro L, Riet-jens M, Petit JY. Shoulder function after breast reconstruction with the latissimus dorsi flap: A prospective cohort study - Combining DASH score and objective eva-luation. Breast 2016; 27: 78-86
  • 16 Lutringer J, Flipo B, Carles M, Gal J, Chignon-Sicard B. [Functional impairment and its impact on sporting activities after latissimus dorsi flap breast reconstruction]. Ann Chir Plast Esthet 2012; 57: 567-574
  • 17 Serletti JM, Fosnot J, Nelson JA, Disa JJ, Bucky LP. Breast Reconstruction after Breast Cancer. Plast Reconstr Surg 2011; 127: 124e-135e
  • 18 Lallement M, Missana MC, Bourgeon Y, Abbes M. [Closure of the abdominal wall after removal of a mucocutaneous flap from the transverse rectus abdominis for breast reconstruction. Apropos of 48 cases. Review of the literature]. Ann Chir Plast Esthet 1994; 39: 733-741