Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2716-8001
Belastung des Hüftgelenks nach Hüftgelenksersatz bei sportlichen Aktivitäten: Geht da noch mehr? Subjektive und Objektive Aspekte
Hip Joint Loading during Sports Activities after Hip Replacement: Is There Still Room for More? Subjective and Objective AspectsAuthors
Zusammenfassung
Der Ersatz des Hüftgelenks mit einer Hüft-Totalendoprothese ist eine häufig durchgeführte, äußerst erfolgreiche Therapieoption, die auch immer jüngeren Patienten angeboten wird. Durch deren höhere Lebenserwartung sind die Standzeiterwartungen der Endoprothese ebenfalls erhöht. Physische Belastungen und sportliche Aktivitäten wirken sich positiv auf das Lockerungsrisiko aus. Es gibt keine wissenschaftliche Evidenz, dass sich das Ausüben einer gewissen Sportart nachteilig auf die Lebensdauer einer Hüftendoprothese auswirkt, trotzdem divergieren die Empfehlungen an die Patienten in Abhängigkeit des Operateurs stark, und von einigen Sportarten wird immer noch generell abgeraten. Der Beitrag gibt eine Übersicht über die neueren (und älteren) Studien zu der Frage „Was ist mit meiner künstlichen Hüfte sportlich noch erlaubt?“ und versucht zu verdeutlichen, dass hohe Gelenkkräfte nicht in Relation zu einer hohen Gefährdung stehen, da die Anatomie von Muskeln und Knochen sowie die Muskelfunktion dahingehend optimiert sind, auch höhere Belastungen des Bewegunsapparates zu ermöglichen. Eine hohe Kraft bedeutet nur dann eine Gefahr, wenn diese nicht in der physiologisch vorgesehenen Richtung auftritt oder wenn das Implantat nicht gut im Knochen verankert ist. Der Grundsatz, dass nur Sportarten ausgeübt werden sollen, die koordinativ beherrscht werden, ist somit sicher richtig. Insgesamt sollten Patienten ermutigt werden, an Aktivitäten teilzunehmen, bei denen sie sich wohlfühlen und sich ihrer eigenen Grenzen und Risiken bewusst sind. Der Oberflächenersatz des Hüftgelenks stellt für ein eng selektiertes Patientenkollektiv eine Option dar, die die Rückkehr zum Spitzensport ermöglichen kann. Die Indikationsstellung erfordert jedoch eine sorgfältige Abwägung der lokalen und systemischen Risiken der Metall-auf-Metall-Gleitpaarungen sowie des Alters und des sportlichen Anspruchs des Patienten. Inwieweit neue Entwicklungen ohne eine Metall-Metall-Gelenkartikulation eine erweiterte Indikation erlauben, muss sorgfältig untersucht werden. Es bedarf klarer Empfehlungen für den Patienten durch den Operateur über die Zeitschiene und das Verhalten nach dem Ersatz des Hüftgelenks durch eine H-TEP oder einen Hüftoberflächenersatz, um das Vertrauen des Patienten in sein Kunstgelenk zu unterstützen. Verbote einzelner Sportarten sind wissenschaftlich nicht begründbar. Der Hinweis, dass gefährliche Sportarten oder die Ausübung von Sportarten, die nicht beherrscht werden, nach H-TEP nicht weniger gefährlich sind, sollte aber unbedingt gegeben werden.
Abstract
Hip joint replacement with total hip arthroplasty is a frequently performed and highly successful treatment option that is increasingly being offered to younger patients. Due to their longer life expectancy, the longevity expectations for the endoprosthesis have also increased. Physical activity and sports have a positive effect on the risk of loosening. There is no scientific evidence that participation in any specific sport adversely affects the longevity of a hip endoprosthesis. Nevertheless, recommendations to patients vary widely from surgeon to surgeon, and some types of sport are still generally discouraged. This article provides an overview of both recent and older studies addressing the question “What sports are still permissible with an artificial hip?” It attempts to clarify that high joint forces are not necessarily associated with high risk of damage, as the anatomy of muscles and bones, together with muscle function, is optimised to accomodate higher loads. High forces pose a risk only if they are applied in directions not physiologically intended or if the implant is poorly anchored in the bone. The principle that only sports which can be performed with sufficient coordination should be undertaken is therefore certainly correct. Overall, patients should be encouraged to engage in activities in which they feel comfortable and are aware of their own limitations and risks. Hip resurfacing represents an option for a carefully selected patient population, potentially allowing for a return to elite sports. However, the indication requires careful consideration of the local and systemic risks associated with metal-on-metal articulations, as well as the patient's age and athletic aspirations. The extent to which new developments without a metal-on-metal articulation may allow for an expanded indication must be carefully evaluated. Clear guidance from the surgeon to the patient regarding the timeline and postoperative activity following hip replacement with an H-TEP or hip resurfacing is necessary to support patient confidence.
Publication History
Received: 17 April 2025
Accepted: 28 September 2025
Article published online:
10 November 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Learmonth ID, Young C, Rorabeck C. The operation of the century: total hip replacement. . www.thelancet.com 2007; 370
- 2 Ollivier M, Frey S, Parratte S. et al. Does impact sport activity influence total hip arthroplasty durability? In: Clinical Orthopaedics and Related Research. In: . Springer New York LLC; 2012: 3060-3066
- 3 Reimers CD, Knapp G, Reimers AK. Does Physical Activity Increase Life Expectancy? A Review of the Literature. J Aging Res 2012; 2012: 1-9
- 4 Jasty M, Bragdon C, Burke D. et al. In Vivo Skeletal Responses to Porous-Surfaced Implants Subjected to Small Induced Motions*. J Bone Joint Surg Am 1997; 79: 707-714
- 5 Dubs L, Gschwend N, Munzinger U. Sport After Total Hip Arthroplasty. Arch Orthop Trauma Surg 1983; 101: 161-169
- 6 Widhalm R, Höfer G, Krugluger J. et al. Ist die Gefahr der Sportverletzung oder die Gefahr der Inaktivitätsosteoporose beim Hüftprothesenträger größer? Folgerungen auf die Dauerhaftigkeit von Prothesenverankerungen. Z Orthop Ihre Grenzgeb 2008; 128: 139-143
- 7 Phillips TW, Nguyen LT, Munro SD. Loosening of cementless femoral stems: A biomechanical analysis of immediate fixation with loading vertical, femur horizontal. J Biomech 1991; 24: 37-48
- 8 Bender A, Damm P, Hommel H. et al. Overstretching Expectations May Endanger the Success of the “Millennium Surgery”. Front Bioeng Biotechnol 2022; 10
- 9 Schmidutz F, Grote S, Pietschmann M. et al. Sports activity after short-stem hip arthroplasty. American Journal of Sports Medicine 2012; 40: 425-432
- 10 Naal F-D, Maffiuletti NA, Munzinger U. et al. Sports after Hip Resurfacing Arthroplasty. Am J Sports Med 2007; 35: 705-711
- 11 Nicholls MA, Selby JB, Hartford JM. Athletic Activity After Total Joint Replacement. Orthopedics 2002; 25: 1283-1287
- 12 Klein GR, Levine BR, Hozack WJ. et al. Return to Athletic Activity after Total Hip Arthroplasty. J Arthroplasty 2007; 22: 171-175
- 13 Jungwirth-Weinberger A, Schmidt-Braekling T, Rueckl K. et al. Anterior hip replacement: lower dislocation rates despite less restrictions?. Arch Orthop Trauma Surg 2021; 142: 2413-2417
- 14 Singh S, Bhalodiya H. Head size and dislocation rate in primary total hip arthroplasty. Indian J Orthop 2013; 47: 443
- 15 Grimberg A, Kirschner S, Lützner J. et al. EPRD Jahresbericht 2024. Berlin; 2024.
- 16 Boddice T, Harrison P, Anthony C. et al. Periprosthetic Fractures around Total Hip Replacement – Is There a Rush to Fix?. J Clin Med 2023; 12
- 17 McGrory BJ. Periprosthetic fracture of the femur after total hip arthroplasty occurring in winter activities: report of two cases. J Surg Orthop Adv 2004; 13: 119-123
- 18 Ensrud KE, Patel S, Langsetmo L. et al. Circumstances of clinical fracture events with advancing age in older men. JBMR Plus 2025; 9
- 19 Ambrose AF, Paul G, Hausdorff JM. Risk factors for falls among older adults: A review of the literature. Maturitas 2013; 75: 51-61
- 20 Thaler M, Khosravi I, Putzer D. et al. Return to Sports After Total Hip Arthroplasty: A Survey Among Members of the European Hip Society. Journal of Arthroplasty 2021; 36: 1645-1654
- 21 Cassel M, Brecht P, Günther K-P. et al. Endoprothesen und Sport. Dtsch Z Sportmed 2017; 2017: 38-42
- 22 Morlock M, Perka C, Melsheimer O. et al. Influence of the type of stem and its fixation on revision and immediate postoperative mortality in elective total hip arthroplasty. Bone Joint J 2024;
- 23 Perka C. Totalendoprothese: Mehr Mut zum High-Impact-Sport. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin – ONLINE 2021.
- 24 Vu-Han T, Hardt S, Ascherl R. et al. Recommendations for return to sports after total hip arthroplasty are becoming less restrictive as implants improve. Arch Orthop Trauma Surg 2021; 141: 497-507
- 25 Bergmann G, Kölbel R, Siraky J. et al. DIE DIREKTE MESSUNG TIERISCHER UND MENSCHLICHER GELENKKRÄFTE. Biomedizinische Technik/Biomedical Engineering 1979; 24: 321-322
- 26 Damm P, Graichen F, Rohlmann A. et al. Total hip joint prosthesis for in vivo measurement of forces and moments. Med Eng Phys 2010; 32: 95-100
- 27 Bergmann G, Graichen F, Rohlmann A. Hip joint contact forces during stumbling. Langenbecks Arch Surg 2004; 389: 53-59
- 28 Oliver WM, Molyneux SG, White TO. et al. Return to work and sport after a humeral shaft fracture. Bone&Joint Open 2022;
- 29 Damm P, Zonneveld J, Brackertz S. et al. Gluteal muscle damage leads to higher in vivo hip joint loads 3 months after total hip arthroplasty. Plos 1 2018;
- 30 Telang S, Hoveidaei AH, Mayfield CK. et al. Are Activity Restrictions Necessary After Total Hip Arthroplasty: A Systematic Review. Arthroplast Today 2024; 30
- 31 Kohli N, Stoddart JC, van Arkel RJ. The limit of tolerable micromotion for implant osseointegration: a systematic review. Sci Rep 2021; 11
- 32 Shimmin AJ, Baré J V. Comparison of Functional Results of Hip Resurfacing and Total Hip Replacement: A Review of the Literature. Orthopedic Clinics of North America 2011; 42: 143-151
- 33 Morse KW, Premkumar A, Zhu A. et al. Return to Sport After Hip Resurfacing Arthroplasty. Orthop J Sports Med 2021; 9
- 34 Rueckl K, Liebich A, Bechler U. et al. Return to sports after hip resurfacing versus total hip arthroplasty: a mid-term case control study. Arch Orthop Trauma Surg 2020; 140: 957-962
