RSS-Feed abonnieren

DOI: 10.1055/a-2627-8336
Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) is helpful for the characterisation of solitary fibrous tumors of the pleura
Kontrastmittelverstärkter Ultraschall (CEUS) ist hilfreich bei der Charakterisierung solitärer fibröser Tumoren der Pleura
Purpose: To describe the perfusion patterns of solitary fibrous tumors of the pleura (SFTP) using contrast-enhanced ultrasound (CEUS). Materials and Methods: Between November 2012 and 2024, six patients with histologically confirmed SFTP underwent B-mode ultrasound (B-US) and CEUS. Parameters from the arterial phase, including flow-in pattern, extent of enhancement (EE; marked or reduced/absent), and homogeneity of enhancement (HE; homogeneous or inhomogeneous) were retrospectively analyzed. Results: All six lesions displayed a flow-in perfusion pattern that originated from a peripheral point. Five lesions (83.3%) exhibited arterial hyperenhancement and one (16.7%) showed hypoenhancement. HE was inhomogeneous in five lesions (83.3%) and homogeneous in one (16.7%). Conclusion: On CEUS, all cases showed an arterial flow-in perfusion that originated from a peripheral point in an SFT, which could be a diagnostic clue for the non-invasive diagnosis of SFTPs. Given the risk of tumor seeding, a direct surgical resection may be preferable to biopsy in these cases. Ziel: Beschreibung der Perfusionsmuster solitärer fibröser Tumoren der Pleura (SFTP) mittels kontrastverstärkter Ultraschalluntersuchung (CEUS). Materialien und Methoden: Zwischen November 2012 und 2024 wurden sechs Patienten mit histologisch bestätigtem SFTP einer B-Modus-Ultraschalluntersuchung (B-US) und einer CEUS unterzogen. Retrospektiv wurden Parameter der arteriellen Phase, einschließlich Flow-in-Muster, Ausmaß des Enhancements (EE; ausgeprägt oder reduziert/abwesend) und Homogenität des Enhancements (HE; homogen oder inhomogen), analysiert. Ergebnisse: Alle sechs Läsionen zeigten ein Flow-in-Perfusionsmuster, das von einem peripheren Punkt ausging. Fünf Läsionen (83,3 %) wiesen ein arterielles Hyperenhancement auf, eine Läsion (16,7 %) zeigte ein Hypoenhancement. Das HE war in fünf Läsionen (83,3 %) inhomogen und in einer (16,7 %) homogen. Schlussfolgerung: Bei der CEUS zeigte sich in allen Fällen ein arterielles Flow-in-Perfusionsmuster, das von einem peripheren Punkt ausging, was ein diagnostischer Hinweis auf die nichtinvasive Diagnostik von SFTPs sein könnte. Aufgrund des Risikos einer Tumorseeding ist in diesen Fällen eine direkte chirurgische Resektion der Biopsie vorzuziehen.
Publikationsverlauf
Eingereicht: 21. März 2025
Angenommen nach Revision: 03. Juni 2025
Accepted Manuscript online:
04. Juni 2025
© . The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution License, permitting unrestricted use, distribution, and reproduction so long as the original work is properly cited. (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany