Open Access
CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd 2025; 85(07): 736-745
DOI: 10.1055/a-2622-0684
GebFra Science
Original Article

Update Gynecologic Malignancies 2025 – Expert Opinion on Systemic Therapy for Early and Advanced Gynecological Cancers

Update gynäkologische Tumoren 2025 – Expertenmeinung zur systemischen Therapie für die Behandlung von frühen und fortgeschrittenen gynäkologischen Tumoren
Julius Emons
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
,
Julia Gocke
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
,
Carla Schulmeyer
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
,
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
,
Annika Krückel
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
,
Niklas Amann
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
,
Matthias W. Beckmann
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
,
Manuel Hörner
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
,
Patrik Pöschke
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN207200)
2   Comprehensive Cancer Center Erlangen, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN560829)
3   Comprehensive Cancer Center Alliance WERA (CCC WERA), Erlangen, Germany
4   Bavarian Cancer Research Center, Erlangen, Germany (Ringgold ID: RIN653574)
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Abstract

There have been major changes in the understanding of gynecologic malignancies in recent years, leading to new therapy options and subsequently to greater responsibilities for every professional treating those patients. The most significant therapeutic advances were achieved with checkpoint inhibitors (CPI), especially for endometrial and cervical cancer. In ovarian cancer the dominant and most important new substances are poly (ADP-ribose) polymerase inhibitors (PARPi). This review aims to summarize the latest studies and developments in the therapeutic landscape of endometrial, ovarian, and cervical cancer. The treatment of advanced endometrial cancer has changed significantly with the introduction of CPI such as dostarlimab (RUBY trial), durvalumab (DUO-E trial) and pembrolizumab (Keynote-868 trial). For ovarian cancer PARPi have shown substantial PFS benefits in key approval trials, including PRIMA for niraparib, PAOLA for olaparib, and ATHENA-MONO for rucaparib. These findings have established PARPi as the standard of care in maintenance therapy. Overall survival (OS) data for PRIMA and PAOLA are now available and are analyzed and placed into context in this article. Furthermore, mirvetuximab soravtansine is the first antibody-drug conjugate (ADC) approved in Germany for platinum-resistant ovarian cancer for patients with folate receptor alpha expression. The Keynote-A18 and BEATcc trials have opened new options for the utilization of immuno-oncology in cervical cancer treatment. Along with new therapeutic options, new biomarkers have also become part of daily clinical practice as predictive and prognostic factors as well as forming the basis for targeted personalized medicine.
The use of CPI is revolutionizing the treatment of all gynecologic cancers and offers significant benefits for progression-free survival (PFS) and OS in most therapy regimens. With the increased use of ADCs, this is not the end of these developments. Therapy algorithms from a certified German oncology center are developed and presented in this article.

Zusammenfassung

In den letzten Jahren gab es wichtige Änderungen im Verständnis von gynäkologischen Tumoren, die in neue Therapieoptionen mündeten und eine größere Verantwortung für alle in der Behandlung dieser Patientinnen involvierten medizinischen Fachkräfte bedeuten. Zu den wichtigsten therapeutischen Fortschritten, besonders für die Behandlung von Endometrium- und Gebärmutterhalskrebs, gehören die sog. Checkpoint-Inhibitoren (CPI). Die wichtigsten neuen Substanzen, die zur Behandlung des Ovarialkarzinoms eingesetzt werden, sind Poly(ADP-ribose)-Polymerasen-Inhibitoren (PARPi). Ziel dieses Übersichtsartikels ist, eine Zusammenfassung der neuesten Studien und Entwicklungen in der therapeutischen Landschaft der Endometrium-, Ovarial- und Zervixkarzinome zu geben. Die Behandlung des fortgeschrittenen Endometriumkarzinoms hat sich durch die Einführung von CPI wie Dostarlimab (RUBY-Studie), Durvalumab (DUO-E-Studie) und Pembrolizumab (Keynote-868-Studie) substanziell verändert. Beim Ovarialkarzinom haben wichtige Zulassungsstudien, darunter PRIMA für Niraparib, PAOLA für Olaparib und ATHENA-MONO für Rucaparib, gezeigt, dass PARPi mit wesentlichen Progressionsfreien-Überlebens-(PFÜ-)Vorteilen behaftet sind. Diese Ergebnisse haben PARPi als neuen Therapiestandard bei der Erhaltungstherapie etabliert. Die Gesamtüberlebens-(GÜ-)Daten der PRIMA- und PAOLA-Studien sind jetzt vorliegend und werden hier analysiert und kontextualisiert. Darüber hinaus wurde Mirvetuximab-Soravtansin als erstes Antikörper-Wirkstoff-Konjugat (AWK) für die Behandlung von Patientinnen mit platinresistenten Ovarialkarzinomen, die den Folatrezeptor alpha exprimieren, in Deutschland zugelassen. Die Keynote-A18- und BEATcc-Studien haben neue Möglichkeiten für den Einsatz von Immunonkologie bei der Behandlung von Zervixkarzinomen eröffnet. Zusammen mit diesen neuen therapeutischen Optionen gibt es nun auch neue Biomarker, die als prädiktive und prognostische Faktoren in die klinische Praxis eingegangen sind und nun die Basis einer gezielten individualisierten Medizin bilden.
Der Einsatz von CPI hat die Therapie aller gynäkologischen Karzinome revolutioniert. In den meisten Therapieregimes weisen CPI erhebliche Vorteile beim PFÜ und GÜ auf. Mit der allmählichen Einführung von AWKs ist das Ende dieser Entwicklung noch nicht erreicht. Behandlungsalgorithmen aus einem zertifizierten deutschen Krebszentrum werden entwickelt und in diesem Artikel vorgestellt.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 24. März 2025

Angenommen nach Revision: 24. Mai 2025

Artikel online veröffentlicht:
30. Juni 2025

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