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DOI: 10.1055/a-2622-0684
Update Gynecologic Malignancies 2025 – Expert Opinion on Systemic Therapy for Early and Advanced Gynecological Cancers
Update gynäkologische Tumoren 2025 – Expertenmeinung zur systemischen Therapie für die Behandlung von frühen und fortgeschrittenen gynäkologischen Tumoren
Abstract
There have been major changes in the understanding of gynecologic malignancies in
recent years, leading to new therapy options and subsequently to greater responsibilities
for every professional treating those patients. The most significant therapeutic advances
were achieved with checkpoint inhibitors (CPI), especially for endometrial and cervical
cancer. In ovarian cancer the dominant and most important new substances are poly
(ADP-ribose) polymerase inhibitors (PARPi). This review aims to summarize the latest
studies and developments in the therapeutic landscape of endometrial, ovarian, and
cervical cancer. The treatment of advanced endometrial cancer has changed significantly
with the introduction of CPI such as dostarlimab (RUBY trial), durvalumab (DUO-E trial)
and pembrolizumab (Keynote-868 trial). For ovarian cancer PARPi have shown substantial
PFS benefits in key approval trials, including PRIMA for niraparib, PAOLA for olaparib,
and ATHENA-MONO for rucaparib. These findings have established PARPi as the standard
of care in maintenance therapy. Overall survival (OS) data for PRIMA and PAOLA are
now available and are analyzed and placed into context in this article. Furthermore,
mirvetuximab soravtansine is the first antibody-drug conjugate (ADC) approved in Germany
for platinum-resistant ovarian cancer for patients with folate receptor alpha expression.
The Keynote-A18 and BEATcc trials have opened new options for the utilization of immuno-oncology
in cervical cancer treatment. Along with new therapeutic options, new biomarkers have
also become part of daily clinical practice as predictive and prognostic factors as
well as forming the basis for targeted personalized medicine.
The use of CPI is revolutionizing the treatment of all gynecologic cancers and offers
significant benefits for progression-free survival (PFS) and OS in most therapy regimens.
With the increased use of ADCs, this is not the end of these developments. Therapy
algorithms from a certified German oncology center are developed and presented in
this article.
Zusammenfassung
In den letzten Jahren gab es wichtige Änderungen im Verständnis von gynäkologischen
Tumoren, die in neue Therapieoptionen mündeten und eine größere Verantwortung für
alle in der Behandlung dieser Patientinnen involvierten medizinischen Fachkräfte bedeuten.
Zu den wichtigsten therapeutischen Fortschritten, besonders für die Behandlung von
Endometrium- und Gebärmutterhalskrebs, gehören die sog. Checkpoint-Inhibitoren (CPI).
Die wichtigsten neuen Substanzen, die zur Behandlung des Ovarialkarzinoms eingesetzt
werden, sind Poly(ADP-ribose)-Polymerasen-Inhibitoren (PARPi). Ziel dieses Übersichtsartikels
ist, eine Zusammenfassung der neuesten Studien und Entwicklungen in der therapeutischen
Landschaft der Endometrium-, Ovarial- und Zervixkarzinome zu geben. Die Behandlung
des fortgeschrittenen Endometriumkarzinoms hat sich durch die Einführung von CPI wie
Dostarlimab (RUBY-Studie), Durvalumab (DUO-E-Studie) und Pembrolizumab (Keynote-868-Studie)
substanziell verändert. Beim Ovarialkarzinom haben wichtige Zulassungsstudien, darunter
PRIMA für Niraparib, PAOLA für Olaparib und ATHENA-MONO für Rucaparib, gezeigt, dass
PARPi mit wesentlichen Progressionsfreien-Überlebens-(PFÜ-)Vorteilen behaftet sind.
Diese Ergebnisse haben PARPi als neuen Therapiestandard bei der Erhaltungstherapie
etabliert. Die Gesamtüberlebens-(GÜ-)Daten der PRIMA- und PAOLA-Studien sind jetzt
vorliegend und werden hier analysiert und kontextualisiert. Darüber hinaus wurde Mirvetuximab-Soravtansin
als erstes Antikörper-Wirkstoff-Konjugat (AWK) für die Behandlung von Patientinnen
mit platinresistenten Ovarialkarzinomen, die den Folatrezeptor alpha exprimieren,
in Deutschland zugelassen. Die Keynote-A18- und BEATcc-Studien haben neue Möglichkeiten
für den Einsatz von Immunonkologie bei der Behandlung von Zervixkarzinomen eröffnet.
Zusammen mit diesen neuen therapeutischen Optionen gibt es nun auch neue Biomarker,
die als prädiktive und prognostische Faktoren in die klinische Praxis eingegangen
sind und nun die Basis einer gezielten individualisierten Medizin bilden.
Der Einsatz von CPI hat die Therapie aller gynäkologischen Karzinome revolutioniert.
In den meisten Therapieregimes weisen CPI erhebliche Vorteile beim PFÜ und GÜ auf.
Mit der allmählichen Einführung von AWKs ist das Ende dieser Entwicklung noch nicht
erreicht. Behandlungsalgorithmen aus einem zertifizierten deutschen Krebszentrum werden
entwickelt und in diesem Artikel vorgestellt.
Keywords
gynecologic malignancies - endometrial cancer - ovarian cancer - cervical cancer - immune oncologySchlüsselwörter
gynäkologische Tumoren - Endometriumkarzinom - Ovarialkarzinom - Zervixkarzinom - ImmunonkologiePublikationsverlauf
Eingereicht: 24. März 2025
Angenommen nach Revision: 24. Mai 2025
Artikel online veröffentlicht:
30. Juni 2025
© 2025. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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