Z Sex Forsch 2025; 38(02): 82-93
DOI: 10.1055/a-2595-6797
Originalarbeit

Die Perspektiven der Eltern von Jugendlichen mit Geschlechtsdysphorie: Mögliche Belastungen, Sorgen und Unterstützungswünsche in der Behandlung

The Perspectives of Parents of Adolescents with Gender Dysphoria: Possible Burdens, Concerns, and Wishes for Support during Treatment

Authors

  • Antonia Schulte-Markwort

    1   Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, -psychotherapie und -psychosomatik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • Lena Herrmann

    1   Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, -psychotherapie und -psychosomatik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • Saskia Fahrenkrug

    1   Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, -psychotherapie und -psychosomatik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • Claus Barkmann

    1   Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, -psychotherapie und -psychosomatik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • Aglaja Stirn

    2   Institut für Allgemeinmedizin, Christian-Albrechts-Universität Kiel
  • Inga Becker-Hebly

    1   Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, -psychotherapie und -psychosomatik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Preview

Zusammenfassung

Einleitung Der Bedarf an einem spezialisierten Beratungs- und Behandlungsangebot für Menschen mit Geschlechtsdysphorie nimmt in den letzten Jahren stetig zu. Kinder und Jugendliche mit Geschlechtsdysphorie suchen, oft gemeinsam mit ihren Eltern, vermehrt professionelle Hilfe. Die Eltern, deren Einstellungen und Haltungen für die kindliche Entwicklung meist eine zentrale Rolle spielen, sind gefordert, sich auf die Bedürfnisse und Wünsche ihrer Kinder mit Geschlechtsdysphorie einzustellen. Während das Wissen um die Bedeutung der Einbeziehung von Eltern auch in therapeutische Prozesse inzwischen weit verbreitet ist, fehlen in Bezug auf die Begleitung und Behandlung von Kindern und Jugendlichen mit Geschlechtsdysphorie Erfahrungen und Daten zu den elterlichen Perspektiven.

Forschungsziele Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, die Perspektiven der Eltern von klinisch vorstelligen Jugendlichen mit Geschlechtsdysphorie, ihre möglichen Belastungen, Sorgen und Unterstützungswünsche in der Behandlung zu untersuchen.

Methoden Die Daten wurden in einer Stichprobe von Eltern von 295 Jugendlichen mit Geschlechtsdysphorie erhoben, die sich zwischen September 2013 und Dezember 2019 in der Spezialsprechstunde für Geschlechtsidentität, sexuelle Identität, Geschlechtsdysphorie und Transgender im Kindes- und Jugendalter am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (Hamburg GIS) vorstellten. Mithilfe von offenen, selbstkonstruierten Fragen wurden die Belastungen, Sorgen und Unterstützungswünsche dieser Eltern erfasst. Die schriftlichen Aussagen hierzu wurden anschließend qualitativ ausgewertet.

Ergebnisse Die Hälfte der befragten Eltern fühlte sich belastet. Die Hauptgründe für die von den Eltern beschriebene Belastung waren in vielen Fällen das Unglücklichsein ihres Kindes sowie Gefühle der Hilflosigkeit und mangelndes Wissen zu den Themen Transgender/Geschlechtsdysphorie. Die Mehrheit der befragten Eltern machte sich Sorgen, vor allem um die psychische Entwicklung ihres Kindes und die Akzeptanz in der Gesellschaft. Für die Zukunft wünschten sich die befragten Eltern mehr psychiatrische und psychotherapeutische, aber auch somatische Unterstützung. Im Bereich der Versorgung wünschten sie sich eine Vereinfachung der Behandlung mit flächendeckenden Therapieangeboten und kürzeren Wartezeiten sowie eine Verbesserung der Behandlung mit mehr Therapeut*innen und besseren Behandlungsstandards.

Schlussfolgerung Diese Studie verdeutlicht, dass Eltern von Jugendlichen mit Geschlechtsdysphorie viele Belastungen und Sorgen berichten, aber gleichzeitig auch konkrete Unterstützungswünsche äußern, die zu einer Verbesserung der Versorgung beitragen könnten. So werden unter anderem mehr spezialisierte Kliniker*innen, zentrale Informationsstellen sowie wohnortnahe Beratungs- und Behandlungsmöglichkeiten benötigt, um die Betreuung und Behandlung dieser Familien zu verbessern.

Abstract

Introduction The need for counseling and treatment services for individuals with gender dysphoria has increased in recent years. Children and adolescents with gender dysphoria are increasingly seeking professional help, often together with their parents. Parents, whose attitudes and perspectives typically play a central role in child development, are required to adapt to the needs and desires of their children with gender dysphoria. While the importance of involving parents in therapeutic processes is now widely recognized, there is a lack of experience and data regarding parental perspectives in the support and treatment of children and adolescents with gender dysphoria.

Objectives This study aims to explore the perspectives of parents of clinically referred adolescents with gender dysphoria, including possible burdens, concerns and wishes for treatment support.

Methods Data was collected from a sample of parents of 295 adolescents with gender dysphoria who presented at the Clinical Service for Gender Identity, Sexual Identity, Gender Dysphoria, and Transgender in Childhood and Adolescence at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf (Hamburg GIS) between September 2013 and December 2019. Parents’ burdens, concerns, and wishes were assessed using open, self-constructed questions. The written statements were then evaluated qualitatively.

Results Half of the parents surveyed felt burdened. In many cases, the main reasons for the stress described by the parents were the unhappiness of their child and their own feelings of helplessness and lack of knowledge on the subject of transgender/gender dysphoria. The majority of parents surveyed were worried or concerned, particularly about their child’s psychological development and acceptance in society. For the future, parents wished for more psychiatric and psychotherapeutic as well as somatic support. Regarding best practice or care, they wished treatment to be simplified in the sense of nationwide therapeutic options, shorter waitlists, as well as improved treatment in the sense of more therapists and better treatment standards.

Conclusion This study highlights that parents of adolescents with gender dysphoria report numerous stressors and concerns, while also expressing specific support needs that could contribute to improving care. For example, more specialized clinicians, central information points, and local counseling and treatment options are needed to improve the care situation for these families.



Publication History

Article published online:
11 June 2025

© 2025. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Achenbach TM. Manual of the Child Behavior Checklist/4–18 and 1991 profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry; 1991
  • 2 Aitken M, Steensma TD, Blanchard R, VanderLaan DP, Wood H, Fuentes A, Spegg C, Wasserman L, Ames M, Fitzsimmons CL, Leef JH, Lishak V, Reim E, Takagi A, Vinik J, Wreford J, Cohen-Kettenis PT, de Vries ALC, Kreukels BPC, Zucker KJ. Evidence for an altered sex ratio in clinic-referred adolescents with gender dysphoria. J Sex Med 2015; 12: 756-763
  • 3 American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5 Auflage. Washington, DC: American Psychiatric Association Publishing; 2013
  • 4 American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington; DC: American Psychiatric Association Publishing: 2015
  • 5 Aramburu Alegría C. Supporting families of transgender children/youth: Parents speak on their experiences, identity, and views. Int J Transgend 2018; 19: 132-143
  • 6 Bachmann CJ, Golub Y, Holstiege J, Hoffmann F. Gender identity disorders among young people in Germany: prevalence and trends, 2013–2022. An analysis of nationwide routine insurance data. Dtsch Arztebl Int 2024; 121: 370-371
  • 7 Becker I, Ravens-Sieberer U, Ottová-Jordan V, Schulte-Markwort M. Prevalence of adolescent gender experiences and gender expression in Germany. J Adolesc Health 2017; 61: 83-90
  • 8 Becker-Hebly I, Briken P, Schulte-Markwort M, Nieder TO. Transgender im Jugendalter: Forschungsstand und zukünftiger Forschungsbedarf. Psychother Psychosom Med Psychol 2020; 70: 151-162
  • 9 Byles J, Byrne C, Boyle MH, Offord DR. Ontario Child Health Study: Reliability and validity of the general functioning subscale of the McMaster Family Assessment Device. Fam Process 1988; 27: 97-104
  • 10 Coleman E, Radix AE, Bouman WP, Brown GR, de Vries ALC, Deutsch MB, Ettner R, Fraser L, Goodman M, Green J, Hancock AB, Johnson TW, Karasic DH, Knudson GA, Leibowitz SF, Meyer-Bahlburg HFL, Monstrey SJ, Motmans J, Nahata L, Nieder TO, Reisner SL, Richards C, Schechter LS, Tangpricha V, Tishelman AC, van Trotsenburg MAA, Winter S, Ducheny K, Adams NJ, Adrián TM, Allen LR, Azul D, Bagga H, Basar K, Bathory DS, Belinky JJ, Berg DR, Berli JU, Bluebond-Langner RO, Bouman MB, Bowers ML, Brassard PJ, Byrne J, Capitán L, Cargill CJ, Carswell JM, Chang SC, Chelvakumar G, Corneil T, Dalke KB, de Cuypere G, de Vries E, den Heijer M, Devor AH, Dhejne C, D’Marco A, Edmiston EK, Edwards-Leeper L, Ehrbar R, Ehrensaft D, Eisfeld J, Elaut E, Erickson-Schroth L, Feldman JL, Fisher AD, Garcia MM, Gijs L, Green SE, Hall BP, Hardy TLD, Irwig MS, Jacobs LA, Janssen AC, Johnson K, Klink DT, Kreukels BPC, Kuper LE, Kvach EJ, Malouf MA, Massey R, Mazur T, McLachlan C, Morrison SD, Mosser SW, Neira PM, Nygren U, Oates JM, Obedin-Maliver J, Pagkalos G, Patton J, Phanuphak N, Rachlin K, Reed T, Rider GN, Ristori J, Robbins-Cherry S, Roberts SA, Rodriguez-Wallberg KA, Rosenthal SM, Sabir K, Safer JD, Scheim AI, Seal LJ, Sehoole TJ, Spencer K, Amand CS, Steensma TD, Strang JF, Taylor GB, Tilleman K, T’Sjoen GG, Vala LN, van Mello NM, Veale JF, Vencill JA, Vincent B, Wesp LM, West MA, Arcelus J. Standards of Care for the Health of Transgender and Gender Diverse People, Version 8. Int J Transgend 2022; 23: 1-259
  • 11 Döpfner M, Plück J, Bölte S, Lenz K, Melchers P, Heim K. Elternfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen: Deutsche Bearbeitung der Child Behavior Checklist (CBCL/4–18). Einführung und Anleitung zur Handauswertung mit deutschen Normen. 2. Auflage. Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend und Familiendiagnostik; 1998
  • 12 Epstein NB, Baldwin LM, Bishop DS. The McMaster family assessment device. J Marital Fam Ther 1983; 9: 171-180
  • 13 Gray SAO, Sweeney KK, Randazzo R, Levitt HM. „Am I Doing the Right Thing?“: Pathways to Parenting a Gender Variant Child. Fam process 2016; 55: 123-138
  • 14 Grossman AH, Park JY, Frank JA, Russell ST. Parental responses to transgender and gender nonconforming youth: Associations with parent support, parental abuse, and youths‘ psychological adjustment. J Homosex 2019; 68: 1260-1277
  • 15 Hendricks ML, Testa RJ. A conceptual framework for clinical work with transgender and gender nonconforming clients: an adaptation of the minority stress model. Prof Psychol Res Pr 2012; 43: 460-467
  • 16 Herrmann L, Fahrenkrug S, Bindt C, Breu F, Grebe J, Reichardt C, Lammers CS, Becker-Hebly I. „Trans* ist plural“: Behandlungsverläufe bei Geschlechtsdysphorie in einer deutschen kinder- und jugendpsychiatrischen Spezialambulanz. Z Sex Forsch 2022; 35: 209-219
  • 17 Hill DB, Menvielle E. “You have to give them a place where they feel protected and safe and loved”: The views of parents who have gender-variant children and adolescents. J LGBT Youth 2009; 6: 243-271
  • 18 Katz-Wise SL, Ehrensaft D, Vetters R, Forcier M, Austin SB. Family functioning and mental health of transgender and gender-nonconforming youth in the trans teen and family narratives project. J Sex Res 2018; 55: 582-590
  • 19 Klein A, Golub SA. Family rejection as a predictor of suicide attempts and substance misuse among transgender and gender nonconforming adults. LGBT Health 2016; 3: 193-199
  • 20 Lawlis SM, Donkin HR, Bates JR, Britto MT, Conrad LAE. Health Concerns of Transgender and Gender Nonconforming Youth and Their Parents Upon Presentation to a Transgender Clinic. J Adolesc Health 2017; 61: 642-648
  • 21 Levitan N, Barkmann C, Richter-Appelt H, Schulte-Markwort M, Becker-Hebly I. Risk factors for psychological functioning in German adolescents with gender dysphoria: poor peer relations and general family functioning. Eur Child Adolesc Psychiatry 2019; 28: 1487-1498
  • 22 Little RJA, Rubin DB. Statistical analysis with missing data. Second edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons; 2014
  • 23 Littman L. Parent reports of adolescents and young adults perceived to show signs of rapid onset of gender dysphoria. PLos One 2018; 13: e0202330
  • 24 Malpas J. Between Pink and Blue: A Multi-Dimensional Family Approach to Gender Nonconforming Children and their Families. Fam Process 2011; 50: 453-470
  • 25 Mayring P. Qualitative content analysis. Forum Qual Soc Res 2000;
  • 26 Meyer IH. Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: Conceptual issues and research evidence. Psychol Bull 2003; 129: 674-697
  • 27 Meyer IH. Resilience in the study of minority stress and health of sexual and gender minorities. Psychol Sex Orientat 2015; 2: 209-213
  • 28 Pierce S, Mazziotta A, Möller-Kallista B. Erfahrungen von Kindern mit Geschlechtsdysphorie/Geschlechtsinkongruenz und ihren Eltern mit dem Gesundheitswesen in Deutschland. Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr 2022; 71: 597-619
  • 29 Pohontsch NJ. Die Qualitative Inhaltsanalyse. Rehabilitation 2019; 58: 413-418
  • 30 Pullen Sansfaçon A, Kirichenko V, Holmes C, Feder S, Lawson ML, Ghosh S, Ducharme J, Temple Newhook J, Suerich-Gulick F. Parents Journey to Acceptance and Support of Gender-diverse and Trans Children and Youth. J Fam Issues 2020; 41: 1214-1236
  • 31 Restar AJ. Methodological Critique of Littman’s (2018) Parental-Respondents Accounts of “Rapid-Onset Gender Dysphoria”. Arch Sex Behav 2020; 49: 61-66
  • 32 Ryan C, Russell ST, Huebner D, Diaz R, Sanchez J. Family acceptance in adolescence and the health of LGBT young adults. J Child Adolesc Psychiatr Nurs 2010; 23: 205-213
  • 33 Sameroff A. The transactional model of development: How children and contexts shape each other. Washington, DC: American Psychological Association; 2009
  • 34 Sievert EDC, Schweizer K, Barkmann C, Fahrenkrug S, Becker-Hebly I. Not social transition status, but peer relations and family functioning predict psychological functioning in a German clinical sample with Gender Dysphoria. Clin Child Psychol Psychiatry 2020; 26: 79-95
  • 35 Sun CF, Xie H, Metsutnan V, Draeger JH, Lin Y, Hankey MS, Kablinger AS. The mean age of gender dysphoria diagnosis is decreasing. Gen Psychiatr 2023; 36: e100972
  • 36 Winkler J, Stolzenberg H. Der Sozialschichtindex im Bundesgesundheitssurvey. Gesundheitswesen 1999; 61: 178-183