Abstract
Objective
To identify the sonomorphological appearance and to measure the thickness of the piriformis
muscle (PM) and the proximal portion of the sacral nerve roots S1–S3 in healthy premenopausal
women.
Materials and Methods
This prospective multicentric observational study included a consecutive series of
women undergoing transvaginal sonography (TVS) at 2 tertiary gynecological referral
centers. Standardized assessment of the pelvic organs was performed, followed by an
attempt to visualize the right and left PM and sacral nerve roots S1–S3 at their origin
in proximity to the sacral neuroforamen. Visualization rates, diameters of the muscle
and nerve thickness, and the time needed to identify the PM were recorded.
Results
305 patients were included in the study. In 293 women (96.1%), the PM was identified
bilaterally. The median diameter of the PM was 18.3mm on the right side and 18.4mm
on the left side. S1 nerve roots were successfully identified bilaterally in 224 (73.4%)
patients. Their right and left median diameters were 4.8mm. Both S2 nerves were successfully
identified in 215 (70.5%) patients. Their median diameter were 4.3mm on both sides.
S3 nerve roots were successfully identified in 203 (66.6%) patients. Their median
diameter were 3.2mm on both sides.
Conclusion
We describe methods which allow consistent and rapid identification of the PM and
the S1–S3 sacral nerve roots using TVS. Visualization of the PM and the proximal portion
of the sacral plexus may be useful regarding identification of pathological changes
in PM thickness and could help to distinguish perineural cysts from other gynecological
pathologies.
Zusammenfassung
Ziel
Beschreibung der sonomorphologischen Merkmale wie auch die standardisierte Messung
des Durchmessers des Musculus piriformis (PM) und der proximalen Anteile der Sakralnerven-Wurzel
(SNW) S1–S3 bei prämenopausalen Frauen.
Material und Methoden
Diese prospektive Beobachtungsstudie umfasste konsekutiv untersuchte Patientinnen
an 2 tertiären gynäkologischen Referenzzentren. Nach standardisierter Beurteilung
der Beckenorgane wurde versucht, beide PM, deren Durchmesser und die proximalen Anteile
der SNW S1–S3 an ihrem Ursprung in der Nähe des Sakral-Neuroforamens transvaginalsonografisch
(TVS) darzustellen.
Ergebnisse
Von 305 Patientinnen wurde der PM bei 293 Patientinnen (96,1%) beidseitig detektiert.
Der mediane Durchmesser des rechten PM betrug 18,3mm und des linken PM 18,4mm. Die
S1-Nervenwurzel (NW) wurde beidseitig bei 224/305 (73,4%) Patientinnen erfolgreich
identifiziert. Der mediane Durchmesser der S1-NW betrug an beiden Seiten 4,8mm. Beide
S2-NW wurden bei 215/305 (70,5%) Patientinnen erfolgreich identifiziert. Der mediane
Durchmesser der S2-NW betrug 4,3mm an beiden Seiten. Schließlich wurden bei 203/305
(66,6%) Patientinnen S3-NW erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der
S3-NW betrug 3,2mm an beiden Seiten.
Schlussfolgerungen
Die Identifizierung des PM durch TVS ist allermeist möglich; mit obig angegebenen
Referenzwerten der PM-Dicke. Die SNW S1–S3 können bei der Mehrheit der Patientinnen
mittels TVS an ihrem Ursprung identifiziert werden. Die Visualisierung des PM und
des proximalen Anteils des Plexus Sacralis ist bei pathologischen Veränderungen des
PM oder der Differenzialdiagnose von Adnex-Tumoren und Perineural-Zysten von Bedeutung.
Keywords
piriformis muscle - sacral nerve roots - deep endometriosis - transvaginal sonography
- pelvic anatomy