Abstract
Background
Wrist pain is common and can be attributed to tendon pathologies.
Methods
This review aims to give a structured review of tendon anatomy, discuss anatomical
pitfalls, and provide an overview of typical tendon pathologies of the wrist based
on the current literature.
Results
Typical tendon pathologies of the wrist include de Quervain tenosynovitis, proximal
and distal intersection syndrome, extensor and flexor pollicis longus tendon ruptures,
and extensor carpi ulnaris subsheath injury. Typical pitfalls are multiple bundles
of the abductor pollicis longus tendon or the centrally increased signal of the extensor
carpi ulnaris tendon.
Conclusion
Both ultrasound and MRI are appropriate modalities for assessing the tendons of the
wrist. Knowledge of normal anatomy, variants, pathologies, as well as appropriate
imaging is crucial to determine the diagnosis.
Key Points
-
Multiple tendon bundles of the abductor pollicis longus are a common anatomical feature
and should not be mistaken for tendon splitting.
-
An anatomical pitfall resembles the frequently found centrally increased signal of
the extensor carpi ulnaris tendon caused by fibrovascular tissue.
-
In order to visualize the diagnosis of a proximal intersection syndrome, the MR scan
field needs to include the area approximately 4 to 8 cm proximal to Lister’s tubercle.
-
The tendons of the thumb, i.e., extensor and flexor pollicis longus, are most commonly
torn after distal radial fracture (EPL) and osseous hardware fixation (FPL).
Citation Format
Zusammenfassung
Hintergrund
Handgelenkschmerzen sind häufig und können auf Pathologien der Sehnen beruhen.
Methoden
Dieser Review soll eine strukturierte Übersicht der Sehnenanatomie geben, Fallstricke
diskutieren und einen Überblick über typische Sehnenpathologien des Handgelenks verschaffen,
basierend auf der aktuellen Literatur.
Ergebnisse
Typische Sehnenpathologien des Handgelenks sind eine de Quervain Tendovaginitis, ein
proximales und distales Intersektionssyndrom, Rupturen der extensor und flexor pollicis
longus-Sehnen und Verletzungen der Subscheide der extensor carpi ulnaris-Sehne. Typische
Fallstricke sind multiple Sehnenbündel der abductor pollicis longus-Sehne oder ein
zentral erhöhtes Signal der extensor carpi ulnaris-Sehne.
Schlussfolgerung
Ultraschall und MRT sind beides geeignete bildgebende Modalitäten zur Untersuchung
der Handgelenksehnen. Kenntnis der normalen Anatomie, Varianten, Pathologien sowie
der angebrachten Bildgebung ist entscheidend, um die Diagnose zu stellen.
Kernaussagen
-
Multiple Sehnenbündel der abductor pollicis longus-Sehne sind ein häufiges anatomisches
Merkmal und sollten nicht als Aufspaltung der Sehne fehlinterpretiert werden.
-
Ein anatomischer Fallstrick ist das häufig erhöhte zentrale Signal der extensor carpi
ulnaris-Sehne, welches durch fibrovaskuläres Gewebe hervorgerufen wird.
-
Um ein proximales Intersektionssyndrom darzustellen, muss der MR-Scanbereich 4 bis
8 cm proximal des Lister Tuberkels mit einbeziehen.
-
Daumensehnen sind häufig rupturiert nach distaler Radiusfraktur (extensor pollicis
longus) und osteosynthetischer Versorgung (flexor pollicis longus).
Keywords
wrist - tendons - MR-imaging - ultrasound - intersection syndrome - De Quervain tenosynovitis