Abstract
Purpose
To measure hepatic steatosis (HS) in hospitalized COVID-19 patients using unenhanced
chest computed tomography (CT) imaging and to evaluate the relationship between disease
severity and prognosis in adult patients.
Materials and Methods
This retrospective study included 152 consecutive hospitalized COVID-19 patients with
a positive reverse transcriptase polymerase chain reaction (RT-PCR) test. The COVID-19
Reporting and Data System (CO-RADS) and the chest CT score were evaluated. HS measurements
were performed based on CT images using a single region of interest placed on the
right liver lobe (segments V-VII). HS was defined as a liver attenuation value <40
Hounsfield units. Data were collected and compared with the patients’ prognostic parameters.
Results
Of the 152 inpatients, 137 patients (90.1%) had a CT score ≥3 and 109 patients (71.7%)
had a CO-RADS score ≥4, 43 (28.2%) had HS. All patients with HS (100%) and 94/109
(86.2%) patients without HS had a CT score ≥3. There was a statistically significant
difference between the two groups in terms of chest CT score (p=0.006). There was
no statistically significant difference between the two groups in terms of CO-RADS
score (p=0.291). The median CRP levels were significantly increased in patients with
HS compared to patients without HS (p=0.023). There was no significant difference
in ICU hospitalization and mortality due to the presence of HS (p>0.05).
Conclusion
The current study revealed significantly higher chest CT scores in COVID-19 patients
with HS measured on CT compared to those without HS. Opportunistic use of CT images
for the detection of HS can be considered as an adjunctive tool in the risk analysis
of COVID-19 patients hospitalized due to COVID-19 pneumonia.
Key Points
The severity of COVID-19 disease is increased in hospitalized patients with hepatosteatosis
compared to patients with a normal liver. Density measurements for the evaluation
of HS using opportunistic CT applications can be considered as an adjunctive tool
in the prognostic evaluation of hospitalized patients with COVID-19 pneumonia.
Citation Format
Parlak AE, Erdem Toslak İ, Turkoglu Selcuk N. Can Opportunistic Use of Computed Tomography
Help Reveal the Association Between Hepatic Steatosis and Disease Severity in Hospitalized
COVID-19 Patients?. Rofo 2025; 197: 648–656
Zusammenfassung
Ziel
Messung der Lebersteatose (HS) bei hospitalisierten COVID-19-Patienten mittels nativer
Thorax-Computertomografie (CT) und Bewertung des Zusammenhangs zwischen Schweregrad
der Erkrankung und Prognose bei erwachsenen Patienten.
Material und Methoden
Diese retrospektive Studie umfasste 152 aufeinanderfolgende hospitalisierte COVID-19-Patienten
mit einem positiven RT-PCR-Test (Reverse Transkriptase-Polymerase-Kettenreaktion).
Das COVID-19 Reporting and Data System (CO-RADS) und der Thorax-CT-Score wurden ausgewertet.
Die Messungen für HS wurden anhand von CT-Bildern mit einer einzigen Region of Interest
durchgeführt, die auf dem rechten Leberlappen (Segmente V-VII) platziert wurde. HS
wurde bei Leberdichtewerten von <40 Hounsfield-Einheiten definiert. Die so erhobenen
Daten wurden mit den prognostischen Parametern der Patienten verglichen.
Ergebnisse
Von den insgesamt 152 stationären Patienten hatten 137 Patienten (90,1%) einen CT-Score
≥3 und 109 Patienten (71,7%) einen CO-RADS-Score ≥4, 43 (28,2%) eine HS. Alle Patienten
mit HS (100%) und 94/109 (86,2%) der Patienten ohne HS hatten einen CT-Score ≥3. Es
gab statistisch signifikante Unterschiede zwischen zwei Gruppen in Bezug auf den Thorax-CT-Score
(p = 0,006). Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen zwei Gruppen
in Bezug auf den CO-RADS-Score (p = 0,291). Die medianen CRP-Spiegel waren bei Patienten
mit HS im Vergleich zu Patienten ohne HS signifikant erhöht (p = 0,023). Es gab keinen
signifikanten Unterschied zwischen Krankenhausaufenthalten auf der Intensivstation
und der Mortalität durch das Vorhandensein von einer HS (p>0,05).
Schlussfolgerung
Die aktuelle Studie ergab signifikant höhere Thorax-CT-Scores bei COVID-19-Patienten
mit HS, die im CT gemessen wurden, im Vergleich zu Patienten ohne HS. Die opportunistische
Verwendung von CT-Bildern zur Erkennung von HS kann als zusätzliches Instrument bei
der Risikoanalyse von COVID-19-Patienten angesehen werden, die aufgrund einer COVID-19-Lungenentzündung
ins Krankenhaus eingeliefert wurden.
Kernaussagen
Der Schweregrad der COVID-19-Erkrankung ist bei hospitalisierten Patienten mit Hepatosteatose
im Vergleich zu Patienten mit normaler Leber erhöht. Dichtemessungen zur Bewertung
von HS mit opportunistischen CT-Anwendungen können als ergänzendes Instrument bei
der prognostischen Bewertung der hospitalisierten Patienten mit COVID-19-Lungenentzündung
betrachtet werden.
Keywords computed tomography - hepatosteatosis - lung - liver - COVID-19 - CO-RADS